Avatar billede HBorg Juniormester
20. marts 2021 - 18:05 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Flytte data, uden gentagleser af ens data....

Hej eksperter.

Jeg benytter excel 2016 i DK udgave.
Jeg har et excel ark med data i kolonne A og B.
I kolonne A1 til A6 er der data der indeholder både bogstaver og tal.
I kolonne B1 til B6 er der data der kun indeholder tekst.

Mål : Jeg vil gerne have data i kolonne A1 til A6 trukket ud til kolonne E1 og  ned, men så de kun optræder en gang i kolonne E1 og ned, selvom der er flere ens data i kolonne A1 til A6. Hvis der er gentagelser af data i kolonne A, skal de således kun overføres en gang til kolonne E.
Ligeledes skal tilhørende data i kolonne B1 til B6, overføres til kolonne F1 og ned, hvis der overføres data fra kolonne A1 til A6 til kolonne E1 og ned.
Overførsel skal også kunne håndtere flytning af formler.

Data ligner disse
Kolonne A              Kolonne B
SE0000312068    XSAT
SE0015193800    XSAT
SE0005794617    XSTO
SE0011563410    XSAT
SE0008374250    XSTO

Ovenstående blot en del af et større ark med mange flere data og formler i.

Spørgsmål, er der nogen der har en god løsning på ovenstående, hvis spørgsmål er til at forstå. :)

På forhånd tak :)
Avatar billede jens48 Ekspert
20. marts 2021 - 18:21 #1
Til at løse din opgave er UNIQUE ret elegant. Skriv i E1

=UNIQUE(A1:B6;;)

På dansk:
=ENTYDIGE(A1:B6;;)
Avatar billede HBorg Juniormester
20. marts 2021 - 18:27 #2
Hmm, det giver følgende resultat #NAVN?
Den finder heller ikke den formel der hedder ENTYDIGE?
Avatar billede HBorg Juniormester
20. marts 2021 - 18:32 #3
Unique er vist kun i excel 365? ;(
Avatar billede HBorg Juniormester
20. marts 2021 - 21:52 #5
Hej xl-Enthusiast.
Det ser lovende ud. Virker ikke helt som forventet i kolonne, F, men det tror jeg godt jeg kan løse selv med en Hvis, og noget med opslag.

Det var meningen, at data i række B, skulle flyttes med over, hvis data fra kolonne A blev flyttet.

Men jeg prøver lige at se om jeg ikke selv kan fixe det.

Tak for dit gode forslag og hjælp. :)