Avatar billede fsrensen Praktikant
26. oktober 2019 - 10:21 Der er 12 kommentarer

Extern HDD

Hej
Jeg har en WD Extern harddisk som jeg ikke tidligere har haft problemer med, men nu kan jeg ikke se den i Denne Computer, kun i Enhedshåndtering.. Hvad kan det  skyldes??  Er der noget hjælp at hente???
Kan I evt. anbefale nogle programmer der kan bruges, uden ar slette dataene.

På Forhånd Tak!!!
Avatar billede Poko1 Ekspert
26. oktober 2019 - 11:02 #1
Hvad fortæller Diskhåndteringen?
Tryk Windowstasten + X og vælg Diskhåndtering.
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2019 - 12:14 #2
Hvis disken ikke ses i Diskhåndtering, så prøv at gå tilbage til Enhedshåndtering hvor du så den, åben den og se efter muligheden  "Tilslut denne enhed".
Avatar billede Poko1 Ekspert
26. oktober 2019 - 12:29 #3
Hvis der står RAW på disken i Diskhåndteringen så skal den omdannes til MDR eller NTFS for at du kan bruge indholdet! Men så skal du ikke umiddelbart forsøge at ændre den.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. oktober 2019 - 07:26 #4
Grunden til at den ikke kan ses i denne computer kan være at den eksterne har blevet koblet fra medens der arbejdes på disken. Så kan der ske det at disken mister filtabellen og Windows kan derfor ikke lokalisere data på den, og derfor er den  væk under denne computer. Den kan så som poko1 er inde på så lande i RAW (rå format)
Kommer den der til så er jeg bange for man skal forsøge at redde data på den med et program der kan dette. Jeg er ikke sikker på du kan få den rettet op uden data tab.
Jeg har dog selv engang med en disk hvor der var data på, der valgte jeg at slette partition på disken, for herefter at gendanne filtabellen med et program hvor det gik godt. Men data på disken her var kun "test data" så jag havde ikke noget at tabe. Programmet jeg brugte ved den lejlighed (flere år siden) var et Easeus program. Mener også Minitool kan gøre det samme med et af deres programmer. Men dine data er jo ikke test data, så personligt ville jeg selv prøve at få gendannet data på en anden destination hvis muligt, før man piller på filsystemet på disken. Gør man noget forkert er data væk og kan måske ikke gendannes efter dette.
Avatar billede Poko1 Ekspert
27. oktober 2019 - 08:03 #5
Easus Kan redde data men det tager mange timer og de skal fra RAW Disken overføres til en anden disk! I Diskhåndtering Kan RAW Slettes og så kan der oprettes et nyt filsystem på den og der ville jeg anbefale GPT det er ikke så sårbart som MBR.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. oktober 2019 - 08:09 #6
#5 Jo men så forsvinder data på disken formodentligt. Og det ønsker spørger ikke kan jeg se :-)
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2019 - 10:43 #7
https://www.easeus.com/storage-media-recovery/convert-raw-external-hard-drive-to-ntfs.html
If your external hard drive suddenly becomes RAW, and you cannot access the saved data, what should you do? EaseUS file recovery software with effective methods are available here help you convert external hard drive from RAW to NTFS file system without formatting, getting all your precious data back.
Jeg har ingen personlig erfaring med det program.
Avatar billede Poko1 Ekspert
27. oktober 2019 - 10:47 #8
Der er jo ingen der ved om filsystemet er ændret til RAW! Det var en forespørgsel i #3
men der er jo ingen der har fået svar. Er  der?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. oktober 2019 - 10:49 #9
#8 Har ikke hørt noget. Afventer svar på #4
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2019 - 10:58 #10
Det program er også alt for dyrt til at eksperimentere med.
https://www.easeus.com/datarecoverywizardpro/drw-pro-buy.html?linkid=drw_family_drw_win
Den gratis version redder kun 2GB (hvis den i det hele taget gør.)
Og ja, det var på tide, at spørger på banen.
Avatar billede jalved Ekspert
27. oktober 2019 - 14:56 #11
Du er måske nødt til at gøre som eksperterne foreslår i det ovenstående - for at redde data ud.

Men du kan også lige prøve, hvis du har mulighed for det, at sætte disken til en anden computer og se, om den dukker op på normal vis, og om du der kan se dine data.
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2019 - 23:55 #12
Hopper af her 😒