Avatar billede Mad Mester
14. april 2020 - 13:31 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

æøå problemer bliver til (?) underlige tegn

Hej inde på min side ibuyit.dk, så har jeg to forskellige titler: https://ibuyit.dk/
https://ibuyit.dk/produkter/iPhones

På forsiden er der ikke noget problem, men næste side under produkter, den ikke de rigtige tegn?, hvordan kan det være at det virker på den ene side men ikke den anden, håber der er nogen der kan hjælpe.

På forhånd tak.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
14. april 2020 - 13:55 #1
hvilke tegnsæt er din fil gemt som

kommer dette fra din database ??
<title>iPhones K�bes omg�ende i dag!</title>

har du sat et charset på din connection ?? hvis ikke gør det

kør sammen charset på alle filer
Avatar billede Mad Mester
14. april 2020 - 14:02 #2
Det kommer ikke fra databasen af, det en variabel med noget tekst som jeg sætter ind i top.inc.php.
Avatar billede Slater Ekspert
14. april 2020 - 14:07 #3
Ja, så har du næsten sikkert gemt filen i forkert tegnsæt.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. april 2020 - 16:15 #4
I princippet er karaktersæt meget simpelt.

Man skal bare bruge det samme:
* det karaktersæt som siden/serveren fortæller browseren at det er
* det karaktersæt som server side filer er gemt i
* det karaktersæt som database data hentes i (hvilket ikke nødvendigvis er det samme som det de er gemt i !!)
Avatar billede Mad Mester
14. april 2020 - 17:33 #5
Jeg kan ikke lige se hvor problemet skulle være da det jo virker på forsiden. Min top på den anden side ser sådan her ud,

https://ibuyit.dk/nogetaftop.png
Avatar billede Mad Mester
14. april 2020 - 17:45 #6
https://ibuyit.dk/index.png

og forsiden sådan her og top.inc sådan her https://ibuyit.dk/toppen.png
Avatar billede Mad Mester
14. april 2020 - 17:50 #7
Er der en måde jeg kan teste det på?
Avatar billede Mad Mester
14. april 2020 - 17:58 #8
Okay jeg har løst problemet, visual studio gav mig ikke muligheden for at gemme i utf 8 åbenbart, så jeg måtte åbne filen med den helt gamle noteblook som så gav mig muligheden for at gemme som UTF-8.

Hvad skal vi med alt det smarte så :P lol
Avatar billede arne_v Ekspert
14. april 2020 - 19:01 #9
Både rigtg VS og VS Code kan gemme i UTF-8. Hvilken version bruger du?
Avatar billede Mad Mester
14. april 2020 - 19:09 #10
Visual Studio 2019 den gratis version
Avatar billede arne_v Ekspert
14. april 2020 - 19:39 #11
File menu
Save <filnavn> as menuitem
Save button down arrow
Save with encoding item
Avatar billede Mad Mester
14. april 2020 - 19:48 #12
De muligheder kan jeg ikke se hos mig Arne. Se selv www.ibuyit.dk/save.png
Avatar billede arne_v Ekspert
14. april 2020 - 20:01 #13
Klik paa pil ned paa save knappen.
Avatar billede Mad Mester
14. april 2020 - 20:13 #14
Du havde ret, den lille pil havde jeg godt nok ikke lagt mærke til :) tak