Avatar billede Onkel I Seniormester
03. september 2020 - 18:39 Der er 14 kommentarer

Fjern Read-only mode fra CD

Beklager, hvis jeg har valgt forkert kategori.

Nogen der har en ide om, hvordan man fjerner read-only fra en CD?
Der står det en “CD-ROM”. Jeg kan hverken slette eller ændre indholdet.
Er det muligt at fjerne “ROM” for at redigere CD’en?
Avatar billede milter Ekspert
03. september 2020 - 20:24 #1
Du kan i langt de fleste tilfælde ikke redigere eller fjerne indhold på en CD. Du kan måske kopiere indholdet på den til din computer og der redigere det og lave en ny CD med det redigerede indhold.

https://www.techwalla.com/articles/how-to-copy-a-read-only-cd

Men det er måske ikke det, du ønsker?
Avatar billede milter Ekspert
03. september 2020 - 20:36 #2
Her er lidt mere:

https://da.wikipedia.org/wiki/Cd-rom

Det er teksten herunder i det link, som er det væsentlige:

"F.eks. findes en variant, der tillader skrivning flere gange på samme cd-medie, og de kaldes for CD-RW (RW står for Re-Write eller "gen-skrivning",...  "
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. september 2020 - 21:52 #3
Man kan aldrig redigere indholdet på en CD.

Som Milter skriver, kan man på en CD-RW slette hele CD´en, og skrive indhold igen.
Eller på en almindelig skrivbar CD, kan man slette (reelt skjule) tidligere skrevne filer, og føje nyt indhold til, såfremt sessionen ikke er lukket. Slettede filer vil stadig fylde det samme de fyldte på CD´en - pladsen kan kun genvindes, hvis det er en CD-RW, der fuldstændig slettes.
Normalt lukker man sessionen, når en CD er brændt. er en session fortsat åben,  kan CD´en normalt kun læses på det drev, der har skrevet den.

Men i bund og grund er svaret på dit spørgsmål - NEJ, man kan ikke fjerne "ROM" fra en CD-ROM
Avatar billede Onkel I Seniormester
03. september 2020 - 22:16 #4
#2

Ahh, så det nok derfor. Har aldrig rigtig haft at gøre med CD'er så det var måske ret oplagt :D
Nu hedder den CD jeg har -ROM så det "read-only-memory". Er det så fuldstændigt umuligt og kan ikke lade sig gøre på nogen måder eller...?
Avatar billede Onkel I Seniormester
03. september 2020 - 22:21 #5
#3

Okay det var ret tydeligt, tak!

Altså er forskel på en normal CD og CD-ROM/CD-RW noget at gøre med købet at CD'en eller er det noget man redigerer den ind til så den ligesom går fra "CD" til "CD-ROM" efter CD'en er købt? Jeg ved ikke om det gav mening?
Avatar billede milter Ekspert
03. september 2020 - 22:26 #6
CD'en skal være købt som en CD-RW. Prøv at læse mere her:

https://www.easeus.com/partition-master/erase-format-cd-dvd-windows10.html
Avatar billede Onkel I Seniormester
03. september 2020 - 22:33 #7
#6

Tror nok jeg havde været i gennem det link i går. Så kan min CD ikke ændres.
Avatar billede eurositi Ekspert
04. september 2020 - 08:10 #8
En CD-ROM er et lukket medie. En skrivbar CD-R (eller CD+R) skal også - når data er overført til den - lukkes (funktionen hedder typisk "Finalize" eller "Close"). Det sker, når den brændes. Hvis dette ikke gøres, er indholdet ulæseligt.
Den eneste undtagelse er CD-RW'er, som er genskrivbare.
Avatar billede Onkel I Seniormester
11. september 2020 - 22:34 #9
#8

Den er genskrivbar for altid ikke? Altså, hvis man har redigeret/slettet/tilføjet noget indhold kan man gøre det igen uendelig gange, rigtig forstået?
Avatar billede eurositi Ekspert
11. september 2020 - 23:32 #10
#9
En CD-RW er altid genskrivbar. Til gengæld kan nogle musikafspillere have svært ved at læse CD-RW'er. Jeg har ikke så meget erfaring med dem.

Men en almindelig CD-R kan kun skrives én gang - eller rettere: Man kan rette/slette/tilføje data på den, ind til man lukker (finalizer) den... Men discen kan ikke læses af f.eks. en CD-afspiller, før den er lukket/finalized.

En købe-CD med f.eks. musik eller en lydbog på kan ikke skrives. Den kan kun læses/kopieres.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. september 2020 - 23:43 #11
En CD-RW har begrænset levetid - efter et vist antal overskrivninger (afhængig af kvaliteten) vil overfladen være så brugt, at den begynder at fejle.

Turde man spørge hvorfor du er interesseret i så forældet et medie? - så kunne det måske være lettere at råde og vejlede.

Er det til backup, er det et rigtigt dårligt medie i dag, i forhold til en USB-stick.

Er det til at lave kopier af DVD´ere, er CD/DVD-RW et rigtig dårligt medie, fordi forholdsvis mange retail afspillere ikke vil kendes ved dem.

Personligt har jeg svært ved at forestille mig, hvem der bruger dem i dag...
Avatar billede Onkel I Seniormester
12. september 2020 - 00:48 #12
#10
Det var nok al den information man havde brug for, tak tak! :)))
Avatar billede Onkel I Seniormester
12. september 2020 - 00:57 #13
#11
Ikke en særlig grund faktisk. Handler om de CD-afspiller der findes i biler. Så bare min far havde den liggende i sin bil og spurgte ham om jeg skulle forny sangene i den. Han er lidt oldschool, enten er det fra en USB eller CD han lytter til, så det er, hvorfor jeg spurgte dette spørgsmål :D Det er altså ikke så vigtig alligevel :))
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. september 2020 - 10:46 #14
At skaffe viden og blive klogere er jo også et formål i sig selv :-) - jeg undrede mig bare over at "forske" i et medie, der vel i bund og grund havde sin storhedstid for 15 år siden, og ikke har været rigtig i spil de sidste 10 år...

Men jeg tror det er billigere og mere pålideligt at satse på USB-sticks :-) - de kan i hvert fald genskrives op til 1000 gange uden de store problemer.