Avatar billede ztormer Nybegynder
29. august 2001 - 12:12 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Nætværk, kabler mm.

Jeg har en 2 mbit ADSL fra teledk med switch og router der er slutter 3 computere til og det virker fint, men jeg vil gerne have trukket kabler i hele huset så jeg har stikbokse med nætværks stik i hvert rum i mit hus. Hvad skal jeg købe af kabler og stikbokse? Jeg vil også gerne have noget printer sharing kørende, hvordan gør jeg det smartest?

Ps der skal kunne kobles mere end 3 computere til...
Avatar billede asogaard Nybegynder
29. august 2001 - 12:19 #1
køb et par kilometer?!? UTP/RJ45 kabler og en 100Mbit switch så er du godt på vej

Mvh
- Anders
Avatar billede vladimirr Nybegynder
29. august 2001 - 12:24 #2
Du køber en rulle med 100 meter netkabel, og en masse RJ-45 stik, og evt en tang til at sætte dem på, eller låner en.
Så kan du jo trække dine kabler rundt !
Avatar billede trille Nybegynder
29. august 2001 - 13:47 #3
Hvorfor overvejer du ikke et Wireless LAN? ...du undgår at lægge kabler og det virker for lækkert... ISÆR er det super-lækkert at sidde og arbejde på sin notebook - online - uden kabler...

Venligst,
Claus
Avatar billede vladimirr Nybegynder
29. august 2001 - 13:55 #4
trille  -> Hastigheden er MEGET lavere, og ikke til at spille ret godt over, og så koster Wireless knaster...
Avatar billede trille Nybegynder
29. august 2001 - 13:59 #5
Hvis du gerne vil have montere det i væggen kan du købe din ledning og stik gennem Brinck elektronik i Kbh - de har alt - også netstik som kan fastmonteres i vægstikdåser - og det er altså det mest praktiske og flotteste.

http://www.brinck.dk/net.htm

Til en node skal du bruge:

1 stk Panduit 50x70 (LK) Vægdåse til 2x8/8 (RJ45), skrå udtag med støv-klap, uden indsats
1 stk Panduit RJ45 Indsats til ovenståendene vægdåser (du skal bruge en pr. netværkstilslutning - der kan sidde maks to i den ovennævnte stikdåse)
evt. 1 stk Panduit Blænd-indsats til ovenståendene vægdåser (hvis du kun bruge een indsats)

Prisen er:
65+65+7 for en vægstikdåse til en forbindelse - dvs. 137,- (+ UTP, kategori 5 kabel)

65+65+65 for en vægstikdåse til to forbindelser - dvs. 195,- (+ UTP, kategori 5 kabel)

Desuden skal du bruge RJ45 modular stik til den anden ende af kablet - hvis denne skal installeres i en switch. Du kan købe 10 stk til 100 kr.

For montering af kablet skal du have en speciel tang, som også kan anskaffes ved Brinck for 169,-

Du kan iøvrigt også se deres monteringsvejledning her:
http://www.brinck.dk/patch.htm

God fornøjelse

:) Claus
Avatar billede trille Nybegynder
29. august 2001 - 14:09 #6
Du kan jo i øvrigt også købe selvekablet hos brinck:

6,- Kr. pr meter - 100 meter for 369 - eller 305 meter for 995,-

Jeg vil skyde på at det bedst kan betale sig for dig at investere i en 100 mtr rulle. Og du skal vælge \"solid\" - det er med faste ledere...

:) C
Avatar billede trille Nybegynder
29. august 2001 - 14:10 #7
...og for guds skyld UTP ...ikke STP eller FTP!
Avatar billede madskp Nybegynder
29. august 2001 - 15:21 #8
hmmm ti kr pr stk for rj45 stik lyder lidt vildt. I den lokale elektronik biks i Århus koster de 4 kr pr stk. og ved en elektronikbutik i Struer har jeg fået dem til 2 kr pr stk!!
Avatar billede trille Nybegynder
29. august 2001 - 15:28 #9
Hvis du lige tjekker siden vil du finde ud af at jeg har skrevet forkert - de faktisk kun koster 4,- stykket ...det er nemlig 10 styk for 40,- klingende danske rigsdalere...

:o)
Claus
Avatar billede trille Nybegynder
29. august 2001 - 15:29 #10
Og du kan sågar købe 100 stik for 199,- - så de er konkurrence-dygtige med selv Struer... :o)
Avatar billede madskp Nybegynder
29. august 2001 - 15:31 #11
Jeg syntes også det lød lidt vildt :o)