Avatar billede mira27 Nybegynder
28. august 2001 - 13:14 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

CD-rom og brænder konflikt

Jeg har for nyligt udskiftet min gamle brænder med en nyere Ricoh 7200, men den virker ikke korrekt.

Når jeg sætter IDE-kablet i brænderen og starter computeren er der ingen problemer, alt virker som det skal både mit CD-rom-drev og min brænder. Når jeg så genstarter maskinen kan den ikke finde hverken mit CD-rom-drev, eller min brænder.
Piller jeg så brænderen fra og starter maskinen igen, finder den min CD-rom. Lukker jeg så computeren ned og sætter brænderen til, ja så virker alt i skønneste orden, indtil jeg igen starter maskinen.

Jeg har prøvet at flytte rundt på jumberne og har været alle kombinationer igennem, så det er altså ikke det der er problemet.

Når computeren ikke kan finde nogen af mine drev, står der et udråbstegn (!) ved min IDE-connector i enhedshåndtering.

Håber der er nogen der kan hjælpe

Mikkel
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. august 2001 - 13:34 #1
Har du prøvet et andet/nyt kabel?
Avatar billede mira27 Nybegynder
28. august 2001 - 13:52 #2
Det kan ikke være kablet, for så ville det heller ikke virke når brændren, eller cd-rommen, har været pillet af og sat på inden den startes op.
Avatar billede mira27 Nybegynder
28. august 2001 - 13:54 #3
Hvis det er relevant, så bruger jeg WinMe.
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. august 2001 - 14:03 #4
Prøv at fjerne brænderen fysisk, altså tag kablet ud og i winme fjerner du driverne til brænderen og genstarter, går ud igen og installerer brænderen igen, måske hjælper det!
Avatar billede halifax Nybegynder
28. august 2001 - 14:03 #5
Udråbstegn ved din IDE-controller..! Er begge IDE kanaler aktiverede i BIOS. Og på hvilke kanaler sidder din Hdisk, cd-rom og brænder?
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. august 2001 - 14:05 #6
Når du har installeret brænderen kan du checke i enhedshåndteringen IDE om den bruger PIO eller DMA, prøv at sætte den til DMA, hvis det er muligt!
Avatar billede mira27 Nybegynder
28. august 2001 - 14:20 #7
halifax i min bios kan den kun finde min cd-rom, eller brænder hvis de køre alene. Hvilke kanaler de køre på ved jeg ikke... hvor ser jeg det?
Avatar billede mira27 Nybegynder
28. august 2001 - 14:21 #8
retaxes de står begge på DMA
Avatar billede mira27 Nybegynder
28. august 2001 - 14:23 #9
retaxes jeg har prøvet at fjerne driverne som du beskriver, men det hjælper ikke. Hvis begge sidder i og jeg søger efter ny hardware finder den heller ikke noget.
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. august 2001 - 14:25 #10
mira27> Om de er sat til PIO eller DMA ser du på samme sted som du ser udråbstegnene, du skal ned under IDE ATA/ATAPI-controllere, klik i krydset og vælg Primær IDE-kanal og bagefter Sekundær IDE kanal.
Avatar billede mal Nybegynder
28. august 2001 - 14:26 #11
det lyder underligt men er det en amd du har ...
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. august 2001 - 14:26 #12
Så kan det måske hjælpe at installere nye Aspi-drivere!
Avatar billede mal Nybegynder
28. august 2001 - 14:28 #13
hvis det ikke er så prøv at flytte brænderen eller CD - Rom drevet til den primære controler  ... hvis det er en amd ... er din strømforsyning så stor nok !
Avatar billede mal Nybegynder
28. august 2001 - 14:30 #14
Du kan selvfølgelig også prøve at flytte en af enhederne hvis det du har en AMD !
Avatar billede mal Nybegynder
28. august 2001 - 14:31 #15
Det er ikke sikkert at det hjælper men det er da et forsøg hver  .... jeg tror ikke at det er driveren ... så burde den heller ikke virke første gang
Avatar billede mira27 Nybegynder
28. august 2001 - 14:32 #16
mal hvis det er processoren du snakker om, så er det en Pentium IIII 1300 mhz.
Avatar billede mal Nybegynder
28. august 2001 - 14:36 #17
det er det ..... altså delvist .... hvis du bruger en AMD processor er det nødvendigt med en større størmforsyning pga. den bruger mere strøm ... jeg har 6 enheder i min maskine .... og det hvis jeg ikke kørte ikke men en 300 watt størmforsyning til at starte med ... så nogen af mine enheder opførte sig lidt underlig ... de fik ikke størm nok
Avatar billede mira27 Nybegynder
28. august 2001 - 14:37 #18
Jeg vil prøve nogen af de forslag jeg har prøvet, hvis det ikke virker så vender jeg tilbage :)

Foreløbigt tak for hjælpen
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. august 2001 - 16:57 #19
Takker for pointene ;o)

www.fotx.net/retaxes