Avatar billede ErikHg Ekspert
26. december 2020 - 19:48 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

USB-stiktype Samsung A10 og A20

Jeg har selv en Samsung A10 Galaxy. For ikke at skulle slide unødvendigt på USB micro-B stikket i telefonen har jeg anskaffet et USB-A til USB micro-B kabel med en lille magnetisk adapter.
Jeg har en kammerat der har en Samsung A20 Galaxy, men på denne er der ikke tale om et USB micro-B stik, så på denne kan adapteren i sagens natur ikke anvendes. Jeg synes at det mildt sagt virker noget forvirrende, at der er to forskellige stiktyper på to næsten ens modeller, og troede faktisk at dette hørte fortiden til.
Så er det jeg spørger om der er nogen her på eksperten der kan oplyse mig om det er mulig at skaffe et USB kabel med USB-A i den i den ene ende og en magnetisk adapter i den anden ende.
Jeg tror at det er kablet er der vist i linket der er det rigtige.

https://www.av-cables.dk/usb-c-3-1-til-usb-a-2-0/magnetisk-usb-c-kabel-fast-charge-2-4a-2-m-guld.html

På forhånd tak
ErikHg
Avatar billede Erik K Ekspert
26. december 2020 - 20:19 #1
Ja, det kabel ser ud til at have det du efterlyser med hensyn til stiktyper.

Så godt som alle nye Android-tlf har nu det nye ladestik USB-C og det mener jeg at A20 har. De fleste fabrikater/typer har haft det de seneste 2-3 år.
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. december 2020 - 20:34 #2
Min egen Samsung (A10) har USB-micro B stik, så jeg gik som en selvfølge ud fra at det var det samme der gjaldt A20 modellen. Min A10´er købte jeg sidst i 2019 fra ny i Elgiganten (der handler i i øvrigt ikke mere)
Jeg takker for svaret 👍

Mvh.
ErikHg
Avatar billede Erik K Ekspert
26. december 2020 - 20:42 #3
Ja, A10 er nok en af de sidste, hvis ikke den sidste, fra Samsung, der ikke har USB-C
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. december 2020 - 21:24 #4
Jeg havde i øvrigt en Samsung J5 før jeg fik A10´eren. Grunden til at jeg skiftede var netop pga. stikket var blevet slidt ved de mange gange den været sat til opladning. Der ligger mange billeder på den, men det er ikke ret ofte at jeg overfører billederne til min pc.
Avatar billede Erik K Ekspert
26. december 2020 - 21:56 #5
En af fordelene ved USB-C er, at man ikke så nemt får ødelagt stikket i tlf, fordi det er ligegyldigt, hvordan kablet vendes.
Ved tidligere USB typer skal stikket i kablet være vendt korrekt for at det kan sættes i tlf. og det kan gå ud over/slide mere på stikket, hvis man ikke er påpasselig med at få det vendt korrekt, men forsøger at sætte det i omvendt.
Specielt med micro kan det være svært at se, hvordan kablet skal vendes, hvis ikke der er tilstrækkeligt med lys.
Avatar billede kurt54 Ekspert
27. december 2020 - 00:18 #6
Ja av-cables er ikke heldige med teksten om at vende stikket rigtigt ved USB-C  -de gentager fejlen ved ligting stikket - som APPLE netop indførte med begrundelsen og det var ligegyldigt hvordan det vendte.
Men argumentionen  er OK ved USB micro stikket.

Så helt enig med Erik K