Avatar billede PCprobs Praktikant
10. marts 2020 - 21:50 Der er 8 kommentarer

Der er ikke installeret en lydoutputenhed - argh!

Har en 1 år gammel HP laptop, hvor lyden er forsvundet uden at jeg kan forklare hvorfor. Nede i højre hjørne ved højtalerikonet er der et rødt kryds og teksten "Der er ikke installeret en lydoutputenhed". Når jeg kører fejlfinding får jeg beskeden "Problemet blev ikke identificeret", og inde i detaljerne står der "Begge tjenesterne Windows Audio og Windows Audio End Point Builder skal køre, for at lyden virker korrekt. Mindst en af disse tjenester kører ikke."
Inde i enhedshåndtering er der gule skilte på hhv. Intel High Definition Audio og Intel High Definition DSP. Jeg har forsøgt at opdatere driverne, men får blot beskeden "Der blev ikke fundet drivere til enheden". Jeg har også forsøgt at fjerne de to programmer, og så installere dem igen via Handlinger - ingen ændring.
Jeg har selvfølgelig også kørt windows update og genstartet adskillige gange.
Min situation minder meget om den, der bekrives i denne tråd: https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/965677
Her var løsningen at opdatere "slimdrivers". Det har jeg selvfølgelig også forsøgt, men her bliver jeg stoppet af en fejlkode "Forbudt (403)".
Så nu er jeg simpelthen på bar bund, og håber nogen her kan hjælpe mig videre - på forhånd tak.
10. marts 2020 - 23:31 #1
Hej

det første du skal gøre er at du skal identificere din maskine. Altså er det en HP 30098-45  (eksempel) skal du huske denne identifikation (ID). Se i bunden af/på maskinen

Når du har denne identifikation søger du specifikt på nettet om SPECIFIKATIONER på din HP - maskine (brug evt. dens ID).  (SPECS For HP 30098-45 eller SPECIFICATIONS for 30098-45)...

Når du hr fundet denne side UDSKRIV DENNE SIDE (hvis du kan, ellers gem denne side  på PC'en i et let genkendeligt bibliotek (eks. PC-SPECS) .  Du får brug for det.!

Når du nu ved hvad dit lyd-kort /lyd-enhed "hedder", går du på nettet og søger specifikt efter SOUND-DRIVER for W-8 (W9 eller W10 eller ???) og til din HP (brug ID'en ).

Da vil du få en masse forslag.      Nogen kræver at du først henter et program (applikation, som de kalder det ! (suk)) , som du skal installere på din maskine...

IKKE GØR DET !!!!..

Find en anden side.  Der er masser af steder hvor du kan hente den rigtige driver.
HP har en support side hvor du kan hente denne driver, men jeg kan ikke hjælpe dig yderligere nu, da jeg ikke har HP- id'en eller maskin-typen.

KR
Avatar billede PCprobs Praktikant
11. marts 2020 - 18:54 #2
Hej igen,
tak for hurtigt svar. Kigger jeg bag på min maskine, så står der model 15-da1807no. Hvis jeg kører en pc-identifikation på HPs hjemmeside, så påstår den dog at modellen hedder 15-ba1807nr. Begge steder er serienr. og produktnr. angivet ens, hhv. CND8416C10 og 5EU36EA#UUW. Maskinen kører Windows 10.
Jeg har ledt efter specifikationer på begge modeller, men kan kun finde noget meget generisk om lyden a la "Audio: Dual speakers". Jeg går ud fra at det ikke er dette, du er ude efter?
Når jeg på modelnummeret på HPs hjemmeside leder efter lyddrivere, så får jeg ganske rigtigt flere (i alt 5) valgmuligheder. De hedder alle noget med Realtek. Ved ikke om jeg skal eksperimentere med at downloade en eller flere af disse? Når jeg kigger i Enhedshåndtering, så ser det i øvrigt ud til at det lyd-halløj, der hidtil har fungeret på maskinen, hedder noget med Intel...(og ikke Realtek).
Ved ikke helt hvad jeg skal gøre herfra?
På forhånd tak for tålmodigheden!
11. marts 2020 - 21:41 #3
Hej,

Det var dette "  15-da1807no.  " jeg søgte efter.

Jeg vil bruge dagen i morgen (torsdag) til at søge efter flere oplysninger.    Og så vender jeg tilbage (måske ikke i morgen aften (torsda) men da fredag.

Du kan prøve at eksperimentere, men er ikke anbefalelsesværdigt.  Du kan risikere at det er den sidste af de sidste eller slet ikke nogen af dem...  !!!    Og da har du spildt en masse god tid på at opnå absolut ingenting.

(Havde nøjagtigt det samme problem med en Lyddriver på min Lenovo / IBM 8107 til en XP (sp3) og supportsiden sagde at det var den driver (som stod nedenfor), hvilket det SELVFØLGELIG ikke var. (et Intel kort versus Realtek) Brugte det meste af en eftermiddag på at finde lyddriveren (et problem nu da XP ikke er supportet mere) efter en lige så intensiv søgning på spsecifikationerne (som siger INtel) og fandt den så endelig på en særdeles eksotisk side. (Og for den sags skyld kan du godt ændre 'KS* et til et *R* på den side, da der var adskillige reklamer /kontakt-
annoncer  for både russiske, polske og philiphinske meget unge damer ... (hehe)))))) !

KR
11. marts 2020 - 21:46 #4
Hej

Fandt de tilsyneladende offentlige spec's på maskinen her:

https://support.hp.com/lt-en/document/c06185703

KR
11. marts 2020 - 22:00 #5
Hvis det går uendeligt galt med at finde den rigtige driver kan du prøve at snakke lidt med ELGIGANTEN's support. De har den og de ved (med sikkerhed og en aller helhest stor regning ) hvordan de skal få den til at virke.  Prøv at pirke lidt til supporterens mennneskelighed og få ham til at oplyse om det er INTEL eller REALtek og navnet på den rigtige driver. Derefter er vejen åben....
11. marts 2020 - 22:05 #6
Fandt en ny side:

https://www.notebookcheck.net/HP-15-i5-8250U-GeForce-MX110-SSD-FHD-Laptop-Review.331556.0.html

Som siger dit kort er en REALTEK.

Held og lykke...

KR

OG hvis det MOD FORVENTNING ikke er en REALTEK så kom igen (! .. )
Avatar billede PCprobs Praktikant
15. marts 2020 - 17:47 #7
Hej igen,
Beklager den lange respons tid, men omstændighederne har jo ikke været helt normale siden onsdag aften (corona…), så jeg har ikke haft mulighed for at svare før nu.
Men allerførst TAK for din research :-)
Jeg har i mellemtiden fået en fornemmelse af, at det ikke er et driverproblem; Jeg har downloadet en HP Support Assistant, og den giver følgende fejlmelding "Ingen højtalere fundet (hardware problem fundet)" og "Ingen mikrofon fundet (hardware problem fundet)" Derudover tilbyder den i øvrigt ingen hjælp (tak for dét!)
Men tyder det på et mere tilgrundliggende problem - er vi ude en reinstallation for at få kontakt til noget hardware inde i pc'en? Eller er alt håb bare ude...?
Som nævnt er pc´en kun et års tid gammel (garantien udløb februar 2020...).
Bonusinfo 1: Vi har faktisk to helt ens maskiner, da det er mine tvillingedrenges. Hvis det på nogen måde kan bruges i diagnosticering af problemet...? Den anden pc har fortsat lyd!
Bonusinfo 2: Maskinen kører Windows 10 version 1901 build 18363.720
Puh, har efterhånden brugt timevis på det her - håber der findes en løsning. Der er hårdt brug for maskinen i disse hjemmeskoletider...
15. marts 2020 - 23:11 #8
Hej,

Det lyder som en løsning, der KAN løse problemet, dersom det ER et hardware problem (under forudsætning at din HW er OK !!! ).

Men husk på, at hvis du geninstallerer W-10 må du også geninstallere alle din applikationer (= programmer) OG DINE DATA.

Så hvis du har en DONGEL så læg alle dine "GEM-BARE" data over på den. Og det fylder som oftest som bare - helhest- , så pak dem med en anvendelig pakker - ZIP f. eks d du kan spare en masse plads på tekst filer. EXE- programmer  kan ikke pakkes særlig meget.

Eller har du partioneret din disk i flere diske, så læg dine pakkede data der.

Held og lykke.

KR