Avatar billede Peter Guru
06. januar 2020 - 10:13 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Opdatering

Hej

Har jeg ret i at den maksimale opdateringshastighed for min skærm er begrænset af motherboardet og ikke et evt. ekstra grafikkort? Jeg bruger Windows 10 og min skærm kan gå op til 75 Hz, men Windows siger max. 60 Hz.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. januar 2020 - 10:37 #1
Det bestemmes helt og holdent af hvad skærm og GRAFIKKORT kan køre. Sidder skærmen på den videoudgang, der hører til bundkortet, er det bundkortets indbyggede grafikkort der bestemmer - men "ekstra" grafikkort er sædvanligvis meget kraftigere, så det er de færreste der bruger bundkort-grafikkortet, hvis de har et ekstra.

Det kræver i øvrigt den rette grafikkort driver, for at du vil være i stand til at skifte frekvens. Standard VGA drivere kan ikke.
Avatar billede Peter Guru
06. januar 2020 - 12:01 #2
Det er til en Pc jeg har stående her hvor jeg er ved at sætte en ekstra SSD i og ejeren er vist ikke indstillet på også at ofre et grafikkort. Det er altså onboard chippen der skal bruges da Pc'en kun skal bruges til Officepakke brug. Min skærm kan køre op til 75 Hz og der sidder et grafikkort i Pc'en og skærmen kan ikke tvinges højere end 60 Hz. Måske skulle jeg kigge efter en opdateret driver.

Tak for svar.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. januar 2020 - 12:32 #3
Jeg skal lige korrigere mig selv - NORMALT kan man ikke skifte frekvens med standard VGA drivere - det kan lade sig gøre i visse situationer :-)

Men altid bedst at bruge den nyeste driver til det specifikke grafikkort/chipset.

Hvis ikke maskinen bruges til at spille på, eller se sport, er opdateringsfrekvensen i øvrigt normalt helt ligegyldig.
Avatar billede Peter Guru
06. januar 2020 - 13:08 #4
Jeg satte et GeForce GTX 960 med 4 GB RAM kort i denne Pc fordi jeg skulle bruge den til billedbehandling og for at få en mere "glidende" ændring på billederne når jeg pillede, men det ændrede intet. Nu har jeg opdateret driveren og jeg kan stadig kun ændre mellem 60 Hz og 60 Hz. Det er efterhånden et ældre kort og jeg har også en idé at billedbehandling nærmere kræver processorkraft.
Avatar billede milter Ekspert
06. januar 2020 - 13:12 #5
En lille bemærkning: Du vil ikke på nogen måde kunne mærke nogen forskel mellem 60 og 75 Hz.
Avatar billede milter Ekspert
06. januar 2020 - 13:21 #6
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. januar 2020 - 13:29 #7
Er det statiske billeder (ikke video) har opdateringsfrekvensen intet at sige. Men et ekstra grafikkort kan hjælpe til, hvis der arbejdes med vektorbaseret grafik. Bitmap billeder vil du næppe få grafikkortet til at hjælpe med på nogen måde.
Avatar billede Peter Guru
06. januar 2020 - 13:38 #8
Det er statiske billeder og spil udover syvkabalen forefindes ikke.....

Tak for svarerne.