Avatar billede Lars Praktikant
10. oktober 2019 - 20:33 Der er 2 kommentarer

Overførsel af videooptagelser fra ekstern harddisk - til iClo

Hej eksperter

Jeg har brug for jeres hjælp

Jeg skal have overført videooptagelser fra mine ferier som lige nu lægger på min eksterne harddisk - til ICloud.
Jeg har fået overført mine billeder. Men videoerne kan ikke overføres. Skal de evt ændres til et bestemt format for at kunne blive overført?

Videoerne er optaget med et Sony digital kamera.

Mvh
Lars
Avatar billede Slettet bruger
11. oktober 2019 - 11:00 #1
hvis du kun kan uploade til icloud via din telefon, kan du jo kopiere de video over på telefonens sd kort, læg dem i samme mappe som billederne.
Avatar billede eurositi Ekspert
11. oktober 2019 - 17:12 #2
Har du plads nok tilbage i dit sky-lager? Der medfølger mig bekendt ikke ret meget gratis lagerplads hos Apple, og video fylder jo meget mere end billeder.

Jeg ved ikke nok om de øvrige begrænsninger, men denne side indikerer, at der også er grænser for både opløsning (1280x1720, men ikke 1920x1080) samt fil+videoformater (angiveligt kun MP4 og QuickTIme (MOV) og ikke f.eks. MKV):
https://www.picbackman.com/tips-tricks/which-photo-video-formats-sizes-are-supported-by-icloud-photo-sharing/
... Jeg kan også se, at folk, som er lykkedes med at opløse video i højere opløsning, har problemer med at downloade dem i den originale kvalitet.

Efter min mening det være dumt at ødelægge kvaliteten af unikke videooptagelser af hensyn til tekniske (læs: idiotiske) begrænsninger i iCloud. Så hvis vi ikke kan få en iCloud-ekspert på banen, vil jeg blot foreslå, at du benytter Google Drive eller andre gratis tjenester med fine tilknyttede apps, og som ikke har disse mærkværdige format-restriktioner.

Hvis videoerne fylder rigtig meget og er optaget i et ældre format, kan det dog være nødvendigt at konvertere videoerne. Her vil jeg anbefale programmet Handbrake (https://handbrake.fr), hvor du bør benytte et af de udmærkede presets, f.eks. "HQ 1080p25" (altså hvis optagelsen er i fuld HD - eller hvis det er en gammel optagelse i lavere opløsning som f.eks. 720x576, vælger du i stedet "HQ 576p25". Det skal selvfølgelig svare til pixelopløsningen på originalvideoen - hverken mere eller mindre)
Herefter er det egentlig bare at starte omkodningen, men det kan godt tage lidt tid, afhængigt af din computers hardware og længden på videoen.