Avatar billede visto Professor
21. juni 2020 - 10:16 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Udregning af ledige antal pladser i en kasse

Jeg har en forespørgsel, som arbejder med to felter: Kasse nr og Antal. I forespørgslen står der for Antal's vedkommende ud for Felt: "Sum Of Antal: Antal". Forespørgslen viser, hvor mange flasker vin, der er i hver af de nummererede kasser. For Sum Of Antal: Antal er kriteriet <6. Så forespørgslen viser altså, hvor mange flasker vin, der er i de kasser, hvori der er færre end 6 flasker.

Jeg vil gerne have, at forespørgslen i stedet viser, hvor mange ledige pladser, der er i de enkelte (6 styks) kasser. F.eks. der hvor Sum Of Antal: Antal nu viser 4, hvis der er 4 flasker i kassen, vil jeg gerne have der skal vises 2, altså 6 minus 4. Kriteriet skal tilsvarende være >0, idet kun kasser med ledige pladser skal vises.

Kan man lave det? I givet fald hvordan?
Avatar billede terry Ekspert
21. juni 2020 - 15:38 #1
SELECT KassNr, 6-Sum([Antal]) AS LedigePladser
FROM YourTable
GROUP BY KassNr
HAVING 6-Sum([Antal])>0
Avatar billede visto Professor
21. juni 2020 - 16:48 #2
Tak for svar.

Hvor skal disse ting stå?
Avatar billede terry Ekspert
21. juni 2020 - 19:04 #3
Its the SQL for a query (forespørgsel)
Its an example, so you will need to change the name of the table (YourTable)
and the field names
Avatar billede visto Professor
21. juni 2020 - 21:52 #4
Her kom jeg endnu en gang ud i ukendt Access-land. Det lykkedes mig på baggrund af dine anvisninger at få det til at virke.

Tak!
Avatar billede terry Ekspert
22. juni 2020 - 12:47 #5
Sounds like your learning it from it all too ;-)

Og selv tak.
Avatar billede terry Ekspert
22. juni 2020 - 12:50 #6
When your database gets more complex it is invevitable that you will require good SQL and VBA skills.
Avatar billede visto Professor
22. juni 2020 - 16:52 #7
Jo tak, jeg lærer, og det er spændende at komme ind i nye lag. Og skønt at det får tingene til at virke som jeg ønsker det. Jeg er dig virkelig taknemlig! Og jeg kan godt se, at man skal kunne noget SQL og VBA, hvis man vil dybere. Med de "småting" jeg evt. måtte finde på fremover, kan det dog godt være at jeg i stedet for at lære sproget selv vil bede om hjælp - det lærer jeg også noget af.