Avatar billede Werner Praktikant
11. februar 2020 - 17:04 Der er 5 kommentarer

papirstop i H P laser Jet -4L

Papiret i Min printer stopper konstant, halvt oppe efter papirbakken, i den sorte boks i venstre side. Det er sket efter at jeg har renset den sorte rulle der hvor man har taget toneren ud. Jeg har også renset det sorte hjul i venstre side ved den ovale rulle.
Jeg har brugt støvfri klud og isopropylalkohol .
Vil gerne beholde printeren selv om det kun er sort hvid. der er ikke skiftet papirtype. Bruger 80 gr. de luxe.
Hilsen Werner
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
11. februar 2020 - 23:12 #1
Kender ikke så meget til laser jet printere, men har rodet en del med billige inkjet printere.

Tror du har "ødelagt" overfladen på rullen og printerhjulet ved at bruge sprit.

Når overfladen bliver glat, kan papiret ikke trækkes frem, da kontaktfladen ikke får ordentligt fat i emnet.

Jeg er usikker på om overfladerne igen bliver brugbare efter gentagne papirgennemløb, eller om de er permanent ødelagt.

Prøv gentagne gange med tykkere papir, så der kommer mere kontakt mellem rullen/hjulet og papiret. Prøv at få rullen og hjulet beskidt igen.
Avatar billede JackJazz Seniormester
12. februar 2020 - 08:34 #2
Jeg var også utroligt glad for min HP4L i mange år, men på et tidspunkt må man bare indse, at det er tid til at skifte ud - Jeg gjorde det da den var ca. 20 år gammel, og det er ca. 10 år siden, så måske er din ca. 30 år gammel? Så synes jeg bare du skal være glad for, at den har holdt så længe og investere i en ny.

:-)

/JackJazz
Avatar billede Werner Praktikant
12. februar 2020 - 20:51 #3
Tror i det vil hjælpe hvis jeg tog en renslet svamp og kørte hen over den lange sorte rulle samt det sorte hjul i venstre side?
Det er som om papiret kun kommer halvt frem.
Werner
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. februar 2020 - 13:42 #4
Først og fremmest - man skal virkelig vide hvad man renser i sådan en rulle - du har en fuser (vamelegme) og en lysfølsom tromle/valse. Kommer du til at røre nogen af disse, vil du enten ikke kunne brænde toner fast på det område der er renset, eller også vi den lysfølsomme belægning blive beskadiget, så valsen ikke kan holde på det toner, der skal overføres til papir.
I de gamle printere fandtes også en "conrona tråd", der heller ikke må røres.

Antager vi at det er rene gummivalser/ruller du har forsøgt at rense, så skal du i hvert fald ikke forsøge dig at slibe på dem - så går det helt galt. Gummiet har naturligt en let klistret overflade, der griber i papiret. Denne er muligvis blevet fjernet af isopropylalkoholen - og i så fald er der ikke så meget at gøre. På et tidspunkt fandt HP dog på at gøre gummiet porøst - man kan se små revner i overfladen. Hvis du kører fingeren den ene vej over gummiet, føles det glat - men der mærkes en lille modstand i den modsatte retning. Er det sådanne ruller/valser du har, kan du med lidt held rense, ved at gnide med isopropylalkohol MOD den retning der gives modstand i - så porrene åbner sig igen.

Jeg er dog bange for at 4L er så gammel, at det var før de porøse gummiruller, og så giver jeg dig altså ikke nogen chancer for at redde den. - de porøse ruller kom vist først med LaserJet 2000/4000/5000 serien...
Avatar billede Werner Praktikant
17. februar 2020 - 00:19 #5
Tak for svaret Ole.
Jeg vil prøve det med at gnide forsigtigt den ene og anden vej, og så håbe det vil hjælpe.
Mem det hele startede fordi når den udskrev var siden sort og jeg skulle køre ca 10 print før den var klar. Så søgte jeg på nettet, og stod man skulle rense valsen med iso--- og som gjort og den blev ren.
De sider som jeg trak ved papirstop var også flotte, men-men så fik jeg stoppet.
Nu prøver jeg det du nævnte.
Hilsen Werner