Avatar billede Virketoften Novice
31. marts 2020 - 08:52 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke Boot fra Usb

Har en ASUS VivoBook 14 R424D og kan ikke indstille den til at Boote fra USB da linien i Bios " Launch CSM " ikke findes, jeg har disabel Secure boot og disablet fast boot .. usbkonfig er sat til enable. intet virker stadig kun setup og HD på bootskærm , PC er ny og jeg vil , inden den har været på nettet, lave en Paragon sikkerhedskopi via Usb
VH Ole
Avatar billede jakobdo Ekspert
31. marts 2020 - 08:57 #1
Kan du ikke komme til Boot Menu ved at trykke: F8 eller ESC, når den booter?

Nogle gange spammer jeg bare F8, F10, F12 eller ESC, det plejer at hjælpe på de maskiner jeg forsøger mig med. :)
Avatar billede Virketoften Novice
31. marts 2020 - 09:04 #2
Jo kan jeg men usb er ikke vist
Avatar billede jakobdo Ekspert
31. marts 2020 - 09:14 #3
Og det lyder til du har været nede af denne vej: https://www.asus.com/sg/support/FAQ/1013017/
Avatar billede Poko1 Ekspert
31. marts 2020 - 09:16 #4
Prøv at trykke på Windowstasten + X Vælg Diskhåndtering og se om den vises der?
Har den et drevbogstav ?
https://ibb.co/JHyYf29
Avatar billede Virketoften Novice
31. marts 2020 - 09:30 #5
1. Den video og beskrivelse kan jeg ikke bruge da det kræver at linien "Launch CSM" er eller kommer i Bios , og det gør den ikke
2. Ja den vises der men det hjælper mig ikke at alt virker når Windows er on det skal  være når jeg booter
Avatar billede jakobdo Ekspert
31. marts 2020 - 09:35 #6
Avatar billede Poko1 Ekspert
31. marts 2020 - 09:41 #7
Hov læste forkert !
Har du under Bios Enablet UEFI Boot?
https://ibb.co/1T0Bd22
Avatar billede Virketoften Novice
31. marts 2020 - 09:46 #8
Den med shift taske er bare en genvej til det jeg har prøvet , og Uefi boot er heller ikke i min bios
Avatar billede hjolsen Ekspert
31. marts 2020 - 09:51 #9
Du har ikke prøvet fra windows : Under opdatering/sikkerhed  i indstillinger at vælge genoprettelse avanceret  genstart brug en enhed  (vælg din USB) ?
Avatar billede Virketoften Novice
31. marts 2020 - 10:29 #10
så går jeg tilbage til bios og ingenting er sket
Avatar billede Poko1 Ekspert
31. marts 2020 - 10:42 #11
Her kan du hente Manualen.
husk at gemme den tryk på Diskettesymbolet og vælg hvor du vil gemme.
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/nb/X430FA/DA14126_X430U_A.pdf?_ga=2.20870908.597430327.1585642853-863986020.1584899349
Avatar billede Virketoften Novice
31. marts 2020 - 10:51 #12
Tak det gør jeg .. kigger på det senere og indtil videre tak for jeres hjælp
Avatar billede Virketoften Novice
31. marts 2020 - 22:38 #13
Har kigget i manualen du linkede til . det er ikke til min pc da det er en helt anden bios end på min . så jeg er vist lige vidt
Avatar billede Poko1 Ekspert
31. marts 2020 - 23:17 #14
Ser din BIOS sådan ud så prøv at Restore Default  husk F10 og gem
https://ibb.co/HCzFXhY
Avatar billede Virketoften Novice
01. april 2020 - 06:51 #15
Ja den ser sådan ud og det ændrer ikke noget desværre
Avatar billede Virketoften Novice
01. april 2020 - 06:56 #16
Avatar billede hjolsen Ekspert
01. april 2020 - 07:28 #17
Hvis du ikke kan boote på din USB fra windows  (som beskrevet i #9)  så  er din usb boot pen sikkert ikke til UEFI bios (Paragon skal være lavet til UEFI). Derfor prøv lige at lav en USB med windows 10 instalation på (herfra :https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10)
Den skulle du gerne kunne boote fra .

Hvis det du egentlig ønsker er at kunne geninstallere din pc  så er det langt hurtigere at installere Win10 fra ovenstående USB-pind end at bruge et image.
Avatar billede Poko1 Ekspert
01. april 2020 - 08:27 #18
Her er Den bios du kører. Den er lidt Triki  den kan køre både MBR & GPT - GPT bruges til UEFI.
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/nb/K95VM/DA6941_eManual_K95VM_Z104.pdf
Avatar billede Virketoften Novice
01. april 2020 - 08:35 #19
Nu har jeg lavet en win 10 uefi startusb og "Så sker der noget !!! " .
Usb porten kan tilsyneladende læses i opstart
Den vil instalere Win 10 så måtte stoppe den da det er paragon jeg skal have til at starte op
mon noget som Rufus kan lave den til ?? kigger lidt på den
Avatar billede Virketoften Novice
01. april 2020 - 09:01 #20
Min Paragon boot usbnøgle er lavet med rufus og virker på all "Pc" untagen den jeg roder med
Har lavet den Win10 opstart usb der virker fint men kun til WIndows install

Har hentet nyeste Rufus formateret og lagt Paragon iso på
Nu kan den ses i bootmenu men når jeg vælger den hopper den en linie op til HD,
så der er da fremskridt.. kigger på det senere idag måske nogen der ved mere
Avatar billede Poko1 Ekspert
01. april 2020 - 09:07 #21
Avatar billede Virketoften Novice
02. april 2020 - 07:59 #22
Rigtigt fint . Brugte den nye Rufus og Paragon 17 så var alt ok
min gamle parag. boot var lavet med gl rufus og Paragon 15 og jeg testede den på 2 pc er , som ok , men det var noget med det der UEFI som jeg ikke ved så meget om
Mange tak til al hjælpen
https://ibb.co/QHtkJbv
Avatar billede Poko1 Ekspert
02. april 2020 - 08:32 #23
Godt at det kom til at køre!