Avatar billede XP2020 Novice
02. november 2019 - 10:40 Der er 20 kommentarer

Browser starter Automatisk efter formatering af harddisk?

Hej Experter,

Jeg har lige foretaget formatering af min gamle computer, og installeret XP, det har aldrig rigtig voldt problemer, men denne gang som noget nyt starter browseren automatisk når jeg tænder for maskinen.

Jeg kan ikke se hvor den får besked om at starte browseren, hverken i msconfig eller startmenu eller regedit run once etc.

Er der nogle af jer der kender noget til det?
Avatar billede milter Ekspert
02. november 2019 - 12:23 #1
Hvilken browser?

Da XP var det nyeste styresystem, var det almindeligt kendt, at man absolut ikke skulle have PC'en koblet til internettet, før firewall og antivirusprogram var installeret pga. faren for malware. Har du kigget på nettet,  f.eks den her side:

https://www.thewindowsclub.com/google-chrome-opening-automatically-when-pc-boots-up
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2019 - 12:42 #2
Kig i mappen start under dine programmer
Tror ikke Crome virker på XP.
Sikkert IE6 der starter op, og den er meget usikker.
Har brugt Opera på en Xp maskine for ikke så mange måneder siden.
XP bør ikke bruges på nettet. Der er slet ikke opdateringer til den længere. Heller ikke selvom man snyder den til at være en anden version end den er.
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2019 - 12:43 #3
den gør det fordi microsoft skal give brugeren fri mulighed for at vælge en anden browser!  når du har valgt browser, f.eks ved at insstallere noget andet end explorer. så gør den ikke det der nummer mere
Avatar billede XP2020 Novice
02. november 2019 - 13:40 #4
Det jeg hæfter mig særligt ved her, er den har aldrig gjort det før startet browseren automatisk, så det må være kommet ind via SP3 vil jeg tro. Chrome kører fint nok på XP indtil videre, og firefox og IE8, men alle uanset hvilken man vælger som standard, starter op automatisk i baggrunden (den kører som process ved windows opstart, men viser ikke browseren i forgrunden).

Hvis man lukker services via joblisten, så starter den ikke op igen. Men næste gang du starter windows så kører den igen. Det har den aldrig gjort før ved de installationer af XP jeg har lavet.

Jeg plejer at bruge Windows Defender til at se hvilke services der kører og hvilke jeg evt. skal gå ind og slå fra. Men af en eller anden årsag, så vil den ikke starte Windows Defender (den starter kort op og lukker hurtigt igen).

..så lige p.t. tror jeg det er den der SP3 microsoft har pillet i, og så ellers i regedit må der være sat nogle indstillinger om hvad der skal starte op. Jeg tror ikke det er selve indstillingerne i Browserne, for det gælder det samme for dem alle, uanset hvilken jeg installere / afinstallerer. (det er en hård nød) :)
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2019 - 18:17 #5
det er som jeg skrev
Avatar billede milter Ekspert
02. november 2019 - 18:29 #6
Vi skal lige have opklaret noget. Du skriver: "... starter browseren automatisk når jeg tænder for maskinen."

Mener du, at browseren dukker op som første billede på skrivebordet efter opstart, eller mener du, at du kan kan finde den som en startet tjeneste under "Services.msc" ? Som jeg forstår dig, så er det sidste tilfældet.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2019 - 18:43 #7
Ja den er på en eller anden måde kommet ind under "run" i registeret.
Det er noget sludder at den normalt skal starte op indtil man har valgt.
Sådan var det ikke da jeg installerede XP på den gamle bærbar jeg har.
Heller ikke efter installation af både SP2 og 3 jeg har på skiver.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2019 - 18:45 #8
Prøv at gå i registeret og kig her:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
Avatar billede XP2020 Novice
02. november 2019 - 22:06 #9
Sidwave: Hvis du har belæg for det du siger, må du godt kaste et link herind, men jeg har nu heller aldrig hørt om at Microsoft skal give tilladelse til at bruge en anden browser. De har engang haft problemer med at IE var præ installeret når man installerede windows og at den stort set var umulig at afinstallere. (Kan være det er det du mener).

Anyway, jeg er altså enig med 220661, det har ikke noget med sagen at gøre.

Ved opstart af pc'en kører der en service i baggrunden. Brugeren for ikke besked om dette, med mindre man fremkalder Joblisten og kikker godt efter. Det er ligegyldigt hvilken browser man vælger som standard (dette har jeg testet til hudløshed) ..der vil stadig starte en service automatisk.

Der ligger ikke noget i
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

eller RunOnce etc. Der kan det nemlig godt ligge, men de er tomme. Måske er der en anden indstilling i Regedit, som jeg ikke kender til, men den der har jeg tjekket. (som nævnt tidligere).

Milter: ja, det er en service der kører i baggrunden, der fremkommer ikke et vindue af en browser som der normalt ville gøre når man vil starte en sådan. Den her starter en service helt automatisk hver gang du starter computeren. Den hedder henholdsvis.. iexplorer.exe eller firefox.exe eller chrome.exe alt afhængig af hvad du nu har valgt at bruge.

Jeg gætter stadig på Microsoft har pillet i den der SP3, for mine gamle CD'er kan ikke pludselig lave om på sådan noget.

..tak for jeres bud indtil videre, lad os se om der kommer noget mere (fyldestgørende)
Avatar billede milter Ekspert
02. november 2019 - 23:29 #10
Du kan finde en del oplysninger om iexplorer.exe i linket herunder, inklusive muligheden for, at det kan være malware og mulige placeringer. Der er også en beskrivelse af, hvor du kan finde den i regedit. Jeg går ud fra, det meste af ordene i linket også gælder for firefox.exe og chrome.exe:

https://www.file.net/process/iexplorer.exe.html

Det, at Windows Defender ikke vil starte, lyder lidt mistænkeligt. Jeg ville checke XP med f.eks. Malwarebytes Anti-Malware.

Du skriver ikke noget om, om du har kigget i services.msc for at checke starttype osv. der.

Jeg mener at kunne huske, at Microsoft med SP3 gjorde det vanskeligt for brugere at stoppe automatiske opdateringer, herunder til XP. Jeg havde disablet alle tjenester med opdateringer, fordi jeg arbejdede en del med lyd på det tidspunkt, og hvis maskinen pludselig ville på nettet, kunne det give problemer under optagelser.

Jeg ved ikke, om det har relation til dit problem, men hvis dine browsere er sat til automatiske opdateringer, så kan der være en forbindelse der. Lidt mere info herunder:

http://www.blackviper.com/service-configurations/black-vipers-windows-xp-x86-32-bit-service-configurations/
Avatar billede 220661 Ekspert
03. november 2019 - 06:32 #11
Synes det lyder mærkeligt. Sp3 er udgivet for rigtig mange år siden og der er ikke (mig bekendt) ændret på noget siden. Jeg kan huske at når men havde installeret XP kom der en velkomst skærm op. Og den kom op hver gang hvis man ikke fik tjekket den af, ligesom skærmen med msconfig når man ændrede derinde. Har aldrig oplevet en internetside poppe op. Har et spørgsmål dog:

Du har ikke en usb internet dogle monteret i den vel?
Avatar billede 220661 Ekspert
03. november 2019 - 06:33 #12
dongle skulle der stå
Avatar billede XP2020 Novice
03. november 2019 - 12:01 #13
220661: Nej, der er ikke nogen "USB Internet Dongle" i maskinen.

Milter: Jeg har forsøgt nogle af de programmer du anbefalede men det er ikke lige min kop te - dvs. de programmer der scanner og finder fejl for så lige at sige det koster for at få dem rettet.

Jeg skylder dog at sige, at den installation jeg har lavet er fra en XP cd jeg har splejset med SP3, således at man ikke behøver at installere SP1 og så SP2 og så SP3. Der har ikke været noget med den metode før, så jeg burde måske prøve med en ren XP, og derefter tage dem skridt for skridt for at se hvornår laver den det der autostart browser. (Det vil jeg forsøge, så vender jeg tilbage med lidt mere info).
Avatar billede XP2020 Novice
03. november 2019 - 12:12 #14
NB! Husk lige, at der er altså ikke nogle vinduer eller noget internet der popper op, det er en service af den browser man har installeret der kører i baggrunden, du opdager det kun hvis du går ind i joblisten når windows er startet op, så vil du derinde se at din browser kører skjult i baggrunden. (bare lige så vi holder tråden ren).

Den skal ikke køre iexplorer.exe eller firefox.exe eller chrome.exe skjult og automatisk uden at brugeren har bedt om det - det har en installation af XP aldrig gjort før (mig bekendt).
Avatar billede 220661 Ekspert
03. november 2019 - 12:19 #15
Enig i dine betragtninger, men jeg har ikke erfaring med slip stream installation så ved ikke om det kan have indflydelse på nogen måde.
Malwarebytes er harmløs og kan bruges i en helt fri udgave. Har den selv :-)
Man vælger blot ved installation :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
03. november 2019 - 12:30 #16
#14 Ok så nøje har jeg ikke kigget en installation igennem når den var lavet. Troede du fik en fysisk opstart af IE. Du er nødt til slavisk at se dine tjenester efter for at få det deaktiveret hvis du ønsker ikke opstart af tjeneste. Du skal dog lige være opmærksom på du kan risikere det påvirker andre ting på pc når du lukker tjenester.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. november 2019 - 12:59 #17
#14 Startede lige min gamle Acer Ferrari 4000 op med Xp på, og jo der er en forekomst af explorer.exe kørende i baggrunden. Har ikke bemærket den før, da IE jo ikke lige starter op. Hvor denne tjeneste opstart kommer fra kan jeg umiddelbart ikke se under tjenesterne i systemadministrationen. Det må muligvis være en undertjeneste der er afhængig af andre parametre. Så jeg har ikke lige bud på hvor du skal deaktivere.
Hvorfor vil du deaktivere denne tjeneste?
Avatar billede 220661 Ekspert
03. november 2019 - 13:05 #18
Er du sikker på der ikke bare står explorer.exe? Ikke iexpolrer?
Avatar billede milter Ekspert
03. november 2019 - 13:41 #19
Jeg kunne, lige som 220661, også godt tænke mig at vide, hvorfor du er bekymret for iexplorer.exe og også, hvad du skal bruge din XP-maskine til. Så længe tjenesten ikke lægger beslag på for meget CPU eller RAM, så er der ingen grund til bekymringer.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. november 2019 - 14:06 #20
#19 Lige præsis :-)