Avatar billede Frans Novice
18. april 2020 - 12:14 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken Harddisk skal jeg købe ?

jeg skal bruge en harddisk til billeder og video klip fra mobilen. den skal være på mindst 4 TG.
nu har jeg kigget frem og tilbage jeg kan få 8 TG for 1300,- men jeg kan også få 2,4 TG for 14000,- hvad er det jeg skal kigge efter, er der nogle af de billige  mærker i kan andbefale det er hoved saglige til back up jeg skal bruge den.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. april 2020 - 12:35 #1
TG?? - mener du TerraByte = TB?

Først og fremmest skal du gøre dig klart, hvordan du vil tilgå disken. Skal den sidde i en PC, en NAS, en server, eller er det en ekstern disk der skal kunne flyttes rundt med?

De forskellige NAS fabrikanter har lister med godkendte diske til deres NAS - bruger du en der ikke er godkendt, risikerer du problemer, ikke nødvendigvis nu men måske en gang om et år.

Bruger du en PC, skal du sikre dig at interfacet er det rette - og gøre op med dig selv hvordan backup tages. Kører den hele tiden (løbende ændringer), kræver det en disk der kan køre hele tiden. Kører du backup en gang om måneden, kræver det ikke det store. Men husk at en virus, sluppet ind på en PC, også vil kunne angribe en harddisk der kun bruges til backup.

En ekstern harddisk sælges typisk i eget kabinet, men er som regel også kun beregnet til lejlighedsvis brug - altså eks. som backup. Sluttet til permanent vil den kunne slide sig selv op.

Summa summarum - pris og kvalitet afspejler ofte kvaliteten og (ikke mindst) godkendelsen af disken. De dyreste diske er som regel certificerede til brug i datacentre, og ikke relevante for private. De billigste vil som regel dø efter nogle år - men ikke nødvendigvis. Derfor bliver mange skuffede, når de gør det. Og en mellemklassedisk kan også dø efter et par år, så....

Tjek om der er krav til disken fra den producent, der skal indeholde disken. Køb dernæst en disk der passer til dine krav (intervalbackup eller løbende backup). Køb ikke den aller billigste disk, med mindre du har yderligere backup (eks. en NAS med RAID). Se evt. efter "MTBF" (Mean Time between Failures), et udtryk for hvor ofte disken forventes at fejle, og vælg den med den højeste værdi.
Avatar billede Frans Novice
18. april 2020 - 12:52 #2
Hej Ole mange mange tak for hjælpen der er godt nok mange tinge jeg skal forholde mig til, som jeg slet ikke har tænkt på så mange mange tak og jeg mente TB.
den skal ligge i en skuffe og tages op en gang om måneden ca.  og tak for dit hurtig svar god dag Mvh Frans
Avatar billede kurt54 Ekspert
18. april 2020 - 13:34 #3
Jeg villenok vælge en USB3 disk der strømforsynes vis usb - dvs 2.5 tommer -selv om det er lidt dyrere end 3.5 tommer der skal have eksterne strøm.

https://www.proshop.dk/Harddisk-Ekstern/Seagate-Basic-STJL5000400-Ekstern-Harddisk-5-TB-Graa/2817623

er en mulighed.
Avatar billede Frans Novice
18. april 2020 - 13:53 #4
Hej Kurt54 mange tak det er nok lige det jeg har bruge for, og prisen passer mig også,
dejliget at du hade tid til at hjælpe mig :-)