Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
03. februar 2020 - 11:56 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

BlueRay vs DvD ?

Jeg er nysgerrig :

Hvad er, egentlig, forskellen på "Blue-Ray film" og "DvD film" ?

Venlig Hilsen * Jørn *
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. februar 2020 - 12:18 #1
Som DVD´en er en videreudvikling af CD´en, er Blueray videreudvikling af DVD´en.

En laserstråle med blåt lys fylder meget mindre end en med rødt lys, og derfor er det muligt at fokusere på et meget mindre/smallere spor på skiven, end med DVD.
...Deraf navnet BlueRay...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. februar 2020 - 12:22 #2
i øvrigt - til sammenligning

CD har plads til ca. 700MB data (altid kun i ét lag)

DVD har plads til ca. 4.5GB data - og kan i visse tilfælde have 2 lag, så den i alt har ca. 8.5GB

BlueRay kan læse så tæt, at der kan være 25GB pr. lag, og med 2 lag giver det 50GB. Så vidt jeg ved er der også kommet 4-lags = 100GB, og der eksperimenteres med 8 lag.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
03. februar 2020 - 12:29 #3
Tak = ole_madsen
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. februar 2020 - 13:08 #4
I øvrigt - når det kommer til film, så er forskellen at BlueRay kan indeholde HD film i 4K opløsning. Det kan en DVD ikke. Men det er igen et udtryk for lagerkapaciteten.
Avatar billede madklub Guru
03. februar 2020 - 13:10 #5
En DVD film har 640 vandrette linjer. Det kalder man SD (Standard Definition)
En BluRay har 1080 vandrette linjer. Det kalder man HD (High Definition)
En Ultra HD Blu-ray har 2160 vandrette linjer. Det kalder man UHD (Ultra High Definition)

På Fyn siger man altid "High Definition" - fordi det tager for lang tid for fynboer at sige "Håååååååå Deeeeeee".....
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
03. februar 2020 - 17:06 #6
Tak for Info
Avatar billede eurositi Ekspert
03. februar 2020 - 18:38 #7
#5. Det er ikke helt korrekt.
DVD Video har enten 576 vandrette linjer eller 480 vandrette linjer. I begge tilfælde er bredden 720 pixels. Se evt. https://en.wikipedia.org/wiki/Standard-definition_television

Man kan se alle gængse billedstandarder fra de ældste (<240p, som i kvalitet/opløsning omtrent svarede til gammeldags analogt TV-signal eller VHS) til de nyeste (8K) grafisk her: https://en.wikipedia.org/wiki/4K_resolution
Avatar billede eurositi Ekspert
03. februar 2020 - 18:46 #8
Flere nævneværdige forskelle:

DVD Video benytter et fast videoformat (codec), nemlig MPEG2 (de VOB-filer, som ligger på en DVD kan derfor omdøbes MPG og afspilles som videofiler. Hver VOB-fil har en max-størrelse på 1 gb (fordi 1 gb engang var den maksimalt tilladte filstørrelse, man kunne blive enig om i branchen).

Blu-ray diske kan både indeholde MPEG2 og MPEG4 video. Videoen ligger såkaldte TransportStreams (TS, M2TS, MTS) filer og er mindre komprimeret end det gængse H.264 video "MPEG4" format, som man typisk finder i videofiler på websites.

Ældre Blu-ray udgivelser havde ofte kun 720p opløsning, men i dag er 1080p ("2K") standarden. UHD (eller "UHD-1") er så 4K (2160p), mens ("UHD-2") svarer til 8K (4320p), som endnu ikke rigtig understøttes.

Da fremtidens filmdistribution nok ikke kommer til at foregå på Blu-rays eller andre disk-formater, men derimod som streaming, udvikles der stadig nye codecs til distribution af video. De nyeste videoformater (H.265, VP9 og fremtidens standard - AV1) nøjes ikke med at komprimere. De er optimeret til at "gætte" farverne på de enkelte pixels for at spare plads og dermed båndbredde, hvilket er essentielt for at streame 4k eller 8k effektivt.

Så hvis du støder på en videofil af typen MP4 eller MKV, ved du nu, at den kan indeholde mange forskellige typer af video (og lyd), fordi kilden både kan være DVD, Blu-ray eller noget helt tredje.
Avatar billede madklub Guru
03. februar 2020 - 19:32 #9
#7 og #8
Det er rigtigt - jeg har nok de 640 fra et eller andet underligt computer noget.
Avatar billede fuglen1 Novice
04. februar 2020 - 10:47 #10
#8 DVD er ikke kun mpeg2, det er muligt at lave en såkaldt AVCHD.
Dvs det er mulig at brænde HD video på en alm dvd skive i feks mp4 eller mkv.

Skiven kan så kun afpsilles på en bluray afspiller eller på en pc/mac.
Avatar billede eurositi Ekspert
04. februar 2020 - 11:12 #11
... Og en CD kan brændes som en VideoCD eller SuperVCD, som kan afspilles på - nogle - DVD afspillere. VCD-standarden blev et hit, mens det endnu ikke var muligt at købe DVD-brændere. VCD-video er også af typen MPEG2, men i den bizarre opløsning 352 x 288 (VCD) eller 480x576 (SVCD).

Det er en fuldstændig irrelevant standard i dag - men et godt eksempel på kreative løsninger fra den digitale videos barndom. Tilbage i 90'erne kunne indholdet af en DVD dårligt ligge på en typisk PC-harddisk, som typisk højst var på 1-2 gb(!)
Dét var en væsentlig grund til, at mange arkiver begyndte at bruge CD'er og DVD'er til langtidsopbevaring - dét viste sig at være en tvivlsom satsning.
Avatar billede Klaus Praktikant
19. februar 2020 - 23:38 #12
Hej

Tag et kig her.. Der er lidt forklaring :)

https://www.youtube.com/results?search_query=blu+ray+vs+dvd

Venligst
Klaus Træ Nielsen