Avatar billede CRKrogh Ekspert
13. maj 2021 - 12:46 Der er 5 kommentarer

Brugergrænseflader

Hej, alle.

  I forbindelse med import af en maskine fra Østen er der opstået et dilemma:
  Skal selve brugergrænsefladen oversættes til dansk, eller er det tilstrækkeligt at brugervejledningen er på dansk - hvad siger lovgivning på området?

De bedste hilsner
Avatar billede claes57 Ekspert
13. maj 2021 - 13:06 #1
vejledning på dansk - men jeg har da udstyr, der kører på engelsk (har fravalgt tysk), så grænseflade kan ikke være et krav. Er den på Thai, så er der dog nok et begrænset kundepotentiale.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
13. maj 2021 - 14:02 #2
Maskinen leveres umiddelbart med en engelsk sprogfil, der kan kompileres til brugerfladen, så min tanke var netop også at det "kun" er vejledningen til den, der skal oversættes til dansk.
Avatar billede wjens Guru
13. maj 2021 - 16:57 #3
Jeg er slet ikke inde i reglerne, men ved dog at der findes krav. Helt afhængigt af sammenhængen. Er der f.eks. noget med sikkerhed for ansatte, så er jeg sikker på at arbejdstilsynet stiller krav.

Eksempel på hjælp:
https://www.danskindustri.dk/medlemsforeninger/foreningssites/bilbranchen/nyhedsmappe/branchejura/2020/9/brugsanvisninger-og-manualer/
Avatar billede CRKrogh Ekspert
13. maj 2021 - 17:09 #4
#3 Igen, linket der ser også ud til kun at handle om vejledninger og manualer, så stadig ikke rigtigt noget, der peger i retning af en dansk brugergrænseflade.
Avatar billede wjens Guru
13. maj 2021 - 17:25 #5
Jeg har haft lidt med det at gøre for år tilbage, men er som nævnt slet ikke opdateret.

Krav afhænger meget af sammenhængen. Til forbrugere?, til specialister/profs?, til almindelige ansatte?, kan udstyret være farligt?, etc. Hvis du beskriver anvendelsen kan andre måske byde ind.