Avatar billede Slettet bruger
04. juli 2020 - 17:47 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Windows 2004 problemer med nettet.

Windows 10. Stationær, kablet computer.
Jeg har ograderet til Windows 2004, og det kører udmærket, også på nettet.
Men, når computeren har stået i "Slumre"  i nogen tid, fryser den, når jeg prøver at åbne en browser (Firefox-Crome-Edge).
Når jeg forsøger at genstarte, tager det 5min> så somme tider slukker jeg computeren. Når jeg så starter op igen, kører som det skal, indtil næste "Slumre". Har nogen erfaring med det problem?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. juli 2020 - 18:13 #1
Har du kørt den i slumre eller står den i "Idle" og venter på du skal udføre noget på pc?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. juli 2020 - 18:14 #2
Generelt for stationær kør på "høj ydelse" der kan eliminere at Windows forsøger at lukke enheder på computeren ned
Avatar billede Slettet bruger
04. juli 2020 - 20:24 #3
Den kører "Slumre"  (altså ikke dvale) og den står til højeste ydelse fordi den er stationær.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. juli 2020 - 22:04 #4
For mig er det umiddelbart noget driver  der bøvler.  Prøv evt at deaktivere hurtig start i strømstyring og se om det så virker.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. juli 2020 - 22:06 #5
Nej det burde ikke have indvirkning tror jeg. Det er typisk fra start helt fra bunder det kan have indvirkning.
Avatar billede Slettet bruger
05. juli 2020 - 01:46 #6
Nej det tror jeg heller ikke, det må være noget som slår til eller fra under "Slumre"
Det kom først med 2004.
Avatar billede hjolsen Ekspert
05. juli 2020 - 07:05 #7
Peøv at deaktivere hurtig start  (under strømstyring ) - det har tidliger løst problemer med slumre/dvale tilstande !
Avatar billede 220661 Ekspert
05. juli 2020 - 07:50 #8
#7 Var også det jeg foreslog tidligere i #4. Måske man skal prøve det alligevel for at være sikker
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
05. juli 2020 - 08:40 #9
#4 og #7
Tak for oplysningen. Jeg troede, at indstillingen ikke eksisterede længere.
Valgmuligheden er på min pc nedtonet som ikke eksisterende.
Den er der alligevel under "Indstillinger, som ikke er tilgængelige i øjeblikket".
Microsoft havde bare gemt den længere væk.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. juli 2020 - 09:02 #11
Generelt bruger jeg ikke slumre. I dag hvis man har SSD starter dyret jo hurtigt op. Det samme med hurtigstart. Det er ganske få sekunder man vinder, og løser måske andre problemer ved at have den deaktiveret.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
05. juli 2020 - 09:24 #12
220661
Jeg har brug for at have hurtig start deaktiveret.
Stationær pc med "gammeldags" bios og flere harddiske med hver sit styresystem.
Det har givet konflikter, hvis jeg glemte at holde SHIFT tasten nede ved nedlukning.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. juli 2020 - 09:27 #13
#12 Lige præcis. Jeg har selv ældre computere, dog med ssd drev i og jeg har bevidst slået det fra, da det kan give problemer for ældre hardware, og de drivere der skal få det til at virke.
Avatar billede Slettet bruger
05. juli 2020 - 14:06 #14
Jeg kan da godt prøve, men kan ikke se det som en løsning, for computeren starter fint. Det er kun når den har stået i Slumre i et stykke tid, at den ikke vil på nettet.
Windows ligger på en 250GB SSD, og så er der 2 Sata diske på henholdsvis 2/3GB.
Og computeren starter betydelig hurtigere fra Slumre, og kører fint, indtil jeg prøver at starte en browser. Der var ingen problemer med forige Windows version.
Jeg kommer i tanke om, at der står en net kablet printer, som ikke kan få forbindelse, kan den give problemer når den er slukket? Jeg vil tage kablet til Routeren fra.
Avatar billede Slettet bruger
05. juli 2020 - 15:25 #15
Efter jeg tog printeren fra, har computeren stået i Slumre i 45 min. og den kører nu fint, også på nettet. Jeg prøver igen.

#10
Jeg har læst artiklen. :-)
Avatar billede KHN Guru
05. juli 2020 - 15:32 #16
Hvis du ikke allerede har gjort nedennævnte på din pc, så kan du prøve at se om det løser problemet.

1. Højreklik i nederste venstre hjørne (win-logo/start) og venstreklik Enhedshåndteirng.

2. Venstreklik på > ud foran Netværkskort og højreklik på dit netværkskort og venstreklik på Egenskaber.

3. Skift til fanebladet Strømstyring og fjern fluebenet ud for Tillad, at denne enhed vækker computeren.

#14: Det er kun når den har stået i Slumre i et stykke tid, at den ikke vil på nettet.
Avatar billede Slettet bruger
05. juli 2020 - 16:01 #17
#16
Tak for tippet, men der er ikke nget flueben der.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. juli 2020 - 16:33 #18
Virker din printer på usb også? Kan forstå på dig den ikke virker mere på grund af skift af netværksudstyr. Er det korrekt forstået?
Avatar billede Slettet bruger
05. juli 2020 - 17:05 #19
Jeg har nok givet for få informationer. Det er rigtigt, at jeg har fået en ny router, men problemerne med printeren, begyndte medens jeg havde den gamle.
Men problemerne med at komme på nettet, efter dvale, kom med 2004, men de var måske kommet alligevel?
Jeg ved ikke om printeren kan køre direkte, på USB til computeren, for jeg har ikke plads til den, hvor jeg har computeren. Så jeg får en ny printer i morgen.
Jeg har lige igen konstateret, at alt fungerer efter efter Slumre, uden printeren.
Måske skete der det efter Slumre, at computeren havde et mislykket kontaktforsøg til netværkskortet i printeren???
Avatar billede 220661 Ekspert
05. juli 2020 - 17:11 #20
#19 Håber du får liv i den nye printer i morgen. Og ja den gamle kan sagtens have en fejl der påvirker. Ser ud til #15 er løsningen på det du har spurgt om her.
Avatar billede Slettet bruger
05. juli 2020 - 17:41 #21
Ja foreløbig går det jo fint. Jeg har købt en ny Brother Laser printer. Den gamle har trods alt tjent mig godt i flere år. :-)
Avatar billede Slettet bruger
06. juli 2020 - 18:25 #22
Så har jeg fået min nye printer, og den fungerer fint NU.
Den kablede forbindelse, kom igang med det samme, men den trådløse til min bærbare fungerede ikke med Brother installations program, printeren blev ikke fundet, heller ikke med IP adressen.
Jeg prøvede mange gange med negativt resultat.
Men så prøvede jeg med Windows PC-indstillinger/Enheder, og så blev printeren fundet med det samme. 😊
Avatar billede Slettet bruger
06. juli 2020 - 18:29 #23
Ja så gættede jeg åbenbart rigtigt, det var printerens netkort, som var røget.
Men I skal have mange tak for jeres udmærkede forslag, dem vil jeg huske. Måske kan jeg bruge dem en anden gang. 😊
Avatar billede 220661 Ekspert
06. juli 2020 - 19:14 #24
Held og lykke med dit nye grej :-)
Avatar billede Slettet bruger
06. juli 2020 - 19:39 #25
Tak 😁