Avatar billede lee Nybegynder
28. august 2001 - 23:39 Der er 32 kommentarer og
3 løsninger

størrelse i illustrator

Ja jeg sidder nu og skal lave den skide størrelse i illustrator. Se :

http://www.eksperten.dk/spm/69927

Men fodi jeg bliver hundset sådan med, ja så fik jeg accepteret svaret for hurtigt.

Jeg har inde i preferences - units  undo ikke noget der hedder pixels. ?!?

Hvad gør jeg ?
det drejer sig om et logo jeg skal have en bestemt størrelse, og jeg kan ikke lave det på ny.

/Lee
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. august 2001 - 23:51 #1
lee> Jeg er ked af at jeg kom til at genere dig, det var bestemt ikke meningen!

Jeg var inde på min Illustrator 9.0 og der kunne jeg stille min til Pixels + Points + Picas + Inches + Millimeters og Centimeters
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. august 2001 - 23:52 #2
Kan det være din version der mangler pixels?
Avatar billede lee Nybegynder
28. august 2001 - 23:56 #3
Det er ok retaxes... håber du kan hjælpe mig nu.
Jeg har ikke noget der hedder pixels... men alle andre er der. ?!?
Avatar billede lee Nybegynder
28. august 2001 - 23:58 #4
hvad er picas ?!? kunne den evt bruges ?!?
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. august 2001 - 00:00 #5
Jeg mener ikke du kan bruge Picas, ser lige efter.
Avatar billede lee Nybegynder
29. august 2001 - 00:06 #6
;o) min er 8.0
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. august 2001 - 00:08 #7
Jeg vil mene at du kan bruge points.
5 Pixels var lig med 5 points
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. august 2001 - 00:09 #8
Det er en af forskellene åbenbart!
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. august 2001 - 00:10 #9
Jeg valgte New og satte pixels til 5x5 og gik ind i egenskaber for siden, her kunne jeg jeg sætte den til points og fik tallet 5x5.
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. august 2001 - 00:12 #10
Jeg indrømmer ærligt at jeg er amatør på det typografiske område, men jeg prøvet at hjælpe så godt jeg kan ;o)
Avatar billede lee Nybegynder
29. august 2001 - 00:17 #11
ahh tak... jeg vil lige forsøge med points *S*

hmmm... det laver ikke om på scale der er sat til procent.
Har valgt logoet - Object - Transform - Scale.
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. august 2001 - 00:26 #12
Den firkant jeg lavede følger ikke transformering, den beholder samme antal points. Jeg kunne godt skalere den så den fyldte 200%, men points var stadig 5x5 points!?
Avatar billede lee Nybegynder
29. august 2001 - 00:41 #13
hmm jeg har benyttet mig af en gammel hjemmebrygget løsning.
Jeg tager mit logo gemmer en copi, gemmer copien som bmp, smider den over i psp, og herfra kan jeg så gøre med den hvad jeg vil.

Jeg lader dog lige spørgsmålet stå lidt endnu, dog ikke så længe som sidst ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. august 2001 - 00:45 #14
Det er ok, kunne du bruge points i stedet for pixels?
Avatar billede lee Nybegynder
29. august 2001 - 01:26 #15
nej ikke points i stedet for pixels.
for den laver ikke % om til points.
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. august 2001 - 01:57 #16
Ok, nu vil jeg se dyner, godnat og tak for i aften!

Der kommer nok nogle i morgen der kan klare det bedre end jeg kunne!
Avatar billede lee Nybegynder
29. august 2001 - 02:15 #17
sov godt :)
Avatar billede macclaudio Nybegynder
29. august 2001 - 13:31 #18
points og pixels er rimeligt tæt relaterede
14 pixels = 14,286 points
derfor kan du roligt bruge points - men bliver dit logo ikke lidt lille - hvad skal du bruge den til....
i preferencer kan du indstille din: units & undo
vælg i menuen pixels - hvis det er muligt - jeg kan ikke lige huske hvordan det er med 8.0
men få dig en 9.0
når du har gjort dette kan du, når du laver en kasse m.v se i navigator, Info se Units W & H
som giver dig en måling af objektet, fra venstre hjørne  og ned til højre hjørne
gem ikke din kopi som bitmap hvis du skal have den over i php - du kan altid ændre dinne pixel, opløsning pref. senere
andre måder: åben nyt doku. giv den præcist de mål som du vil have logoet skal være i samt opløsning.
du kan også: gå i ill. mappen finde de indstillinger der definerer mål i programmet og ændre/tilføje i filen der... men det er lidt af en chance - og kan fucke dit program op lidt..
Avatar billede lee Nybegynder
29. august 2001 - 22:33 #19
macclaudio>> størrelsen var blot et eksempel.
men jeg kan forstå at jeg nok er nødt til at få mig en update.
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. august 2001 - 22:36 #20
lee> Det var mig der gjorde macclaudio opmærksom på dit problem, men han er først på sin pind i morgen mellem 10-17, så han svarer nok ikke.

Det var nok en god ide at få den opdateret, så er det problem ovre ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. august 2001 - 22:37 #21
Jeg synes godt du kan bruge points i stedet for pixels!
Avatar billede macclaudio Nybegynder
30. august 2001 - 10:06 #22
man kan sagtens bruge point - men se at få den opdate... havde jeg en server/plads et sted kunne du få en af mig / længe leve ftp -
er der nogen der ved hvor man kan få lidt plads
Avatar billede macclaudio Nybegynder
30. august 2001 - 10:10 #23
går i i skole?? siden i ikke kan svare før kl. skid om natten, hvad laver folk dog på det ugudelige tidspunkt - det eneste der kan holde mig oppe på det tidspunkt er enten sex eller sprut - nåh joh måske en meget god film
\"pas på at i ikke får firkantede øjne\"
hej
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. august 2001 - 11:29 #24
macclaudio> Man kan ikke få en opdate fra 8.0 til 9.0 på en ftp uden det er ulovligt, man kan købe en opdate ;o)

Det med sprut er jeg blevet for gammel til, ellers er det andet godtnok ;o)
Avatar billede macclaudio Nybegynder
30. august 2001 - 11:48 #25
så er det godt at jeg ikke gidder bruge penge på opdates - konsekvent så støtter jeg ikke firmaer der har en avance på over 1000%

lad os få software ned på et respektabelt prisleje
hvis du sammenligner priser imellem software og firmaerne der udbyder disse - vil du opdage at f.eks: 14.500 for quark og 80.000 for 3d studie MAX ikke er reele priser for et stykke software hvor manualen fylder mere end programmet - det er ikke produktudvikling alle de penge går til!!.
vedr. musikprogrammer (VST) så er priserne heldigvis på vej ned takke være alle de nye små - konkurrencedygtige programmer.
Avatar billede lamina Nybegynder
31. august 2001 - 00:48 #26
hvis du vil bruge det nøjagtige pixels og du sidder med 8.0 kan du så ikke bare oprette et dokument i eks photoshop, sætte antal pixel, aflæse hvor meget det er i cm og sætte det mål ind i illustrator? det er måske lidt besværligt men..
Avatar billede macclaudio Nybegynder
31. august 2001 - 12:30 #27
jo det kan man da godt prøve (du siger jo selv at det er besværligt) - men som sagt - hvis man bruger points - er det kun en lille forskel fra pixels - hvilket betyder at jeg, hvis jeg skulle bruge et prædefineret logo, og det skulle være et logo lavet i ill.8 ville jeg vælge denne metode - men når alt kommer til alt så kommer det jo trods alt an på hvilken funktion logoet skal bruges til. er det net - udprint m.v - man kan som nogen har forslået - ligge logoet ind i php bagefter. en næsten ens løsning af problemmet. - men drejer det ikke sig om hvor mange pixels der er i billedet og ikke om størrelse - pixels er ikke en verdi man kan regne med i et vektor baseret program der arbejder efter matematiske udregninger - derfor - du kan lave det i den str. du har lyst - det er først når du exporterer at str. gør sig gældende ( helere let idt for stort vektor billede - hvor man derefter kan size billedet ned til ex antal pixels i php - sådan - kan vi så komme videre...
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. august 2001 - 13:10 #28
Når jeg laver et logo er jeg egentlig ligeglad med hvor stor den er i illusstrator, jo større, jo nemmere, og så skalerer jeg den bare når den er indsat i Indesign!
Avatar billede macclaudio Nybegynder
31. august 2001 - 13:34 #29
det var nu en forklaring forbeholdt <lamina,
men jo - folk som godt kender til proceduren omkring brug af grafik - bruger nettop denne metode som ovenstående. men retaxes måske skulle du lige læse hvad jeg skrev før.... der blev jo spurgt (Lee) hvordan, og det er dette som jeg har svaret på. jeg har samtidigt også sagt at det ikke betyder noget i et vektor program.. ikke også
vektor baseret er 100% skalerbart modsat pixelbaseret programmer - at det nu er muligt at arbejde i pixels i ill. 9 er sikkert pga. muligheden for at \"formatere\" noget vektorgrafik til pixel grafik ( photoshp effekter/plugins) blur m.v - kan vi komme videre nu??
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. august 2001 - 13:40 #30
Enig!
Avatar billede macclaudio Nybegynder
31. august 2001 - 13:51 #31
tak - er der andre ting vi skal have ordnet illustrator - så er det nu
Avatar billede lamina Nybegynder
31. august 2001 - 16:47 #32
Slut! :-)
Avatar billede lee Nybegynder
14. september 2001 - 03:15 #33
okay... !!!

sukker... i får sku 10 points hver.
har brug for at kunne gøre det præcist... men dropper det helt nu.
Avatar billede macclaudio Nybegynder
14. september 2001 - 04:02 #34
mere præcist kan det sku ikke blive Lee. behold du bare dine points - jeg er mere interessseret i problemmet. - giv dem til retaxes.
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. september 2001 - 04:40 #35
Tak for pointene ;o)

www.fotx.net/retaxes