Avatar billede CRKrogh Ekspert
23. oktober 2019 - 19:10 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Videoredigering

Jeg har brug for en (enkel!) pakke til at redigere video fra drone - vi er ikke i Adobe Premiere land.
Der er brug for at kunne klippe, lave overgange, tekste og underlægningsmusik og selvfølgelig i 4K.

Hvad bruger man i dag - hvad kan anbefales?
Avatar billede klaudi Ekspert
23. oktober 2019 - 19:14 #1
Måske dette er noget!

Shotcut
https://shotcut.org/features/
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
23. oktober 2019 - 19:41 #2
Avatar billede CRKrogh Ekspert
23. oktober 2019 - 19:44 #3
Jeg påskønner forslagene, men jeg kan sagtens selv Google mig frem til lidt af hvert....
Jeg spørger til anbefalinger baseret på ERFARING, blot så der ikke er videre tvivl.
Avatar billede f-arn Guru
23. oktober 2019 - 19:59 #4
Jeg bruger https://shotcut.org og https://filehippo.com/download_avidemux/ .

Baseret på det du skriver, ville jeg tro shotcut ville være det bedste bud
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
23. oktober 2019 - 20:49 #5
Jeg har omfattende testet både shotcut og nch videopad og endda lavet små kom i gang vejledninger. Jeg har tidligere postet det her i forbindelse med lignende forepørgsler, men da de færreste kan fordøje så meget info nøjedes jeg denne gang bare med et link. Jeg poster ikke bare et link til et tilfældigt redigeringsprogram. Hvis det ikke skal være gratis kan jeg anbefale Pinnacle. Videopad og Pinnacle har den fordel i forhold til Shotcut at du kan klippe og reeksportere uden at reencode. Jeg har ikke brugt nogen af dem til 4K video men jeg ved at ialtfald Pinnacle kan det.

http://www.nchsoftware.com/videopad/index.html
Klik på "download the free version here" hvs du vil have den gratis version  ( gratis til ikke kommerciel brug ).

Programmet er opbygget på den måde at til højre er der et "preview" vindue hvor man kan se den video man arbejder på. I bunden er der et "storyboard. Det er en "tegneserie" med de klip der indgår i videoen. Det er her man klipper og redigerer videoen. Tv. er der et område hvor man tilføjer de originale filmklip inden man evt. trlkker dem ned på storyboardet.

1. Start programmet. Tryk på pil ud for "Timeline" (tv. lidt under midten)  og vælg "Storyboard".
Storyboardet viser de videoklip der indgår i den færdige video.

2. Tilføj videoklip: Vælg "Add Files" (foroven tv.).

3. Træk derefter et eller flere videoklip ned på "Video Track 1"

4. Redigering af filmen (I storyboard-mode)

Fjerne et stykke af filmen: Find starten af det sted der skal klippes ud (flyt rundt med den røde markør, eller brug afspil tasterne tv. under det store billede, Vælg "Split ( billede af saks th. ). Gør det samme ved slutningen af det stykke der skal klippes ud. Fjern klippet fra Video Track 1 ved at højreklikke på det og vælg "delete".

Flytte rundt på video-sekvenser: Brug "Split" til at dele filmen op i de ønskede sekvenser. De kan flyttes rundt ved at trække i klippene med musen

Indsæt tekst-klip: Vælg "Add Text" foroven, Indsæt klippet med tekst. Vælg fx. "Typewriter". Vælgg varighed ved at klikke under tekstfeltet. Denne type tekt bliver indsat som et separat klip (ikke oven i filmen). Denne type tekst er fx. velegnet til start og slut.

Indsæt transitions: Tryk på "X" imellem filmklippene på storyboardet, og vælg en af de mange transistions (overgange). Fx. kan du vælge at der fades ud og ind. Normalt er det bedst at undlade overgangseffekter. Men de kan bruges til fx. at signalere at der er gået noget tid.

Indsæt tekst ovenpå film: Du skal bruge to videotracks, det kan man kun i "Timeline" mode.
(Tryk på pil ud for "Storyboard" og vælg "Timeline"). Vælg "Add Text", Teksten bliver indsat i Video Track 2, man kan placere den hvor man vil på timelinen og ændre varigheden. Du kan skifte tilbage til storyboard bagefter. Ofte er det nemmere at indsætte undetekster.

Indsætte undertekster: Vælg "Subtitles", skriv en undertekst, vælg hvornår den skal vises. Indsæt ny undertekst ved at trykke på det grønne "+". OBS: Ved større mængder undertekster er det er ofte bedre ikke at lave undertekster som en del af selve filmen. I Youtube er der fx. et værktøj til at indsætte undertekster.

5. Eksporter video
Den færdige video gemmes ved at vælge "Export Video". Du bør så vidt muligt undgå at konvertere til andre størrelser eller framerates, idet enhver ændring medfører et lille tab af kvalitet. Det er bedst at vælge "Lossless" export. På den måde bevarer du kvaliteten.

Eksport af MP4: Vælg Export Video, Lossless Video, Export file name = filens navn, Save to folder = underbibliotek hvor videoen skal gemmes
Avatar billede Poko1 Ekspert
24. oktober 2019 - 07:53 #6
Du kunne jo også overveje at Gen installere WMM
https://ibb.co/vHyPmfs
Avatar billede CRKrogh Ekspert
24. oktober 2019 - 08:58 #7
Hvad jeg lige kan se, understøtter WMM ikke 4K - ellers lidt en klassiker. :-)
NCH tjekker faktisk mange af de punkterne af, men....
Pinacle Studio ender nok med at være den rigtige løsning - det ser ud til at cropping af video er til at have med at gøre her og prisen er bestemt ikke afskrækkende.

Tak for input, alle mand; super med et aktivt forum!
Avatar billede ejvindh Ekspert
24. oktober 2019 - 11:05 #8
Jeg har gode erfaringer med Kdenlive:
https://kdenlive.org/en/

Det er nok primært udviklet til Linux, men jeg kan se, at de også udbyder et Windows-download. Programmet er lidt til den nørdede side, men hvis man bruger lidt tid på at gennemskue logikken, så kan det til gengæld rigtig mange ting.
Avatar billede kurtba Ekspert
24. oktober 2019 - 22:29 #9
Jeg har været lidt omkring i forsøg med at finde et godt videoredigeringsprogram, som ikke koster meget og som er til at betale.
Jeg er endt med adobe premiere elements, som jeg efterhånden har brugt i mange år. Jeg synes, at den er meget intuitiv, og der er ikke så meget med, at man efterfølgende skal køre den ene patch ind efter den anden for at rette fejl.
Der synes jeg, at pinnacle kan være slem.
Det er også nemt at lave crop i premiere elements. På youtube findes et hav af tutorials til programmet, så prøv evt. at se nogle af dem, inden du beslutter dig.
Det er jo også et program, som er til at betale. Har man samtidig brug for et godt program til at redigere fotos, er der også adobe photoshop elements, og hvis man køber disse 2 programmer samtidig i en pakke, får man en god rabat.
Tidligere var Elements versionerne noget neddroslede i forhold til de store versioner, men efterhånden synes jeg faktisk, at de kan rigtig meget, således at de fleste fint vil kunne nøjes med dem.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
26. oktober 2019 - 13:30 #10
Både Premiere Elements & Photoshop Elements ser ud til at komme med en del nye AI-baserede værktøjer, og priser er helt sikkert rigtig, så det må prøves af med den gratis version - så kan der tilføjes nøgle en uges tid senere, ser det ud til. :-)