Avatar billede KurtG Forsker
12. november 2019 - 10:40 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

50 Hz Brum fra RF Link Receiver

Til et vejrsystem i Arduino bruger jeg en 433MHz RF Link Receiver 4880 bps fra Sparkfun. Se her: https://let-elektronik.dk/shop/720-rfism-/10533-rf-link-receiver---4800bps-315mhz/. Det er en modtager fra Sparkfun.
Jeg har det problem (med begge de købte), at der er kraftig 50Hz brum i enheden, som ødelægger det digitale signal.
Et billede af signalerne kan ses på http://www.kg2.dk/BRUM.htm.
Nogle steder er modtageren angivet til at være en superheterodyn, (altså med mellemfrekvens) men det er nu nok en superreg med et HF-trin foran.

Er der nogen, som har erfaringer med at fjerne den slags brum?
Avatar billede KurtG Forsker
12. november 2019 - 12:23 #1
Linken til billedet skal være:
http://kg2.dk/BRUM.htm
12. november 2019 - 12:33 #2
Hej, har du adgang til printet ?  I så fald kan du prøve at anbringe en 100nF (nanoFarad) KERAMISK kondensator (skal være KERAMISK pga.egenskaberne) ved udgangen af MODTAGE- enheden.

Er du forøvrigt sikker på, at forsyningsspændingen er stabil nok (kan levere strøm nok !).  på mig virker det som om din strømforsyning er kilden til net-brummen.
Sæt en stor ELEKTROLYT-kondensator (over 2000uF (microFarad) over plus og MINUS (husk polaritet !!!) på udgangen (vær opmærksom på kondensator spændingen!!! )....

KR
12. november 2019 - 12:34 #3
fra UDGANG af modtage-enheden til stel...  Naturligvis ....
Avatar billede KurtG Forsker
12. november 2019 - 12:57 #4
Det vil jeg prøve i aften, når jeg er hjemme.
Men jeg er ret sikker på, at det ikke er brum fra en strømforsyning, de 5V kommer fra en Arduino uno.
12. november 2019 - 13:10 #5
Hej,

Netop derfor. ARDUino'en (en 328P går jeg ud fra!) får sikkert strøm fra din PC, og da er det USB-interfacet, som strømforsyner.....  Og da skal du være opmærksom på strømforbruget....  (den kan eksempelvis ikke trække et LCD-display !!)  Har du prøvet med en EKSTERN (dvs en direkte til 220 Volt nettet tilsluttet ) strømforsyning ??  Og til forhåbentlig behagelig info:  80-85 procent af netstøj-problemer er underdimensionerere strømforsyninger...  Held og lykke ...
Avatar billede KurtG Forsker
12. november 2019 - 18:05 #6
Du havde sørme ret.
Jeg troed ikke, at 50 Hz brum kunne slå igenne laptop'ens lader og forsyningen fra batteriet til de 5volt.
Tak for hjælpen.
13. november 2019 - 08:08 #7
HEJ, Glad for jeg kunne hjælpe...