Avatar billede mikh Juniormester
15. januar 2021 - 12:07 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Kan ikke komme ind i BIOS / UEFI

Jeg har en relativt gammel PC fra MEDION, hvor jeg ikke kan komme ind i bios. Hverken ved opstart eller via Windows.

Win10 20H2 fungerer normalt, så evt. fejl i BIOS påvirker tilsynrladende ikke normal drift.
Jeg vil imidlertid gerne have løst problemet inden der sker mere fatale fejl.

Jeg har tænkt om jeg kunne flashe en ny eller den eksisterende firmware og om det ville virke, men jeg ved ikke hvorfor problemet opstår (første gang det sker i mit 35 årige IT liv).
Så er nogle af jer, der har forslag til løsning af problemet?

På forhånd tak
Mikh
Avatar billede INK Ekspert
15. januar 2021 - 12:43 #1
Hvilke fatale fejl taler vi om. Hvad er der galt?
Avatar billede mikh Juniormester
15. januar 2021 - 13:03 #2
Jeg opfatter det som en fatal fejl, at jeg ikke kan få kontakt med BIOS.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. januar 2021 - 13:05 #3
Kan du gå i bios uden disk tilkoblet med den taste der skal lede derind?
Et dit bios batteri udskiftet medens du har haft den?
Avatar billede kurt54 Ekspert
15. januar 2021 - 13:21 #4
bærbar eller stationær ?

Model ? har selv 4 ældre Medion ..

Har du lukket helt ned dvs ikke slumre/dvale ?
Avatar billede mikh Juniormester
15. januar 2021 - 13:32 #5
Jeg bruger aldrig Slumre/dvale, men lukker altid - d.v.s. hver dag - helt ned.

Vender tilbage med specifikationer.
Avatar billede mikh Juniormester
15. januar 2021 - 15:21 #6
220661
Det er en sttionær som er tilkoblet strømstik hele tiden.

Jeg har ikke prøvet uden HD tilkoblet. Jeg forsøger og vender tilbage.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. januar 2021 - 18:07 #7
Hvad gør du for at komme i BIOS? - der er jo forskellige kombinationer, afhængig af PC og BIOS producent. Men som standard ser det ud til at være F2.

Bemærk at når du lukker ned, så laver du en "deep sleep" af Windows kernen, d.v.s du får faktisk ikke lukket din PC (Noget der blev indført med Windows 8).
Prøv i stedet at genstarte, og tappe F2 når den runder opstarten.
Avatar billede kurt54 Ekspert
15. januar 2021 - 18:13 #8
Prøv skiftevis at taste F2 som foreslået og Delete tasten.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. januar 2021 - 18:29 #9
Selvom hurtig start er aktiv bør man da  stadig kunne gå i bios ved at spamme den rette taste . Nu har jeg godt nok kun gammeldags bios på min pc men den kan jeg da tilgå uden problemer. Men at teste med en genstart kan måske være løsningen.
Avatar billede Uvanga Ekspert
15. januar 2021 - 20:27 #10
ad #5
Du skriver du lukker helt ned. Er det kun via lukke menuen? Min erfaring er at man skal slukke PC helt, altså på den fysiske tænd/sluk knap. Når du starter igen skal med det samme tappe på F2, eller hvilken tast du skal bruge. Varierer fra PC til PC.
Avatar billede kurt54 Ekspert
15. januar 2021 - 20:40 #11
Jeg har haft et tastatur tilsluttet et udvidelseskort PCI eller PCIe - tastaturet fungerede OK på nær det ikke var klar før opstarten var forbi - F2/DEL muligheden. Bootmenu  F8 kunne det. Prøv med et andet tastatur - skift fra PS2 til usb eller modsat.
Avatar billede xou1963 Juniormester
16. januar 2021 - 15:59 #12
Når Pc’en tændes trykkes gentagne gange på F10 medens teksten MEDION vises på skræmen. Dermed aktiveres boot menuen. Det er i denne menu mulig at vælge setup som giver adgang til BIOS opsætningen.

Det er ikke alle Medion computere der anvender F10. Hvis F10 ikke virker så prøv med F12, DEL, ESC og F2.

F11 giver normalt adgang til Medion System Recovery, som gør det muligt at vende tilbage til fabriksinstallationen.
taget herfra
https://itsupport.brundtoe.dk/2016/05/29/adgang-til-boot-menu-og-bios/
Avatar billede mikh Juniormester
18. januar 2021 - 12:50 #13
Tak til alle!

Jeg fik ikke udtrykt mig godt nok, da jeg beskrev problemet.
Jeg ved godt hvordan man kommer ind i BIOS, Men jeg kunne ikke komme ind på nogen måde, men fik sort skærm i laaaang tid.

Normalt har jeg ikke haft problemer med at komme ind i BIOS/UEFI på netop denne PC selvom jeg kun slukkede PCen via Windows, og havde aldrig set denne opførsel før.

Nu har jeg dels haft srømstikket ude og dels frakoblet SSD og HD.
Derefter kom jeg ind i BIOS igen.

Tak for hjælpen

Så jeg brugte 220661 og ole_madsens forslag.
Kan jeg markere jer begge som løsning?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. januar 2021 - 16:01 #14
#13 Det kan du sagtens :-)