Avatar billede Xerex Juniormester
02. november 2020 - 14:33 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Tæl antal ift. tid og dato

Hej

Jeg har en udfordring jeg håber i kan hjælpe med.
Jeg har i kolonne A en liste med forskellige datoer og klokkeslæt som kunne se ud som nedenstående.(dd:mm:åååå:tt:mm)

Her ønsker jeg at finde formlen der kan summere antal af klokkeslæt mellem feks. kl 17:00 og 21:00 uanset dato.
(altså i dette tilfælde ville antal være=3)

Håber i kan hjælpe.

Pft.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
02. november 2020 - 14:44 #1
hvis du har mulighed for at lave en 'hjælpekolonne' kan du bruge en formel ala "time" på engelsk.
herefter kan du bruge countif (tælhvis) på hjælpekolonnen.
Avatar billede Xerex Juniormester
02. november 2020 - 14:47 #2
Mange tak for input, hvordan ville formlen så se ud ?
Avatar billede thomas_bk Ekspert
02. november 2020 - 15:11 #3
Er det i øvrigt ikke kun 2 af de nævnte tidspunkter som er mellem 17 og 21
Avatar billede thomas_bk Ekspert
02. november 2020 - 15:22 #4
På engelsk laver man en hjælpekolonne med disse formler, hvor m15 er feltet med tidspunktet.

=TIME(HOUR(M15);MINUTE(M15);SECOND(M15))

Herefter kan man følge denne vejledning

https://exceljet.net/formula/count-times-in-a-specific-range
Avatar billede ebea Ekspert
02. november 2020 - 15:25 #5
Du kan gøre det med flg. formel:
=SUMPRODUKT((AFRUND(REST(A1:A100;1);10)>=C1)*(AFRUND(REST(A1:A100;1);10)<=D1))

Hvis du ikke havde datoer involveret, kunne du bruge flg.:
=SUMPRODUKT(($A$1:$A$100>=C1)*($A$1:$A$100< D1))

I formlerne her, er der gået ud fra, at du angiver start i C1, og slut i D1.
Avatar billede Xerex Juniormester
03. november 2020 - 06:57 #6
@ebea, din formel ser ud til at virke tak for det.

Eneste udfordring er hvis jeg vil tælle tidspunkter mellem 22:00 og 06:00 næste morgen.

Nogen inputs her ?

Pft.
Avatar billede ebea Ekspert
03. november 2020 - 09:54 #7
#6 - Ser ud til at virke! Er det at den virker, eller ved du ikke om den virker? Ud fra det du efterspurgte, så virker den!

Omkring det med at tælle tidspunkter, når der krydses en dato, er det noget andet, da Excel jo ikke ved hvilken dag den næste 06:00 er. Så der skal laves en noget andet opstilling af dine data, hvis det skal virke.