Avatar billede chrisrj Forsker
14. januar 2021 - 00:38 Der er 26 kommentarer

Redde data fra død telefon

Hejsa

Min faster har en gammel samsung s6 edge, og på den ligger en masse billeder hun MEGET gerne vil have ud.
Men desværre er batteriet helt dødt, og man kan ikke umiddelbart skifte det - siger ham fyren der har prøvet at hjælpe hende. :-/

Så hvad gør man så? Og hvad skal det koste?
Avatar billede claes57 Ekspert
14. januar 2021 - 08:41 #1
Avatar billede claes57 Ekspert
14. januar 2021 - 08:43 #2
OBS: tag IKKE den billigere
CLUB TRENDY PRIS 305,97 DKK - BLIV GRATIS MEDLEM
så vil der blive trukket 33 kr/md fremover, til du får det afmeldt.
Avatar billede INK Ekspert
14. januar 2021 - 08:52 #3
Hvis den virker med strømtilførsel (lader isat), kan du blot slutte den til en pc og overføre billeder.
Avatar billede chrisrj Forsker
14. januar 2021 - 10:44 #4
@claes57: Hmm...har du kendskab til om de holder hvad de lover?

@ink: Telefonen er HELT død, og skal ikke bruges igen, billederne skal bare ud
Avatar billede claes57 Ekspert
14. januar 2021 - 11:00 #5
jeg har handlet lidt tilbehør hos dem - men aldrig prøvet at få noget repareret der.
Avatar billede INK Ekspert
14. januar 2021 - 11:45 #6
Hvis den ikke virker med lader, er jeg bange for den heller ikke virker med et nyt batteri.
Avatar billede kurt54 Ekspert
14. januar 2021 - 12:02 #7
sikker dig det ikke er kabel eller lader der fejler - prøv med andet kabel og lader. Hun har sansynligvis en google konto -log på den gerne fra computer og se om fotos ligger der.
Brug evt google-takeout.
Avatar billede chrisrj Forsker
14. januar 2021 - 12:21 #8
@ink nej, det er også min mistanke. Hvad gør man så?

@kurt54 Ja. 110 % sikkert, hun har købt sig en ny for snart lang tid siden...
Avatar billede chrisrj Forsker
14. januar 2021 - 12:47 #9
Nå, nu fik jeg et bud fra en fb ven: https://multi-com.eu/,details,id_pr,21684,key,data-recovery-from-mobile-phone-or-tablet,smenu,forensic_tools.html

Ikke billigt, men nok ret effektivt! :D
Avatar billede mort1 Ekspert
14. januar 2021 - 12:50 #10
Er du sikker på, at dine billeder ikke automatisk er lagt på Google Fotos ?
Avatar billede chrisrj Forsker
14. januar 2021 - 12:53 #11
Ja, for det er ikke min. ,P

Spøg til side, ret sikker. :)
Avatar billede kurt54 Ekspert
14. januar 2021 - 13:01 #12
Tjek det nu alligevel (foto på googlekonto) -fornylig var der en herinde der ikke kunne forstå 6 email kunne fylde hans  google konto op - han brugte ikke google fotos skrev han - men det viste sig at fotos fyldte googlekontoen op...
Avatar billede chrisrj Forsker
14. januar 2021 - 13:03 #13
ok, men hvordan tjekke man en konto man ikke ved man har?
Avatar billede kurt54 Ekspert
14. januar 2021 - 13:08 #14
Hvis man har installeret apps fra google play har man en konto - mobile pay - tv2 vejret - mobilbank - ..... bliver typisk opsat når telefonen tages i brug....
Avatar billede chrisrj Forsker
14. januar 2021 - 13:10 #15
Nu har jeg lige snakket med hende. Hun er HELT sikker på hun ikke har/havde noget google snask.

Så den kan vi godt lukke.
Avatar billede kurt54 Ekspert
14. januar 2021 - 13:14 #16
OK - den er lukket.
Alle mine bekendte med android telefon har så vidt jeg ved en google konto - mn man kan da vælge at nøjes med de app telefonen er født med.
Avatar billede chrisrj Forsker
14. januar 2021 - 13:16 #17
Hun ville ikke have at de skulle snage i hende data. :)
Avatar billede INK Ekspert
14. januar 2021 - 13:29 #18
Prøv lige en sidste gang med lader og ledning. Det er den billigste løsning. Prøv med andet kabel og lader som kurt54 skriver i #7.
Avatar billede chrisrj Forsker
14. januar 2021 - 13:31 #19
Den døde i sommers. Og ikke én, men to har kigget på den og givet op.

Naturligvis har man testet med andre ladere og kabler. :)
Avatar billede mort1 Ekspert
14. januar 2021 - 14:11 #20
Havde for noget tid siden, et tilsvarende problem med en S8, som jeg husker det, har man, når man har en Samsung telefon, også en Samsung konto, hvor der automatisk tages backup - prøv at se i nedenstående tråd , måske er der noget du kan bruge.
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1032774
Avatar billede chrisrj Forsker
14. januar 2021 - 14:16 #21
Igen, det kræver at man har oprettet konto, hvilket hun ikke har. Tværtimod har hun gjort en stor indsats for at undgå det. ;)
Avatar billede milter Ekspert
14. januar 2021 - 15:43 #22
Hvor lang tid har telefonen været koblet til laderen de gange, I har prøvet det? Jeg har oplevet et par gange, at en tilsyneladende helt død telefon (samme situation som din fasters), først "vågnede op" efter 5-6 timers opladning.
Avatar billede chrisrj Forsker
14. januar 2021 - 15:46 #23
Pas, vides ikke. Men sikkert et døgn eller noget...
Avatar billede kurt54 Ekspert
14. januar 2021 - 19:01 #24
apropos #22 -  jeg har oplevet telefoner der kun vilnoget med (validt) simkort i.
Avatar billede kurtba Ekspert
14. januar 2021 - 19:51 #25
Nu bliver din opgave så at få forklaret din faster, at hun har gjort alt det hun kan for, at  man ikke kan få fat i hendes billeder og andre data fra hendes telefon, og det har hun haft succes med.
Så må hun så nu tænke over, om hendes skræk for misbrug også skal gøre, at hun også gerne vil miste det, hun får samlet sammen på sin nye telefon.
Når ikke man stoler på nogen, så må man altså sørge for selv at sikre sine data på anden måde, og det vil så være ved med jævne mellemrum at tilslutte den en pc og tage kopi af de ting, som hun vil sikre.
Det er ikke for at lyde bagklog og bedrevidende, men bare en konstatering. Al elektronik  kan dø, og meget gør det på et tidspunkt, så derfor bør backup være det første man altid tænker på. Husk også backup af data på pc.en.
Hvis du kunne få hende overtalt til at lave en google konto, ville der åbne sig en helt ny verden af muligheder for hende. Nemlig backup af stort set alt, som hun har på sin tlf. Herunder også kontakter, beskeder osv,, samt adgang til at hente yderligere særdeles brugbare apps i play butikken.
Det giver stort set ingen mening at ofre penge på en smartphone, og så samtidig afskære sig selv fra at udnytte det den kan - herunder ikke mindst alt det man kan hente i play butikken.
Avatar billede chrisrj Forsker
14. januar 2021 - 19:59 #26
Hun har lært det. ;)