Avatar billede salahar Praktikant
17. oktober 2019 - 16:13 Der er 15 kommentarer

Ekstern harddisk

Hej Computer world

Har et spørgsmål omkring min ekstenre harddisk som jeg brugte til, at installere windows 10 på en bærbar. Det er som om at min harddisk har fået slettet alt på sig og nu er blevet til en 32 gb stor windows 10 installations usb nøgle...
Hvad gør jeg for, at få mine filer tilbage? eller ihvertfald min plads tilbage på 2 tb som den oprindeligt havde.
tak på forhånd
Avatar billede kurt54 Ekspert
17. oktober 2019 - 16:41 #1
Hvis der ikke er noget der skal reddes på disken så brug et eksternt værktøj til partionering eks (  https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html  ).

Windows eget harddisk værktøj kan også bruges - men magter vist ikke at formaterer store FAT32 diske.  Men en så stor disk bør nok ikke være fat32 pga en 4giga max filstørrelse.
Avatar billede kurt54 Ekspert
17. oktober 2019 - 16:44 #2
Windows eget program nås ved at skrive harddisk i søgefeltet nederste venstre hjørne- Luppen ved siden af windows symbolet-
Avatar billede kurt54 Ekspert
17. oktober 2019 - 16:45 #3
Hvis du vil redde noget skal du igang med recuva eller lignende programmer...
Avatar billede Poko1 Ekspert
17. oktober 2019 - 17:08 #4
Tryk på Windows tasten + x Og vælg Diskhåndtering
og se hvad der står til venstre ved din HDD
https://ibb.co/vx7hCjK
Avatar billede salahar Praktikant
17. oktober 2019 - 18:02 #5
Disken er tilbage, men alt er tabt... :-(
Avatar billede 220661 Ekspert
17. oktober 2019 - 19:26 #6
#5 Kedeligt at høre. Ærgerligt du ikke kom forbi her inden du lavede disken om. Tror de fleste herinde absolut går ind for at man bruger et usb medie til at installere Windows med. Ved godt du ikke kan bruge det til noget nu, men til en anden gang køb en usb pind i stedet kun til dette formål :-)
Avatar billede kurtba Ekspert
17. oktober 2019 - 22:29 #7
Du kan stadig prøve med Recuva eller andre diskredningsprogrammer, for at se, om du kan hive noget ud af disken. Jeg har reddet data fra diske, selv om de var formatteret osv.
Avatar billede INK Ekspert
18. oktober 2019 - 00:22 #8
Dette værktøj koster, men er meget effektivt.
https://www.easeus.com/datarecoverywizard/free-data-recovery-software.htm
Avatar billede salahar Praktikant
18. oktober 2019 - 13:17 #9
Så har Recuva kørt henover natten og den har fundet en del filer. Jeg frygter så bare lidt, at man får det hele tilbage i en samlet mappe. Eller hvordan kommer filerne tilbage? Håber at de kommer tilbage i deres tidligere mapper.
Avatar billede kurt54 Ekspert
18. oktober 2019 - 13:22 #10
du skal recover over på en anden disk - du må endelig ikke skrive på den disk du recover fra....
Avatar billede salahar Praktikant
18. oktober 2019 - 13:50 #11
Har jeg da heller ikke gjort. Det er flyttet til en anden ekstern harddisk. Den siger bare at der er 30k+ filer hvor man kan se en liste med dem allesammen. Jeg håber så bare på, at man ikke får dem i en mappe med 30k filer. Som man så selv skal sortere.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. oktober 2019 - 14:01 #12
#11 Lige meget hvad, så må du være taknemmelig over det du kan få. Om det så ligger i en stor mappe må være bedre end ingen filer. Det er det jeg kalder for "lærepenge" :-)
Avatar billede kurt54 Ekspert
18. oktober 2019 - 14:15 #13
Forskellige gendannelses programmer kommer ikke til samme resultat for samme disk - så du har mulighed for at prøve andre - det tager dog tid - og gendannede filer kan være defekte - f.eks en stor videofil - stopper afspilling et stykke inden.
Billedfiler kan kontrolleres ved om de kam danne thumbsnails i stifinder.
Nogle programmer gendanner filnavn nogle ikke - list trist med file0000, file0001...
Avatar billede Kasperpedersen55 Praktikant
18. oktober 2019 - 17:53 #14
Hej

Du kan forbinde den til din computer og eventuelt slette alting på den manuelt. Det ville jeg selv gøre, og har gjort det før. Dog med et USB-stik i stedet.
/
Kasper
https://bels.dk/produkter/7485-elradiator/
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
25. oktober 2019 - 08:22 #15
Når der en ekstern disk anvendes som Windows 10 installations medie, så står der i vejledningen "vi anbefaler en tom USB da alt indhold på den slettes"

Media Creation tool sletter diskens nuværende partitions layout og opretter en ny 32 GB FAT32 partition, den fyldes efterfølgende med 4,1 GB Windows 10 installations data.

Så de første godt 4 GB data på disken er over skrevet og kan ikke gendannes. Desværre er en stor del af MFT (filtabellen) gemt i samme område, og uden MFT kan man glemme alt om mappestruktur og filnavne, de kan sjældent genskabes. Så et såkaldt RAW resultat, hvor filer er sorteret i mapper efter filtype (extension) er oftest det bedst mulige resultat :(
Så der foreligger ofte et stort stykke arbejde med at navngive filer og sortere efterfølgende.

Som #54 skriver, er der forskel på recovery programmerne og deres måde at genkende filer på. Ingen er perfekte. Valg af program eller metode til at carve filer afhænger af hvilke filtyper der savnes.