Avatar billede KurtG Forsker
18. maj 2021 - 17:57 Der er 5 kommentarer

Oprette hotkeys i irfanview

Jeg har/får ca 20.000 små billeder, som jeg skal lave panoramabilleder af (to filer til hvert panorama).
I øjeblikket bruger jeg Irfanview, der sagtens kan gøre arbejdet, dog ikke som batch-kørsel.
Kan man automatisere ved at lave hotkeys ?

Den ene key skal så gøre dette:
1. i Irfanviews menu trykke på 'Image/Create Panorama Image og åbne for at hente to filer ind.
2. placere de to filer i rette rækkefølge med Move images up (af en eller grund placeres den sidst hentede fil øverst).
3. trykke på Create images.

Den anden hotkey skal gemme billedet med et navn, hvor de første fire tegn kan fastlægges på forhånd, men der skal inden filen gemmes tilføjes yderligere tre.

Er det  muligt? (Jeg har ikke kunnet finde ud af det)

Hvis det ikke er muligt, kender I så et program, der kan det?
Avatar billede supportsiden Professor
20. maj 2021 - 09:43 #1
Avatar billede KurtG Forsker
20. maj 2021 - 14:06 #2
Tak for linket.
Men som jeg ser det er der samme metode som den jeg beskrev i spørgsmålet, selv om det er ikons, er der stadig en masse manuelt arbejde med det!

Jeg overvejer at lave det i Delphi, hvis jeg kan finde ud af det, jeg har ikke brugt Delphi i flere år.
Avatar billede KurtG Forsker
20. maj 2021 - 14:10 #3
Undskyld, jeg glemte at jeg ikke havde beskrevet hvordan Irfanview gjorde det.
Denne metode giver adgang til batch, så jeg kikker på det igen!
Avatar billede ejvindh Ekspert
26. maj 2021 - 14:21 #4
En mulighed kunne jo også være at bruge autohotkey:
https://www.autohotkey.com/

Der kan du lave hotkeys på forskellige niveauer så længe du kører Windows. Kan ikke helt huske, hvor nørdet det er at definere funktionerne.
Avatar billede KurtG Forsker
26. maj 2021 - 17:13 #5
Tak for tipset.
Jeg kikker nok på det, men lige i øjeblikket er jeg tæt på en løsning med Delphi5.
Den tager godt nok 7 sekunder til samlingen af de to billeder, men det kan nok forbedres.