Avatar billede jens48 Ekspert
23. februar 2021 - 21:16 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Død HP ENVY Desktop computer

Min HP Computer er gået død. Det eneste der lyser er den grønne LED på bagsiden af power supply. Fans er døde, hard disk kører ikke og skærm er sort. Jeg har skiftet power supply (PS-8501-2) uden det gav nogen ændring. Er der nogen måde, hvorpå man kan verificere om det er motherboard uden udskiftning af det?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. februar 2021 - 21:24 #1
Har du forsøgt at lave strøm knebet hvor al strøm afmonteres og man holder start knappen nede i 30 sekunder og så gen montere strøm og prøver opstart.  Det lille batTeri på bundkort skal også pilles fra.
Avatar billede Poko1 Ekspert
23. februar 2021 - 22:45 #2
Nej du skal ikke fjern Bundkort batteri cellen det det leverer kun strøm til BIOS
Hele historien stammer i grunden fra en Død Laptop. Det drejer sig om at tømme elektrolytkondensatorerne for den lagrede strøm de kan indeholde!
Læs denne beskrivelse:
https://www.version2.dk/artikel/mystisk-stroem-kneb-vaekker-doede-baerbare-til-live-7854
Avatar billede jens48 Ekspert
23. februar 2021 - 22:53 #3
Jeg er ikke helt sikker på hvor meget du mener skal afmonteres, Men jeg har prøvet at pille alt undtagen motherboard fra, og der sker intet, hverken med eller uden BIOS-batteri
Avatar billede jens48 Ekspert
23. februar 2021 - 23:06 #4
Tak for linket poko1. Men da det er en desktop, er det jo ikke brugbart her.
Avatar billede Poko1 Ekspert
23. februar 2021 - 23:12 #5
Jo det kan også bruges på en Desktop det eneste du skal gøre er at tage 220/230Volt strømforsyningen fra og holde startknappen inde i 30Sec. Så du aflader kondensatorerne. Princippet er at den modstand der sidder som blider over kondensatoren med tiden ændrer sig og ikke mere aflader kondensatorerne når PC slukkes og så hjælper du med at aflade!
Avatar billede jens48 Ekspert
23. februar 2021 - 23:21 #6
Nej, det hjælper heller ikke. I øvrigt har jeg prøvet med en anden power supply uden at det hjalp
Avatar billede Poko1 Ekspert
23. februar 2021 - 23:30 #7
Det var jo også blot en mulighed som 220661 foreslog og som nogle gange er løsningen.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. februar 2021 - 06:45 #8
Grunden til jeg gerne anbefaler bios batteri ud også er at så skal en evtuel opstart af pc  starte helt fra bunden af. Vi kender jo ikke grunden tiæ den ikke vil starte.Det er rigtigt at knebet er specielt kommet fra HP og bærbar pc. Men det virker lige så godt  på stationære computere.
Bundkort formodentligt defekt men jeg ville da inden det sendes til stor skrald tjekke om start knappen virker rigtigt og om alle kabler sidder rigtigt og er helt nede i sokleene.
Avatar billede Poko1 Ekspert
24. februar 2021 - 07:11 #9
Cmos batteriet koncentrerer sig udelukkende om BIOS så hvorfor ændre på dette, det er jo ikke grunden til at PC: Går ned, den virkede jo umiddelbart inden! Så hold fingrene fra dette! I en Laptop er det jo som regel nærmest umuligt at tage ud!
Avatar billede jens48 Ekspert
24. februar 2021 - 08:47 #10
Ja, den tanke at det kunne være startknappen eller dens kabler har jeg også overvejet.  Kan man bare lave en kortslutning, der hvor kablet går ned på bundkortet?
Jeg checkede BIOS batteriet da jeg havde det ude: 3V, så det kan vel ikke være problemet.
Et andet spørgsmål: Har I erfaring med udskiftning af bundkort? Er det umagen værd eller skal man bare købe en ny computer, og så flytte harddisken over i den nye?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. februar 2021 - 08:53 #11
Ja sådan var det med de gamle bios typer. Med Uefi kan Windows update faktisk lave ændringer i bios.  Så helt uvæsentlig mener jeg ikke det er at nulstille bios.
Så på det punkt er jeg ikke helt enig.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. februar 2021 - 08:55 #12
Men når det så er sagt så ligger der sikkert en fejl der er værre.
Avatar billede Poko1 Ekspert
24. februar 2021 - 09:18 #13
Nu har jeg så kørt EFI/UEFI siden det fremkom det har jeg så aldrig oplevet og jeg ser mange Computere ugentlig!
Avatar billede Peter Guru
24. februar 2021 - 11:55 #14
Med tiden bliver kondensatorerne dårlige og lækker elektrisk så de nærmest opfører sig som modstande. Ikke at forveksle at de lækker fysisk så elektrolytten løber ud.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. februar 2021 - 17:33 #15
#10 Start knappen virker som en kortslutning mellem 2 pins på bundkortet.
Det er et stik med 2 huller i. Den kan sidde sammen med en power led og en reset knap som nogle bundkort har. Er det start knappen der er defekt og du har en reset kanp kan du flytte denne reset ledning over på PWR soklen og bruge den som start knap.
Avatar billede jens48 Ekspert
24. februar 2021 - 17:56 #16
Nu er 220661s sidste forslag afprøvet uden held og jeg må nok ud og købe en ny computer. Men tak for jeres kommentarer
Avatar billede 220661 Ekspert
24. februar 2021 - 17:59 #17
#16 Ja ud fra det du skrev så så det meget sort ud med det bundkort. Men man prøver jo med det man kan, da man ikke smider noget ud man måske kan få til at virke
Held og lykke med en ny pc :-)