Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
15. december 2019 - 17:53 Der er 8 kommentarer

API programmering i Access

Jeg skal til at lave noget API i Access og er heeeelt blank. Jeg skal i første omgang blot læse/hente data, men i anden omgang også skrive til en anden applikation.
Jeg har søgt på alle måder i google og hos microsoft med '(microsoft) access' og 'API', men kan ikke finde rundt i de hits, jeg får tilbage.
Kender nogle et sted (1), hvor der er dokumentaion og (2) hvor der kunne være en lille turtorial?
Avatar billede bvirk Guru
16. december 2019 - 09:08 #1
Ikke at det ikke kan lade sig gøre, men gør man sådan noget - et API i access.
Access er to ting, dels den iboende database engine som er en del af windows og dels det bruger interface incl. et replacement af den indbyggede database engine som er office installation afstedkommer.
Access har allerede API'er, med eller uden office installeret - jeg kender det ikke, men det mest anvendte må hvad der bruges i .NET i f.eks c# i visual studio.
Før .NET installerede man mdac for adgang fra c++ i visual studio
https://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Data_Access_Components
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
16. december 2019 - 14:58 #2
Jeg har en API-nøgle mm til et eksternt program, i dette tilfælde et regnskabsprogram. Jeg håbede i min naivitet, at jeg fra Access kunne koble mig op på programmet og hente tabeller med data og måske endda opdatere dem. Kan det ikke lade sig gøre?
Avatar billede terry Ekspert
16. december 2019 - 15:24 #3
Which "regnskabsprogram"?
Avatar billede terry Ekspert
16. december 2019 - 15:25 #4
API-nøgle ? can you explain what thats used for?
Avatar billede terry Ekspert
16. december 2019 - 15:34 #5
I assume the regnskabsprogram has some sort of database under the hood, so maybe it just requires and ODBC connection/driver
Avatar billede terry Ekspert
16. december 2019 - 15:34 #6
and = an
Avatar billede bvirk Guru
17. december 2019 - 10:02 #7
At et regnskabsprogram har en:

https://en.wikipedia.org/wiki/Application_programming_interface_key

Betyder at det har et API  - formenligt datakilde API. Søg på 'navnet på regnskabsprogrgram' ODBS, som Terry antyder.

Jeg synes det smart, at et progam, som her et regnskabsprogram, har et api hvormed man kan erstatte eller suplerer det brugerinterfaces.

Lad os høre, her i tråden, om det lykkedes og hvilket regnskabsprogram der er tale om!
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
17. december 2019 - 14:04 #8
API KEY: Jeg har bare forstået det som, at programmerne skal udveksle nøgler eller guids eller hvad det hedder, for at kunne connecte. Men det er jo netop det, jeg skal finde ud af :-).
Projektet gælder i princippet alle regnskabsprogrammer, som ses her: www.regnskabsguiden.dk.
Det vil sandsynligvis være e-conomic og dinero, som jeg selv bruger, som får fornøjelsen. Jeg er også smålun på win-finans, men som sagt i udgangspunktet alle.
At jeg bruger Access er kun fordi, at det er det, jeg er mest tryg ved, når det gælder håndtering af data.
Jeg vil tro, at jeg laver en spec og sender til dem alle sammen.
Tak for alle indlæg. Projektet holder juleferie nu, men jeg vil holde jer up2date.
God jul til alle.