Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
23. juli 2020 - 10:02 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

"Kør som Administrator" (Windows 10)

Muligheden :
"Kør som Administrator"
(Windows 10).

Hvad går det ud på ?

Kan man, åbenbart, med forskellige programmer på computeren.

Jeg er Admin i forvejen.

Det er KUN mig der bruger Computeren.

Men - er der nogle fordele ved at køre programmerne "Som Administrator" ?

*
God Torsdag fra Jørn
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2020 - 10:33 #1
Nogle installationsprogrammer kræver at man er admin. Mest et sikkerhedsspørgsmål, da man vil undgå at en "almindelig" bruger kan installere uønskede programmer.

Det er som regel bedst at brugerne ikke er administratorer. Derimod skal der oprettes 1 administrator som kan ændre på systemet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. juli 2020 - 11:57 #2
Det er ikke helt rigtigt forklaret. Eller lad mig i hvert fald uddybe:

Selv som bruger med administrator rettigheder har man i visse situationer brug for at køre "som administrator".
Selv om du kører med administratorrettigheder, vil man eks. ved installationen af et program, som regel blive spurgt om "man er sikker på man vil installere"... - det er sikkerheden i Windows der træder ind, og det man kan undgå ved at bruge "kør som administrator".

I virkeligheden menes der "kørsel med mindre sikkerhedsindstillinger".

Det blev alt sammen indført omkring Windows 2000, i bund og grund som værn mod vira, malware og andre uønskede programmer. Disse kunne pludselig ikke længere automatisk installere sig i Windows, uden at brugeren blev gjort opmærksom på det - selv om brugeren havde fulde administratorrettigheder.

"Kør som administrator" kan virke ubrugeligt, når man i forvejen har administrator rettigheder, for så vil Windows bare spørge om det er i orden at køre... - men man kan have situationer hvor man skal starte en række af funktioner, der kræver forhøjede rettigheder - så kan man fra starten af kørslen vælge "kør som administrator" - så vil alle funktioner blive kørt med forhøjede rettigheder, så man ikke bliver spurgt gentagende gange.

Eller hvis man er bruger uden administrator rettigheder overhovedet - så kan man "kør som administrator", lade en administratorbruger indtaste sine oplysninger, så programmet installeres, uden at man skal logge om som administrator.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
23. juli 2020 - 16:23 #3
Jeg siger TAK til jer begge.
Beholder det, som det er.
Men : Tak ...