Avatar billede Boblekilde Novice
18. november 2019 - 12:00 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Betinget formatering af dato i én celle

Kære eksperter  Jeg håber, I kan hjælpe mig.
Jeg har en deadline i celle C7, datoen er manuel indtastet (eks.18-11-2019).
Jeg vil gerne have flg. farver i cellen:
Grøn - hvis der er mere end 6 måneder til datoen
Gul - hvis der er mellem 6 måneder og 3 måneder til datoen
Rød - hvis der er 3 måneder eller under til datoen er overskredet.
Jeg tænker, at betinget formatering kan bruges, men jeg kan ikke knække formlen...  På forhånd tak:)
Avatar billede Juul Forsker
18. november 2019 - 12:42 #1
Kan du ikke lave en celle ved siden af der siger =tekst(c7-idag();"#") og bruge det som grundlag? Så har du hvor mange dage der er til deadline
Avatar billede Boblekilde Novice
18. november 2019 - 13:03 #2
Umiddelbart nej, jeg skal bruge det i en kompetencematrix så datoerne kommer til at stå tæt.
beviser den ene vej og navne den anden vej  dato for hvornår beviserne udløber under navn udfor bevis. og for overskueligheden ville jeg gerne ha at cellen blev mærkeret med en farve når der var 6-3 måneder til udløb gul farve og 3-0 måneder til udløb rød farve
der men ved man hvornår der skal bestilles nye kurser..
Avatar billede Jan K Ekspert
18. november 2019 - 14:30 #3
For grøn: =DATO.FORSKEL(IDAG();A1;"m")>6
For gul; =OG(DATO.FORSKEL(IDAG();A1;"m")>=3;DATO.FORSKEL(IDAG();A1;"m")<=6)
For rød: =DATO.FORSKEL(IDAG();A1;"m")<3

Du skal altså have tre regler på samme celle. I eksemplet står deadline i A1 .- det skal du lige rette til C7.
Avatar billede Boblekilde Novice
18. november 2019 - 14:54 #4
Tak Jan K.
det var lige det jeg havde brug for ;O)
Avatar billede Jan K Ekspert
18. november 2019 - 17:24 #5
Velbekomme 😁