Avatar billede barth Professor
15. november 2020 - 14:26 Der er 43 kommentarer

AOMEI Backupper 6.1, lykkes ikke

Hej.

Jeg har et lidt underligt problem. Jeg laver med mellemrum back up af min Windows 10 med AOMEI Backupper 6.1. Og det fungerer fint.

Her for nylig var jeg - uden jeg skal ulejlige jer med detaljerne - nødt til at geninstallere mit Windows 10.

Det havde jeg det fint med, for jag havde en AOMEI Backupper 6.1 fra min sidste geninstallering, så den tænkte jeg, at jeg kunne bruge. Og den kørte også fint, men da computeren så startede op fik jeg disse billeder.

https://ibb.co/r6PQGVS
https://ibb.co/Pr1QRjy
https://ibb.co/nQSD7fX

Det system kender jeg fint, men uanset om jeg trykkede på genstart Windows eller luk, fik jeg det samme billede når jeg startede op igen.

Jeg havde faktisk også en back up fra EaseUS Todo Backup Free 12.8. Den prøvede jeg også at geninstallere, men uden resultat.

Nu har jeg manuelt geninstalleret computeren, så problemet er løst, men til en anden gang vil jeg være glad for, om der er nogen der kan fortælle mig, hvordan jeg kan komme ud af "det blå billede" og få computeren op at køre, eller om det er fordi jeg ikke kan AOMEI restore fra mit "gamle Windos" når jeg nu har et nyt.

Håber at blive klogere. Jeg ved der er mange af jer der bruger AOMEI. Det er derfor jeg også bruger den nu.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2020 - 16:55 #1
Husker du når du opretter image at tjekke af at det er "valid" så man ved at det er brugbart?
Avatar billede barth Professor
15. november 2020 - 17:21 #2
Hej. Det tror jeg. Jeg har lavet restore tidligere, med fint resultat. Men hvordan ser jeg om det er "valid"?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2020 - 17:26 #3
Aomei tester imaget igennem når det er oprettet, og fortæller til sidst om det kan bruges på computeren.
Jeg har oplevet et par gange at mine image filer skulle kasseres fordi det ikke var valid. Så var det bare at slette og prøve igen. Har ikke oplevet jeg ikke kunne oprette et valid image.
Sådan her ser det typisk ud
https://miro.medium.com/max/1480/0*l24gGDelhDiXA8RJ.jpg
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2020 - 17:27 #4
"The image is valid and integrated" skal der stå hvis testen udføres med succes.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2020 - 17:30 #5
Du ser også på billedet hvor du skal tjekke af for at den tjekker image filen.
Avatar billede barth Professor
15. november 2020 - 17:58 #6
Hej igen. Sådan et billede får jeg ikke. Jeg får blot at vide at back up er gennemført. Jeg giver dug et billede sf det men det bliver først i morgen da jeg er optaget resten sf aftenen. Men foreløbig tusind tak for din hjælp. 😄
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2020 - 18:59 #7
Billedet jeg lagde er måske en ældre version af Aomei end du bruger. Jeg vil dog mene du burde kunne have samme muligheder i din version.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2020 - 19:05 #8
Du burde under "tools" kunne tjekke det image du har oprettet.
Avatar billede barth Professor
15. november 2020 - 19:17 #9
Tak. Som sagt er jeg optaget nu. Jeg vender tilbage i morgen.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. november 2020 - 19:34 #10
jeg har så tilsvarende problemer med irfanview og aomei pt - ser ud til at seneste opdatering fra windows blokerer for, at andet end programmer fra deres shop kan skrive på disken. Så ingen billedredigering (man kan, men det kan ikke gemmes), og ingen reetablering af data, hvor programmet ikke er signeret af windows.
Hentede en irfanview fra Microsoft store, og den kørte fint - men opdatering fra udbyder virker ikke (min disk er låst)
Noget er sat, så man/jeg/andre et sted er kommet til at hakke af, at kun programmer fra Microsoft store kan tilgå disken med windows.
Man kan godt køre filer fra backup ud på en anden disk, og med stifinder trække  dem over, hvor de skal være - stifinder må godt skrive i de mapper, som aomei er udelukke fra.
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2020 - 19:38 #11
@barth
Du har ret, det ser ikke sådan ud mere, i den nye version.
Men som 220661 skriver, gå ind i Tools, der er muligheden  "Ckeck image"
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2020 - 19:39 #12
#10 Det var da en utrolig sørgelig melding du kom med Claes :-(
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2020 - 19:52 #13
Jeg har netop lavet et Image med den nyeste AOMEI og kørt  "Ckeck image"
Det fungerede perfekt, På windows 20H2.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2020 - 19:55 #14
Jeg har gjort det samme som Valby. Min Aomei er en ældre 3,2 version.
https://ibb.co/QYVZ7Lf
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2020 - 19:59 #15
Nå ja, så længe det virker, den nye version af AOMEI er 6.1.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. november 2020 - 20:12 #16
check image virker fint, men prøv at reetablere en enkelt fil fra den backup.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2020 - 20:26 #17
#16 Nu er mit et systembackup, og hvordan skal jeg kunne gendanne en enkelt fil fra sådan et?
Jeg vælger jo at gendanne det hele hvis jeg skal bruge sådan et image.
Avatar billede barth Professor
16. november 2020 - 10:16 #18
Hej. Igen tak for jeres kommentarer. Som sagt har jeg lavet restore tidligere med godt resultat. Nu har jeg kørt igen og viser her resultatet. Den siger som I kan se at back up er lavet med succes, og check image er også i orden.
https://ibb.co/L0FHGPJ
https://ibb.co/6sdphvr
https://ibb.co/4fytQrQ
https://ibb.co/qR0BCxC
Men hvad jeg som sagt ikke forstår er, at jeg efter geninstallering når jeg kørte restore hele tiden kom tilbage til den "blå skærm" https://ibb.co/r6PQGVS
https://ibb.co/Pr1QRjy
https://ibb.co/nQSD7fX
uden jeg kunne komme ud af den.
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2020 - 12:00 #19
Jeg har været ude for med AOMEI, at efter Restore, måtte jeg i bios, og rette på boot rækkefølgen, før det kørte. Rækkefølgen var ændret og forkert.
Avatar billede barth Professor
16. november 2020 - 12:19 #20
Som sagt har jeg aldrig været ude for, at den ikke kunne genskabe. Før denne gang hvor jeg geninstallerede computeren.
Og jeg forstår stadig ikke hvorfor det ikke lykkedes. Den sagde at det var i orden, men som jeg beskriver, kunne jeg ikke starte computeren op. Jeg fik hver gang de blå vælg en indstilling billeder, og uanset om jeg trykkede på afslut og fortsæt med Windows 10, eller jeg trykkede på luk computeren, kom jeg tilbage til samme blå billede.
Så det jeg håber at få hjælp til er, hvordan jeg undgår det blå billede, og kan genstarte computeren normalt.
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2020 - 12:27 #21
Hvis boot rækkefølgen er forkert, forsøger windows at boote alligevel, og så får man disse billeder. Jeg påstår ikke, at det også er svaret her, men det er da værd at prøve. #19.
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2020 - 12:34 #22
Ps. Det kommer måske også an på, hvordan computeren er bygget?
Min er specielt bygget fra Topdata.
Avatar billede barth Professor
16. november 2020 - 12:42 #23
Det forstår jeg ikke rigtig hvad betydning det skulle have. Min er en Acer Aspire V5-573G
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2020 - 15:39 #24
Nej måske har det ingen betydning, det er derfor der er spørgsmålstegn.
Men på baggrund af egen erfaring, syntes jeg, at det lige er værd, hvis en recovery svigter, at undersøge boot rækkefølgen i bios.
Avatar billede barth Professor
16. november 2020 - 15:47 #25
Hej Valby.

Beklager jeg er lidt dum. Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg undersøger boot rækkefølgen i bios, eller hvordan den skal være. ???
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2020 - 18:55 #26
Man går ind i bios under "Boot" . Der kan man se rækkefølgen. Og "C" drevet skal altid være 1ste boot, eventuelt efter USB. Men så må der ikke være en USB stick
i computeren, når man booter. Er der ikke noget i USB, vil windows altid vælge "C".
Man er bestemt ikke lidt dum fordi, der er noget i windows man man ikke kender til.
Heldigvis, for så turde jeg ikke tænke på, hvad man siger om mig, når man ser mine spørgsmål. :-)
Avatar billede barth Professor
16. november 2020 - 19:29 #27
Tusind tak Valby. Det vil jeg se på. Jeg har faktisk en ekstern harddisk så USB. Så måske er det problemet.
Avatar billede barth Professor
17. november 2020 - 08:41 #28
Undskyld Valby. Hvordan kommer jeg ind i Boot ? / Bios?
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2020 - 10:49 #29
Når man booter og ser computerens logo trykker man straks på enten F2 tasten eller Delete, og holder den nede til bios dukker op.
Det kan smutte, så maskinen bare starter op, men så er det bare at prøve igen.
Inde i bios er der forskellige muligheder, og en af dem hedder BOOT.
Avatar billede barth Professor
17. november 2020 - 11:10 #30
Tak Valby. Jeg prøver. 😄
Avatar billede barth Professor
17. november 2020 - 12:10 #31
Hej Valby. Sådan ser det ud: https://ibb.co/s9VhGg9
Jeg kan jo ikke ditekte se, at det er C-drevet der står først, men computeren. Så for mig ser det rigtigt ud. Orker du at se?
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2020 - 13:26 #32
Ja for mig ser det rigtigt ud, så hvis windows er i orden, skulle det køre.
Avatar billede barth Professor
17. november 2020 - 13:39 #33
Tusind tak Valby.
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2020 - 14:13 #34
Det er Ok, så lykkes det forhåbentlig for dig. :-)
Avatar billede barth Professor
17. november 2020 - 14:28 #35
Det har jeg jo faktisk ikke. Jeg har jo stadig ikke fået løst hele mit startproblem, at jeg som sagt ikke forstår er, at jeg efter geninstallering af W10, når jeg kørte restore med AOMEI Backupper 6.1hele tiden kom tilbage til den "blå skærm" https://ibb.co/r6PQGVS
https://ibb.co/Pr1QRjy
https://ibb.co/nQSD7fX
uden jeg kunne komme ud af den.
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2020 - 14:54 #36
Har du en ekstra disk i computeren?
Prøv at trykke tasterne windows+X og vælg Diskhåndtering og se partitionerne.
Sen et billede ind til eksperten. Eventuelt med https://da.imgbb.com/
Avatar billede barth Professor
17. november 2020 - 15:06 #37
Ja jeg har en ekstern harddisk. Men den sad ikke, da jeg prøvede restore. Så det er vel ikke relevant?
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2020 - 15:25 #38
Nej så er det ikke relevant. Til gengæld kommer her et meget relevant spørgsmål:
Hvor ligger den AOMEI du prøver at restore fra ? Forhåbentlig ikke på C drevet ?
Avatar billede barth Professor
17. november 2020 - 15:44 #39
Nej. Jeg har den både på d-drev og den eksterne for en sikkerheds skyld.
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2020 - 15:57 #40
Jeg har forstået, at du har kørt validering på dit Image, og at det er i orden.
Og du har i Diskhåndtering har sikret dig, at windows har drevbogstav "C" ?
I den situation, ville jeg bruge AOMEIs Bootable media, og boote op på den, i stedet for windows. Det er da værd at prøve.
Avatar billede barth Professor
17. november 2020 - 16:04 #41
Hej igen Valby.
Nu er jeg dum igen. Hvad er AOMEIs Bootable media?
Kan man bruge AOMEIs på anden måde end i Windows?
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2020 - 16:51 #42
Åben AOMEI. I venstre side findes TOOLS. Der foroven til venstre finder du:
Create bootable media.
Det er også der under TOOLS, at du an validere dit Image.
Avatar billede barth Professor
17. november 2020 - 16:55 #43
Hej igen. Jeg har fundet ud af det. :)