Avatar billede g91 Juniormester
15. november 2019 - 19:08 Der er 10 kommentarer

Dataforbrug Amok

Har læst flere spm. vedr. dataforbrug der går amok, men uden at finde "de vise sten"
Jeg har begrænset data 40 Gb/md fra Telmore. Det har i årevis været rigeligt til mit brug. Jeg ser ikke film eller fjernsyn og spiller ikke på computeren, mest bare alm. kontormaskinearbejde og lidt nyhedslæsning.
Nu oplever jeg pludselig, jf. Telmores opgørelser et enormt dataforbrug.
Jeg har tjekket forbrug på mine enheder:
HP Notebook, 7,1 Gb de seneste 30 dage
Smartphone, 19,4 Mb i ca. samme periode.
Forholdsvis ny stationær PC, 55,17 Gb de seneste 30 dage UPS !

På Telmore kan jeg se, at der de seneste uger har været et næsten ensartet dataforbrug på 88 Mb i adskillige døgn, ofte med mindre end 1 minuts interval.
Jeg har nu indkredset synderen til at være Explorer.exe, som alene står for et forbrug på 44,18 Gb de seneste 30 dage (Mere end mit totale dataabb. på 40 Gb)

Min PC er opdateret Win 10Pro, sikret med antivirussoftware og Firewall m.v.

Er der nogen der har et bud på hvad der forårsager miseren ?

Her et LILLE UDSNIT af det loggede forbrug (fra Telmore):

        1 stk. GPRS
02.11.19    17:03:36    87,89 MB    0,00 kr.   
    1 stk. GPRS
02.11.19    17:03:37    87,89 MB    0,00 kr.   
    1 stk. GPRS
02.11.19    17:03:52    87,89 MB    0,00 kr.   
    1 stk. GPRS
02.11.19    17:03:54    87,89 MB    0,00 kr.   
    1 stk. GPRS
02.11.19    17:03:54    87,88 MB    0,00 kr.   
    1 stk. GPRS
02.11.19    17:03:54    87,89 MB    0,00 kr.   
    1 stk. GPRS
02.11.19    17:03:54    87,89 MB    0,00 kr.   
    1 stk. GPRS
02.11.19    17:03:54    87,89 MB    0,00 kr.   
    1 stk. GPRS
02.11.19    17:03:54    87,89 MB    0,00 kr.   
    1 stk. GPRS
02.11.19    17:03:54    87,86 MB    0,00 kr.   
    1 stk. GPRS
02.11.19    17:03:54    87,88 MB    0,00 kr.   
    1 stk. GPRS
02.11.19    17:03:59    87,88 MB    0,00 kr.   
    1 stk. GPRS
02.11.19    17:03:59    87,89 MB    0,00 kr.   
    1 stk. GPRS
02.11.19    17:04:02    87,89 MB    0,00 kr.   
    1 stk. GPRS
02.11.19    17:04:02    87,88 MB    0,00 kr.   
    1 stk. GPRS
02.11.19    18:04:17    87,89 MB    0,00 kr.   
    1 stk. GPRS
02.11.19    20:23:26    87,46 MB    0,00 kr.   
    1 stk. GPRS
02.11.19    21:03:15    18 KB    0,00 kr.   
    1 stk. GPRS
02.11.19    22:03:03    53,26 MB    0,00 kr.   
    1 stk. GPRS
02.11.19    22:42:58    87,87 MB    0,00 kr.   
    1 stk. GPRS
02.11.19    22:42:58    87,62 MB    0,00 kr.   
    1 stk. GPRS
02.11.19    22:43:06    53,07 MB    0,00 kr.   
    1 stk. GPRS
02.11.19    22:43:15    87,89 MB    0,00 kr.   
    1 stk. GPRS
02.11.19    22:43:15    87,85 MB    0,00 kr.   
    1 stk. GPRS
02.11.19    22:43:15    87,88 MB    0,00 kr.   
    1 stk. GPRS
02.11.19    23:03:04    87,86 MB    0,00 kr.   
    1 stk. GPRS
02.11.19    23:03:04    87,87 MB    0,00 kr.   
    1 stk. GPRS
02.11.19    23:03:04    87,87 MB    0,00 kr.   
    1 stk. GPRS
02.11.19    23:03:04    87,87 MB    0,00 kr.   
    1 stk. GPRS
02.11.19    23:03:04    87,89 MB    0,00 kr.   
    1 stk. GPRS
02.11.19    23:03:04    87,79 MB    0,00 kr.   
    1 stk. GPRS
02.11.19    23:03:04    87,88 MB    0,00 kr.   
    1 stk. GPRS
02.11.19    23:03:04    87,89 MB    0,00 kr.   
    1 stk. GPRS
02.11.19    23:03:05    87,81 MB    0,00 kr.   
    1 stk. GPRS
02.11.19    23:03:05    87,89 MB    0,00 kr.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. november 2019 - 07:25 #1
Har du mapper i OneDrive online, som stifinder (explorer) synkroniserer med? Kunne være, at de to pc'er synkroniserer fx billeder og dokumenter den vej.
Avatar billede g91 Juniormester
16. november 2019 - 08:04 #2
Det kan måske være årsagen. Jeg har ikke benyttet OneDrive tidligere.
Jeg prøver at deaktivere OneDrive.
Foreløbig tak for input.
Avatar billede g91 Juniormester
20. november 2019 - 19:51 #3
Det var så åbenbart ikke OneDrive der forårsagede problemet, så nu er jeg i gang med yderligere logisk fejlsøgning.
Foreløbig har jeg haft min Ipad helt lukket ned, altså ikke bare slumret i mere end et døgn, men stadig samme problemer med dataforbrug.
Næste step er så, at jeg nu har lukket min (Android) smartphone helt ned (og pakket den ind i staniol (farradays bur)) så får jeg vel se om det evnt. har været den der laver ravage ?
Jeg ser stadig forbrug af forholdsvis store datapakker på tidspunkter hvor jeg ikke har åbnet noget udstyr. F.eks. kl. 03:03 om natten hvor jeg hygger mig i hønsene.
Jeg er stadig modtagelig for andre forslag/erfaringer.
Avatar billede g91 Juniormester
23. november 2019 - 21:02 #4
Nu har jeg efter tur at lukke mit udstyr helt ned i ca. et døgn, for at om jeg kan indkredse "synderen" Men hidtil uden held. Det fortsætter.
Men nu er jeg begyndt at tro på spøgelser. For seneste har jeg slukket for min trådløse router i knapt et døgn, og jeg har ikke andre smart-devices. Men på trods af det, så registrerer Telmore stadig store datapakker på tidspunkter hvor ALT er slukket og lukket helt ned.
Og Telmore kan ikke hjælpe, de henviser til at de ikke må af hensyn til GPDR-lovgivningen.
Er der flere gæt på hvad årsagen kan være ?
Avatar billede thov Forsker
23. november 2019 - 22:38 #5
Med NetWorx kan du overvåge dit netværk i en 30 dages prøveperiode.
Hent programmet her: https://www.softperfect.com/products/networx/
Registrerer NetWorx ingen nævneværdig  trafik, så har Telmore et problem,
og du må true med opsigelse hvis de er ligeglade/uvidende.
Avatar billede Ole77 Praktikant
31. december 2022 - 09:22 #6
Jeg er klar over at tråden er nogle år gammel men må jeg spørge om hvilken router du bruger/brugte? Det er vel en 4G men hvilket mærke?
Avatar billede g91 Juniormester
31. december 2022 - 11:05 #7
Det må du gerne Ole77
Jeg bruger en TP-Link MR6400
Det er en 4G router som ellers kører upåklageligt og har gjort det i en del år.
Avatar billede Ole77 Praktikant
31. december 2022 - 12:40 #8
Har du stadi problemet? Jeg kører også med 4G router i sommerhuset og den kører med samme overdrevne forbrug med de der 87mb pakker. Det er en Huawei og jeg har Telmore
Avatar billede g91 Juniormester
31. december 2022 - 16:17 #9
Hej igen.

Nu har Telmore jo været så "gavmilde" at de flere gange har øget vores datamængde, så jeg fik ikke rigtigt nogen forklaring fra Telmore, og derfor er jeg holdt op med at se efter.
Jeg har efterhånden lært, at jeg ikke skal jagte forklaringer, når det drejer sig om IT/EDB problemer men bare være tilfreds, hvis jeg får løst mine problemer.
Og med den større datamængde på mit abonnement, så klarer jeg mig fint.
Godt nytår.
Avatar billede Slettet bruger
01. januar 2023 - 01:53 #10
Årgangen kan stamme fra reklamer der kørte amok på IE11.

Desuden var det ikke ulendt, at firmaer dengang målrettet brugte IE11 sårbarhed til reklamer. Selvom man lukkede IE11, dette kørte videre.

Der begyndte man at blokkere 'Annoncer/Reklamer'.

Dette er anledning man begynder at benytte 'Reklame-blokkere'. Så det bare ikke køre i ring mv.

uBlock Origin var bedst til at begrænse disse, indtil internet blev sat til ubegrænset forbrug fast pris 🥱🙃🤣

uBlock Origin går stadigt stærk, også med at blokkere malwares mv.


https://ublockorigin.com/

Dette skal nok opdateres snart

https://youtu.be/wgWhVDSZVXs

Det andet er slip af med cookies notice

https://youtu.be/z8c75IJdXHI

Læg nyt tråde, så finde du nok flere anbegalinger mv.

Hygge$ - Hopper af 🙃
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester