Avatar billede Maria Juniormester
08. maj 2021 - 22:19 Der er 8 kommentarer

Printer zoomer billeder

Hvorfor zoomer mine billeder ind når jeg printer dem ud? I "Vis udskrift" ser billederne normale ud, men når billederne kommer ud er de fuldstendig zoomet ind.

Ps. jeg ønsker et simpelt svar, da jeg ikke ved meget om printere.
Hilsen Maria.
Avatar billede Erik K Ekspert
09. maj 2021 - 01:07 #1
Det kan være fordi din printer er indstillet til et andet papirformat, end det der ligger i printeren.
Hvis du f.eks. bruger A4 papir og billederne også har den størrelse, skal printeren indstilles til at printe i A4 format.
Det samme gælder for andre størrelser - de skal passe sammen.
Avatar billede Maria Juniormester
09. maj 2021 - 08:36 #2
Det er desværre ikke derfor, alt teksten på dokumenter står som det skal når det printes, det er kun billederne der zoomer ind.

Jeg har tjekket og det er det rigtige papirformat.

Hilsen Maria
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. maj 2021 - 14:57 #3
Hvilken printer er der tale om - mærke og model.
Der ligger med meget stor sandsynlighed en brugervejledning på nettet på producentens hjemmeside.
Af denne fremgår det hvordan man indstiller printeren.
Jeg formoder, at det er Windows 10 der er installeret på computeren.
Avatar billede milter Ekspert
09. maj 2021 - 17:29 #4
Er det et print med både tekst og billeder, eller...?
Avatar billede Maria Juniormester
09. maj 2021 - 20:58 #5
Det er en hp printer model 5030. Jeg har tjekket brugsanvisningen og der stod ikke noget om det (i hvert fald ud fra det jeg forstod).

Det er dokumenter med både billeder og tekst. Teksten står dog normalt, og det er kom billederne der zoomer ind.
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. maj 2021 - 21:23 #6
Måske vil det være en god ide at afinstallere printeren, for derefter at installere den igen efter en genstart af computeren
Avatar billede milter Ekspert
10. maj 2021 - 19:56 #7
Jeg går ud fra, du bruger en eller anden version af Word til dit billede. Jeg bruger ikke selv Word, så jeg kan kun gætte på en løsning på dit problem.

Alle billeder har det, som kaldes en DPI, som giver printeren besked om, hvilken størrelse de skal printes ud i. Et billede med en DPI på 300 printes f.eks ud i en størrelse, som er halvt så stort som et billede med en DPI på 150.

https://digitalfoto.dk/fotoudstyr/fotoprinter/hvor-store-print-kan-jeg-lave

Som sagt, jeg ved ikke, hvordan Word behandler/printer billeder med en bestemt DPI i et dokument, som indeholder både tekst og billeder. Et eller andet sted i opsætningen af dit program er der garanteret en indstilling, som angiver, hvor store billeder i programmet skal printes.

Så, hvilket program har du brugt til at lave de filer, hvor billederne bliver for små? Har du selv lavet en tekst, hvor du så sætter billederne ind? Hvordan har du sat billederne ind? Hvor har du billederne fra?
Avatar billede Jordegern Seniormester
13. maj 2021 - 21:40 #8
Prøv at gemme dit word dokument som en pdf fil. print pdf filen, og se hvad der sker.