Avatar billede ChristianKob Praktikant
16. januar 2021 - 11:52 Der er 10 kommentarer

CPU hastighed

Hvorfor angives CPU hastighed nu nede på 1,2 Ghz for en middelgod maskine? Sorry jeg har ik været på markedet i 10 år.... den gang købte jeg en lenovo G580 med 2,5 i frekvens...??
Avatar billede kurt54 Ekspert
16. januar 2021 - 12:03 #1
Hvilken CPU ?

Mit bud er det er basis frekvens - ved belastning skues der op.

Performance er meget andet end frekvens-
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. januar 2021 - 12:16 #2
I gamle dage brugte man CPU-frekvensen (Clock-frequency) til at måle hastigheden.

De sidste 15 år har man haft svært ved at skrue frekvensen i vejret, andet end at det genererer meget varme - hvilket er uheldigt for både hastigheden og elektronikken generelt.

Derfor arbejder man i dag i stedet med mange CPU-kerner, så en gennemsnits CPU i dag har 4 eller 8 kerner - lidt forenklet kan det opfattes som selvstendige CPU´er.

Og så giver det sig selv at en CPU på 1,2GHz, men med 8 kerner, har større regnekapacitet end en CPU på 2,4GHz, der kun har 2 kerner. Igen, groft forenklet. Men CPU´en på 1,2GHz genererer mindre varme, så der skal meget mindre køling til.

Der er MANGE andre faktorer der er gældende i.f.m. hastigheden, og ovenstående skal IKKE være oplæg til diskussion - det er som skrevet grove forenklinker.

Fakta er, at allerede for 15 år siden blev det forældet at beregne hastigheden på en PC, alene ud fra clock-frekvensen.
Avatar billede ChristianKob Praktikant
17. januar 2021 - 10:04 #3
Hej begge,

Tak for jeres svar og tid. Jeg kan forstå der er flere forhold, men synes det er lidt svært. Når jeg ser denne https://www.proshop.dk/Baerbar/Lenovo-IdeaPad-3-14ADA05/2869881 med AMD processor og konstaterer den har to kerner og hastighed på 1,2 så er den ringere end de maskiner jeg så på for 10 år siden?? Der er mange med dual-core i den lave hastighed. Er der andet jeg skal se på ifht hastighed? mange tak på forhånd for hjælpen.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. januar 2021 - 10:15 #4
Lige den PC ville jeg holde mig langt væk fra. Jeg har efterhånden en del private bekendskaber, der har været ude og "shoppe ny PC, passende til pengepungen". Og i prislejet under 5000,- får man altså ikke det man forventer.

Tag altid CPU´en s navn, og søg på nettet. Læs så om den: https://www.notebookcheck.net/AMD-3020e-Processor-Benchmarks-and-Specs.484463.0.html

Her er der tale om en meget langsom CPU, "the processor is only suited for low demanding applications and light multitasking.

Ja - CPU´en vil efter al sandsynlighed føles langsommere, end en 10 år gammel maskine...
Avatar billede ChristianKob Praktikant
17. januar 2021 - 11:38 #5
Tak for svaret - okay jeg kigger videre. Mh Christian
Avatar billede kurt54 Ekspert
17. januar 2021 - 11:58 #6
Den kan skrue op for frekvensen
Passmark tal - 2652
Du kan jo prøve at slå dine 'gamle' cpuer op ---

AMD 3020e  Clockspeed: 1.2 GHz Turbo Speed: 2.6 GHz
Cores: 2 Threads: 2
Typical TDP: 6 W

fra
https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+3020e&id=3758
Avatar billede kurt54 Ekspert
17. januar 2021 - 12:18 #7
#4 ole_madsen
Lige den pc dog med Intel Core i3-1005G1 (passmark 5260 ) har jeg kig på -kan billigt bringes på 12 G ram - den har en hurtig  NVM Express (NVMe) SSD - dog for lille men der er en ledig 2½" plads til extra HD eller SSD - med disse opgraderinger bedre cpu -mere RAM og mere Lager - har du så meget i mod den.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. januar 2021 - 19:24 #8
@Kurt54 #7, jeg er ikke sikker på hvad du skriver om?? - hvad er det for en PC?

Jeg har ikke noget specifikt imod nogen PC´ere, men jeg har noget imod at der er forbløffende mange gode tilbud på PC´ere, bestykket med en CPU der er alt alt for langsom. Så lokker man med SSD og godt med RAM, men det gør ikke PC´en tålelig at arbejde på.

Sådanne har jeg til nu mødt 3 af det sidste halve år, købt af venner og bekendte - og i rå benchmark var de alle mærkbart langsommere, end en 10 år gammel Lenovo X220 med SSD disk. Og det synes jeg er at tage røven på folk.

Men hver maskine skal vurderes for sig - en I3 CPU er bestemt ikke nogen hurtigløber, men heller ikke en af de neddroslede CPU'er jeg harcelerer imod. En I3 kan være en fin CPU, afhængig af hvad man skal bruge den til.
Avatar billede kurt54 Ekspert
17. januar 2021 - 20:22 #9
#8
Lenovo IdeaPad 3 14IIL05 81WD006MMX -
https://www.power.dk/computer-e-tablets/computere/baerbar-pc/lenovo-ideapad-3-14iil05-14-baerbar-pc/p-1084668/?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

nu har de fjernet weekend-tilbud skiltet på POWER siden -hvilket aldrig burde have været på -da den ifølge deres tilbudsavis (første side) koster 1999 i morgen.mod 3799 idag.

jeg har kigget passmark tal for i5 og i7 son x220 kunne leveres med - de tal ligger klart under denne moderne i3.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. januar 2021 - 20:38 #10
Jeg er stadig ikke sikker på hvorfor vi lige præcis skal til at undersøge andre PC´ere og CPU'er? - spørger har fået svar på sit spørgsmål om hastighed - og jeg personligt kan ikke anbefale den CPU, der er i den PC han linkede til.
Det er vel ikke et spørgsmål om at finde PC´ere... - eller???? - så er jeg i hvert fald ikke den bedste at spørge, da jeg primært bevæger mig i erhvervs segmentet.

Mit råd gentaget - google de enkelte CPU´er og sammenlign evt. med andre du kender. Men lad være med at kigge direkte på specifikationerne for at tro det siger noget om hastigheden. Det gør det sjældent i lavpris segmentet...