Avatar billede dogtown Seniormester
09. oktober 2019 - 14:18 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Driver ikke tilgængelig, kan ikke printe

Ud af det blå kunne jeg ikke længere printe på min Lexmark CX317. Windows 10
Fik beskeder om spooler tjeneste ikke kørte, ingen drivere tilgængelig.
Manglende PrinterConfig.dll

Det jeg har forsøgt til nu er:
* Reetablere Printer PrinterConfig.dll og nu kører de tjenester igen.
* Afinstalleret alle filer og programmer til printer
* Scannet og ryddet i registeret
* Forsøgt at installere program og driver på ny.
* Windows printerscan og fejlsøgning finder ingen fejl.
* Ingen printere synlige under Enhedshåndtering

Jeg kan scanne dokument, men ikke printe
Jeg kan heller ikke fjerne nogle af mine printere i kontrolpanelet, der oplyses det at driver ikke tilgængelig.

Nu er jeg tom for andre ideer til løsning.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
09. oktober 2019 - 14:43 #1
https://www.infopackets.com/news/10627/latest-win10-update-breaks-printing-crashes-explorer
Har du lige modtaget oktober opdateringer, så prøv at fjerne KB4524147
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. oktober 2019 - 14:48 #2
Din print spooler tjeneste kører ikke - derfor kan du ikke noget som helst med printere (Scan er ikke en print funktion :-)

Print spooleren starter automatisk ved genstart af maskinen - og ellers kan du selv i en kommandoprompt skrive:

net start spooler

....Men den vil formentlig lukke igen - ellers ville du have været oppe at køre. Et eller andet provokerer altså printspooleren til at  gå ned.

Normalt ville det kunne skyldes et eller andet print-program (print til PDF, print til OneNote, ny printerdriver eller lignende), men lige her lyder det som problemet som FinnRasmussen linker til.
Avatar billede milter Ekspert
09. oktober 2019 - 14:53 #3
Har du prøvet det her:

https://pureinfotech.com/fix-printer-spooler-windows-10/

Prøv også at deaktivere din antivirus midlertidigt.
Avatar billede dogtown Seniormester
09. oktober 2019 - 19:32 #4
#1 Har løst det meste af mine problemer. Kan nu printe igen og kunne fjerne den gamle printer fra adm.
Det eneste jeg savner, er kunne se status på toner m.m.

Takker for god hjælp og gode forslag