Avatar billede anne Praktikant
22. september 2020 - 17:49 Der er 7 kommentarer

Problemer med at flytte billeder på mac

Hej,

Jeg har lige købt en splinterny macbook air 2020, da den gamle var færdig. Dog er der én ting som går mig på.. Jeg har problemer med at flytte billeder fra ''fotos'' til fx en mappe på skrivebordet. Det er kun de billeder som jeg har redigeret der ikke kan flyttes - computeren fryser fuldstændig når jeg prøver. Har også slettet alle de billeder som fylder, for at være sikker på at det er fordi der ikke er for meget på den, men lige lidt hjælper det. Min gamle computer havde det problem tilsidst, men der kunne den heller ikke åbne nogen programmer. Den her er trods alt helt ny.

Nogen der har et forslag? :)
Avatar billede INK Ekspert
22. september 2020 - 18:11 #1
Når du skal have billeder ud fra "Fotos" skal du anvende funktionen "Eksporter".
Avatar billede anne Praktikant
22. september 2020 - 18:18 #2
Det har jeg aldrig brugt før. Kan heller ikke finde knappen ''eksporter''.
Avatar billede INK Ekspert
22. september 2020 - 18:21 #3
I Fotos markerer du et eller flere billeder, Under Arkiv finder du knappen Eksporter.
Avatar billede egonspock Seniormester
23. september 2020 - 13:09 #4
Det lyder som om du har nogle rettighedsproblemer. Kan  du prøve at lave en ny mappe på skrivebordet? - (i Finder, menuen Arkiv->Ny mappe). Så bemærk om der kommer en advarsel og om du kan sige ja. til noget.
Avatar billede anne Praktikant
23. september 2020 - 13:21 #5
Det gør der ikke. Har prøvet at nulstille computeren, og nu kan jeg da flytte billederne ud i en anden mappe. Kan dog ikke bruge computeren imens, fordi den er så langsom at jeg ikke engang kan åbne safari..
Avatar billede INK Ekspert
23. september 2020 - 16:29 #6
Lyder som om du har fyldt disken/dit drev. Hvor stor en drevet, og hvad bruger du?
Avatar billede egonspock Seniormester
23. september 2020 - 17:49 #7
Inks forespørgsel er god: Hvis den er meget langsom, er det ofte fordi disken er fyldt (eller ved en ældre computer, at den er ved at gå i stykker)

Det kan betyder mange ting at nulstille computeren. Hvis du blot installerer et nyt styresystem, men beholder din bruger, får du jo alle bruger-relaterede fejl med i den ny version, så det vil som regel ikke hjælpe.

Bruger du iCloud og er der rigelig med plads der? Det kunne måske hænge sammen med det, da Skrivebordet er en del af iCloud som standard.