Avatar billede AKBP Praktikant
03. oktober 2020 - 21:06 Der er 11 kommentarer

Jeg tror min hjemmeside er blevet hacket.

Hej, kender nogen fremgangsmåden, altså hvor man skal henvende sig, hvis man tror hjemmesiden er blevet hacket. Når jeg skriver min hjemmesides navn, så kommer der bare 3 linjer frem, med forskellige henvisninger.  Jeg kan godt åbne den via et andet link navn (fandt jeg ud af) men selve navnet på min hjemmeside duer ikke.  På forhånd tak for gode råd. :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. oktober 2020 - 21:27 #1
Jeg har fundet noget - jeg tror, at det er politiet du skal kontakte.

https://politi.dk/anmeld/hacking

Hvis ikke, så er der med stor sikkerhed noget her på eksperten der vil hjælpe dig videre.
Avatar billede Slater Ekspert
03. oktober 2020 - 22:04 #2
Kan du sige lidt mere detaljeret hvad der sker? Det er ikke til at sige noget som helst ud fra dette, desværre.
Hvor er det hostet? Hvem styrer DNS? Hvad er det der står på siden? Vises det kun når siden tilgås fra ét domæne? Et link så vi selv kan se ville være bedst.

Hvis det kun er domænenavnet der ikke virker, men siden stadig findes, kunne det være DNS-problemer, en hacket server, eller en fejl hos DK-hostmaster eller anden domæneregistrar. Eller det kan være koden der er ændret. Mere info er nødvendigt.
Avatar billede AKBP Praktikant
03. oktober 2020 - 22:14 #3
Tak, mange gode informationer.

Håber du kan bruge nedenstående.

Her er det link, hvor jeg kan tilgå min hjemmeside
http://convertdk.dk/ak/firma-koerekusus/

Det er hostet på Simply.com

Hjemmesiden hedder : www.avanceretkoereteknik.dk
Avatar billede Slater Ekspert
03. oktober 2020 - 23:53 #4
Okay, så den side du kan tilgå er bare en kopi af siden der ligger et helt andet sted.
Det er ikke fordi de peger samme sted hen, og det kun er det ene domæne der ikke virker.

Det kunne godt se ud til at være noget injected kode. Det er et Wordpress-site, hvis ekstreme popularitet gør det til et hyppigt mål for den slags. Man skal være meget hurtigt ude med sikkerhedsrettelserne for at undgå hacking.
Hvis du har nogen mulighed for at vise os indholdet af den nævnte fil, slideshow_layerslider.php, kan vi sige med sikkerhed om det er det.
Ellers er det bare enten at uploade sitet på ny eller kontakte Simply.com og få dem til at gendanne en backup, hvis de kan det. Jeg kender ikke Simply, så jeg ved ikke om det er dem der sørger for Wordpress-installationen, men hvis det er, vil de nok også gerne vide den er blevet kompromitteret.

Du har naturligvis muligheden for at anmelde det til politiet, hvis det er bevidst hacking, men det er meget, meget usandsynligt du får noget ud af det. De har ikke tid til den slags relative småting, specielt eftersom det kan tage lang tid at spore gerningsmanden, og ofte ender med at være umuligt eller lede til nogen i Indien eller lignende, som de ingen reel mulighed har for at retsforfølge.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. oktober 2020 - 01:31 #5
Det er vist bare noget med gamle versioner. Du er ikke den eneste ude i verden:

https://kriesi.at/support/topic/layerslider-warning-creating-default-object-from-empty-value/

Ingen grund til at involvere politiet  :)

En simpel løsning vil være i kontrolpanelet at sørge for at PHP-Warnings ikke bliver vist. Jeg kender ikke simply.com, men sådan noget plejer man at kunne.

Når/hvis det virker, så kan du kigge efter en nyere version af det pågældende plugin.

Og iøvrigt: at du kan se dit site på linket med convertdk er blot fordi det ligger på en helt anden server, sikkert med andre indstillinger.
Avatar billede Slater Ekspert
04. oktober 2020 - 07:52 #6
#5: Præcis, det siger ingenting at det kan tilgås på en anden server, så en eller anden fejl i en opdatering er mere sandsynlig.

Umiddelbart vil jeg dog ikke tro det hjælper at skjule warnings. Godt nok er det kun warnings, men der er jo intet kode efter det, så noget stopper det alligevel. Men muligt du har ret.
Avatar billede AKBP Praktikant
04. oktober 2020 - 08:12 #7
Tusind tak for gode betragtninger.

Problemet er bare, at jeg ikke kan tilgå kontrolpanelet til min hjemmeside, da det også henviser forkert. Jeg har kontaktet Simply.com, så jeg håber, som én af jer siger, at de kan genoploade min hjemmeside.
Avatar billede AKBP Praktikant
04. oktober 2020 - 08:15 #8
Har disse PHP-Warnings et andet ord og går ud fra at det er på Simply.com, jeg skal finde ud af at "slukke" for dem?

Hilsen den lidt usagkyndige :-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. oktober 2020 - 08:58 #9
Det kontrolpanel, som jeg mener, er det du får fat på via login på simply.com - ikke i wordpress.
Avatar billede michael_stim Ekspert
04. oktober 2020 - 12:09 #10
Ser ud til at den fungerer nu.
Avatar billede AKBP Praktikant
04. oktober 2020 - 15:21 #11
Ja, åbenbart, mystisk med mindre Simply.com har været inde og genoploade. Har skrevet til dem, men det var igår.

Tak for info :-)