Avatar billede petert Forsker
30. december 2019 - 14:04 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til Word skabelon løsning.

Jeg søger råd/hjælp omkring word skabelon løsning. (kører office 365)
min skabelon er en lejekontrakt som jeg udfylder manuelt hver gang.
Jeg ønsker rådgivning om hvordan jeg kan gøre dette lettere og med mere professionelt resultat.
Jeg vil indsætte tekst fra et excel ark med variablerne.
navn,adresse,cvr.nr.
priser
kvardrat meter
opsigelse
osv
Jeg påtænker så at have et excel mappe med alle lejemåls data/udregninger som der hentes fra?
Hvordan vil  eksperterne foresål jeg gør/ griber dette an fra starten
Det drejer sig om 20/25 kontrakter om året.max
hvis det giver mening kan jeg sende en wordfil af en skabelon, som den ser ud idag
mvh
Petert
Avatar billede petert Forsker
31. december 2019 - 10:44 #1
Hej alle
jeg har fået hjælp/forslag til løsning vha. et Excel ark med variabler, og bogmærker i word.
Hvis jeg opretter en Excel ark med info om lejere. Alt info om samme lejer i samme række.
Hvordan kan jeg så let udfylde skabelonen med info for eks, lejer nr 6 ? (række 7)
mvh
Petert
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
31. december 2019 - 12:53 #2
Ud fra din forklaring om bogmærker og variabler er det ikke muligt at svare på dit spørgsmål. Svaret afhænger af, hvordan det er lavet.

I stedet for bogmærker m.m. ville jeg foreslå dig at udnytte brevfletning i Word, hvor du knytter Excel-arket til Word-skabelonen som datakilde og indsætter flettefelter i Word, der hvor data skal indsættes.

Når man fletter i Word (det behøver ikke at være breve...), kan man vælge, hvilke poster (rækker) i datakilden (her Excel), man vil bruge, og du kan dermed let vælge nr. 7, eller hvad der måtte være relevant.

Se f.eks. ”Brevfletning ved hjælp af et Excel-regneark”, https://support.office.com/da-dk/article/brevfletning-ved-hj%C3%A6lp-af-et-excel-regneark-858c7d7f-5cc0-4ba1-9a7b-0a948fa3d7d3.
Du kan folde ekstra information ud nederst i artiklen.
Avatar billede petert Forsker
31. december 2019 - 14:27 #3
Hej Lene
Tak for dit indlæg
Det er bedre for mig og bruge din løsning, det er jeg mere fortrolig med.
jeg en næsten i mål. men har et lille problem.
eks.i excel i en celle står 7.421,88 (celle formateret som revision 2 decimaler)
efter brevfletning stå i word 7.421,885. jeg mener at kunne huske det er noget med formateringen af flettefeltet. Et andet beløb bliver indsat med eks med 5937,5 det skulle være kr. 5.937,50.
hvis jeg højre klikker på rediger felt, for flettefeltet kan jeg ikke lige se hvordan jeg løser dette.
på forhånd tak, og med ønsket om et rigtigt godt nytår.
mvh
Petert
Avatar billede petert Forsker
31. december 2019 - 14:41 #4
Hej igen
Lene og andre har tidligere svaret på mit problem.
det prøver jeg at fikse i morgen
mvh
Petert
Avatar billede petert Forsker
02. januar 2020 - 09:09 #5
Hej Lene og evt.andre.
har nogle en ide til, hvad jeg gør forkert med disse koder.
I Excel står beløbene med 2 decimaler som de skal. eks kr.4.689,06 (cellen er formateret som revision 2 )
tekst med flette felter ser sådan ud.
Jeg ville også her også vise med de formateringer Lene foreslog men disse kommer ikke med ved ctrl C??
Hvis nogle kan hjælpe kan jeg sende dokumentet i sin helhed, det er måske lettere.!

6.4.    Senest samtidig med lejers underskrift på denne kontrakt betaler lejer et depositum svarende til «Depositum_mdr» måneder leje kr.«Dep» + moms ialt = «Dep_Inkl_Moms» ) til konto nr. (oplyses senere). Udlejer kan forlange, at depositum reguleres således, at det til enhver tid svarer til «Depositum_mdr» måneders aktuel leje. Depositum forrentes ikke.

når der er flettet vises resultat uden (øre decimaler)

6.4.    Senest samtidig med lejers underskrift på denne kontrakt betaler lejer et depositum svarende til 3 måneder leje kr.4.689 + moms ialt = 5.861 ) til konto nr. (oplyses senere). Udlejer kan forlange, at depositum reguleres således, at det til enhver tid svarer til 3 måneders aktuel leje. Depositum forrentes ikke.
eks
koden til dep. = { MERGEFIELD Dep \# "0.00" }

Hvad gør jeg forkert ?
kan jeg mod betaling få nogle til at rette 7 flettefelter hvor der optræder beløb, hvis jeg sender word filen?
MVH og på forhånd tak for hjælpen.
Petert
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
02. januar 2020 - 11:02 #6
Du kan ikke kopiere rigtige felter fra Word ind her. Du kan vise feltkoder i Word, kopiere teksten imellem klammerne og skrive klammerne manuelt som almindelige tegn, hvis du skal vise feltkoder her.

Prøv at tjekke feltkoderne. Du har skrevet:
koden til dep. = { MERGEFIELD Dep \# "0.00" }

Der er brugt punktum som decimaltegn i den viste kode. Hvis det er tilfældet i Word, og hvis du bruger alm. danske tegn, skal det være komma.
Avatar billede petert Forsker
02. januar 2020 - 13:38 #7
Hej igen
Enten jeg forsøger med
{ MERGEFIELD Dep \# "0.00" }
eller { MERGEFIELD Dep \# "0,00" } med komma lykkedes det ikke
kan jeg sende dokumentet til dig så du kan se det ?
Det ville være en stor hjælp hvis du kunne hjælpe mig.
mange hilsner
Petert
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
02. januar 2020 - 14:06 #8
Ja, du må sende det til mig. Men jeg kan ikke teste, medmindre jeg også har din Excel-fil, eller i hvert tilfælde en del af den, som kan bruges til test.

Du kan sende en e-mail via Kontakt på www.thedoctools.com.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
03. januar 2020 - 00:26 #9
For en ordens skyld en afslutning på spørgsmålet her, efter at jeg har set på dokumentet (svar sendt direkte via e-mail):

Problemet var ganske rigtigt koden i flettefelterne. Nogle felter havde \# "0.00" i koden (med punktum i stedet for komma).

Ved at ændre til \# "0,00" (med komma), bliver der korrekt vist 2 decimaler. Eksempel:

Ved at ændre til \# "#.##0,00", bliver der indsat tusindtalsseparator. Eksempel:
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
20. marts 2020 - 00:35 #10
Peter: Jeg kan se, at du nu (efter meget lang tid) har afsluttet spørgsmålet og markeret dit eget svar som løsning.

Det er faktisk ikke OK. Jeg hjalp dig ved at svare her og løste dit spørgsmål ved at bruge en del tid på at gennemgå dit dokument, som du sendte til mig. Jeg svarede dig direkte via e-mail. Jeg postede oven i købet efterfølgende svar #9 her som opfølgning - og det svar viser, hvad løsningen på problemet var. Jeg bad dig via e-mail om af afslutte spørgsmålet her ved at markere #9 som svar.