Avatar billede aagerup Nybegynder
28. august 2001 - 15:03 Der er 10 kommentarer

adgang til netværk - igenigen

Her har I mig tilbage....

Jeg prøver stadig.... Nu med et nyt transformerkort til min 5200 - jeg ved at kortet virker for jeg har selv set det i brug.

Men skal jeg have en driver til det kort også...

apple computer 1993,94 ..pair card..
assy 630-0734-k
820-0607-A
s 06093DE2Yo

Kan nogen hjælpe mig?

vh
aagerup

Avatar billede aeblenet Nybegynder
28. august 2001 - 15:11 #1
Transformerkort fra Apple ?

Er det et Ethernet-kort ?
Avatar billede aagerup Nybegynder
28. august 2001 - 15:18 #2
Et printkort med et UTB-stik i røven, sådan at jeg kan sætte netværkskablet i.

vh
Avatar billede aeblenet Nybegynder
28. august 2001 - 15:22 #3
Kan det tænkes at du har et krydset kabel ?

Kan du evt låne et du ved der fungerer hos en nabo ?

Der er nemlig to forskellige slags kabler:

Krydset (direkte fra én maskine til en anden)

Alm. (netværk via hub, til printer eller modem og lign.)
Avatar billede aeblenet Nybegynder
28. august 2001 - 15:24 #4
Driveren til dit kort skulle meget gerne ligge på maskinen allerede.

Det kan du se om det gør i din \"System profil\" under netværk.

Her ksla der gerne stå noget med at \"OPEN Trasnport\" er aktiv og at \"AppleTalk\" er aktiv og at \"TCP/IP\" er aktiv.
Avatar billede aagerup Nybegynder
28. august 2001 - 15:36 #5
Jeg frygter lidt, at det er den samme gamle sang: At jeg skal downloaded driveren et eller andet sted fra. I kontrolpanelet \'appletalk\' nægter den nu at lade sig instille på \'ethernet\', der gives en besked om at \' der er problemer og at man skal vælge en anden port\'. Jeg tror ikke at maskinen kan finde \'porten\' - så der skal vel en slags driver til.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
28. august 2001 - 15:49 #6
Prøv at åbne den fil der hedder \"Internet Setup Assistent\" det er et lille program der \"bestemmer\" en masse ting for dig, når du indtaster dine internetindstillinger (bl.a. DHCP-server)

Så finder du ud af om kortet ikke \"eksisterer\"

-der ER nemlig ingen driver til kortet, andre end den i din systemsoftware.

Dog findes der måske en opdatering til systemsoftwaren.

Hvilken MacOS er det nu du har på maskinen ?
Avatar billede aagerup Nybegynder
28. august 2001 - 15:55 #7
8.5 tror jeg det er.

Burde jeg simpeltehen installerer et nyere f.eks. 8.6 som jeg har via mit arbejde?
Avatar billede aeblenet Nybegynder
28. august 2001 - 15:57 #8
uha uha.

Skynd dig at opdatere. 8.5 er fuld af finurligheder ! ! !

-så kan det også være at dit netkort kommer igen af sig selv.
Kun måske.
Avatar billede aagerup Nybegynder
28. august 2001 - 16:02 #9
Ok jeg prøver. Kan min gamle 5200 egentlig trække 8.6?

Avatar billede aeblenet Nybegynder
28. august 2001 - 16:07 #10
Ja.

Den kan opdateres t.o.m. MacOS 9.1 (kræver dog 64MB RAM).

Du kan også være heldig at få den til at køre i dag ved at bruge \"Internet Setup\"