Avatar billede Marie Mester
15. februar 2020 - 17:35 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

risiko ved helt kaput batteri?

Da jeg tændte min gamle XP-computer efter nogle år, viste batteriet 0 %, og kunne ikke oplades overhovedet. Computeren fortalte, at den kørte på vekselstrømmen.
Er der nogen risiko (brandfare eller andet ) ved blot at lade computeren køre sådan med det åbenbart ubrugelige batteri siddende i ?
Hvis det ikke går, hvad gør man så? Jeg er bange for sådan noget som at åbne en computer og har heller ikke forstand på sådan noget.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. februar 2020 - 17:38 #1
Kan du ikke fysisk klikke batteriet fra og bare bruge pc med strømforsyningen tilsluttet?
De fleste ældre computere kan man fjerne batteriet uden brug af værktøj.
Når det eer fjernet kan du se om pc kan bruges uden batteriet på.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. februar 2020 - 17:53 #2
I øvrigt har vi selv en gammel HP bærbar der oprindelig var født med Vista. Batteriet på denne har været dødt i flere år og jeg har ikke oplevet problem med at køre med denne pc. Den blinker i opladningsdioden der fortæller at batteriet ikke kan lades på Men pc virker fint på forsyningen alene.
Avatar billede Marie Mester
15. februar 2020 - 17:56 #3
Computeren kan fint bruges som den er nu med det dårlige batteri siddende i. Den kører perfekt. Der er bare en gul lampe, som blinker hurtigt hele tiden. Det generer mig ikke.
Men mit spørgsmål er, om der er nogen sikkerhedsrisiko ved bare at lade battriet sidde i.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. februar 2020 - 18:12 #4
Vil sige nej da batteriet ikke kan modtage strøm.
Har du tjekket om batteriet kan tages af ved at skyde nogle knapper til siden?
Avatar billede Marie Mester
15. februar 2020 - 18:32 #5
Jeg ved ikke, hvor batteriet sidder. Eller hvordan det ser ud. Conputeren er en HP 510 bærbar. Jeg fik løsnet hele den ene side på computeren. Den kunne tages af, men så mangler der da noget af kabinettet ???j
Avatar billede 220661 Ekspert
15. februar 2020 - 18:36 #6
Prøv at se fra 10 sekund på den video her;
https://www.youtube.com/watch?v=e-v6ctx54vs
Avatar billede 220661 Ekspert
15. februar 2020 - 18:37 #7
Det tager blot et par sekunder at afmontere batteriet :-)
Avatar billede milter Ekspert
15. februar 2020 - 18:47 #8
Avatar billede Marie Mester
15. februar 2020 - 18:57 #9
Jeg går ud fra, at det første , der sker på videoen, er, at det netop er batteriet, der tages af. Det er jo også det, som jeg nu har gjort. Men så er der da et stort hul ind i computeren i hele den ene side (bagkanten). Videoen viser jo så derefter, at man skruer alt fra hinanden. Det skal jeg jo ikke. Men jeg går ud fra, at den, der adskiller computeren, slutter af med, at sætte batteriet ind igen. Men er det ikke hele det lange bagkant-element, der er batteriet ?
Hvordan får jeg noget ud af den video??
Avatar billede 220661 Ekspert
15. februar 2020 - 19:01 #10
Du skal jo kun bruge de få sekunder af video med batteri.  Kan pc ikke stå på bordet uden batteriet ude?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. februar 2020 - 19:04 #11
Jo batteriet er den lange del der tages af. Den havde du skrupler ved om der kunne ske noget ved. Nu er det fjernet og du bør ikke have skrupler med batteriet mere.
Avatar billede milter Ekspert
15. februar 2020 - 19:32 #12
1: Der er ikke nogen sikkerhedsrisiko ved at lade batteriet sidde i eller fjerne det.

2: Et nyt batteri vil med næsten 100% garanti betyde, at du ikke behøver have din HP koblet til 230 volt med ledningen for at kunne bruge den. Og jo, batteriet er "hele det lange bagkant-element".

3: Du skal kun bruge de første få sekunder af videoen for at finde ud af, hvordan du fjerner batteriet. Isætning af det nye batteri er bare en sæt-ind-og-klik-på-plads-procedure. Resten af videoen kan du glemme.
Avatar billede Marie Mester
15. februar 2020 - 21:57 #13
Tak for de mange gode oplysninger. Til sidst har jeg valgt at købe et nyt batteri. Ikke det i denne tråd oplyste, men  præcis det, der sidder i computeren, som er et 14,4 volt.
Det er godtnok dyrere, men skulle så være det, der passer og som er fra en dansk netbutik med support telefon, hvis der skulle blive problemer .Men tak for ideen med at købe et nyt batteri. Det troede jeg ikke var muligt.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. februar 2020 - 06:47 #14
Godt du har fået flere tilkendegivelser på det med batteriet. Er dog lidt overrasket over du vil ofre et nyt batteri på så gammel en bærbar med den hardware der er i den. Og speciel et der er dyrere end det milter fandt.
Avatar billede Marie Mester
16. februar 2020 - 15:05 #15
Henvisningen her i tråden var til et 10,8 V batteri, men det originale er et 14,4 V,og jeg har før fået at vide, at det altid er afgørende, at volten passer. Men jeg var da også i tvivl, om jeg ville ofre et nyt batteri. Men valgte altså at gøre det !
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2020 - 15:38 #16
Det er sandelig godt, at en bærbar kan køre uden batteri.
Jeg har ikke (endnu) batteri problem, men inspireret af spørgsmålet her, var jeg inde på youtube, for at se, hvordan man skifter det på min Asus Notebook E502S.
Det var en ren gyser film, for man skulle skille det meste af computeren ad for at gøre det. Det er åbenbart noget man skal undersøge før man køber computer.
Så Marie du kan bare glæde dig over hvor nemt det var for dig.

Hvis nogen skulle være interesseret.
https://www.youtube.com/watch?v=ORGUixoA5is
Avatar billede Marie Mester
16. februar 2020 - 16:49 #17
Puh ha! Sådan en Asus E502S har jeg også som den jeg bruger til daglig!  Så ved jeg det, at der skal jeg aldrig regne med at skifte batteri. Ja det er åbenbart noget, man burde undersøge før man køber.  Men det vidste jeg heller ikke!
Avatar billede milter Ekspert
16. februar 2020 - 17:58 #18
Jeg tror, det med de 10,8 volt er en fejl af en eller anden slags på siden, jeg linkede til. Jeg har aldrig hørt om bærbare, som kan køre med to forskellige spændinger.

Og lige som en lille totalt "off the topic" tilføjelse til det om den Asus Notebook E502S. Selv om jeg ikke skifter bil så ofte, så har jeg gennem de sidste par årtier før købet altid sikret mig, at jeg selv kunne skifte pærer  på dem uden at skulle bruge to-tre timer på at få adgang til dem :-)