Avatar billede thg Novice
29. september 2019 - 08:14 Der er 37 kommentarer

Hurtigere "kontor" PC med mere RAM og større SSD?

Har fået en PC fra mit arbejde, da man gik fra stationære til bærbar.

Det er en 4 år gammel Lenovo med flg. specifikationer:
8 GB DDR3L RAM
190 GB SSD Samsung harddisk
Intel Core i5 (Gen. 4)

Jeg skal udelukkende bruge den til Microsoft Office programmer, alm. internet brug, lidt film/billed visning mv. men jeg har ofte gang i flere ting på én gang og ønsker at det sker rimelig hurtigt, min tålmodighed er ikke høj.

Vil det være en forbedring man overhovedet kan mærke at smide 8 GB RAM mere i den, eller vil det kun kunne mærkes hvis man spiller eller arbejder med tung grafik (som den absolut ikke skal bruges til)?

Hvis jeg vil kom 8 GB RAM mere i den, skal det så være DDR3L, når der står det på de gamle eller kan det bare være DDR3 RAM?

Harddisken er faktisk mindre end i min gamle PC hvor der sidder en Samsung 840 Evo 256 GB SSD, som godt nok er 6 år gammel, men med de 190 GB som der er i den nye, har jeg stadig ca. 40 GB ledig plads, men ok, der kommer løbende ferie billeder, som vil gøre at den langsomt fyldes mere og mere op. Med gamle harddiske blev ens PC tydeligt langsommere, når den nærmede sig fuld, men tænker ikke det er tilfældet på SSD diske, eller hvad?

Overvejer om jeg skal købe en Samsung Evo 860 512 GB at sætte i, som fås til ca. 600 kr. men jeg ved ikke overhovedet om det vil give noget som helst hastigheds mæsigt og hvad med holdbarhed mæssigt, for sådan en SSD harddisk har vel heller ikke evig holdbarhed, så måske det er meget smart alligevel at købe en ny? (og så har jeg da ihvertfald rieligt med plads i mange år)
Avatar billede INK Ekspert
29. september 2019 - 09:33 #1
Umiddelbart er det en flot udstyret maskine, du har. Mere RAM og/eller større SSD vil ikke i sig selv gøre den store forskel til det beskrevne behov.
Med hensyn til brug af lagerkapacitet, så er din SSD ved at være for lille. Du kunne overveje en ekstra harddisk (gerne SSD) til lager af billeder m.v. (prisen er jo efterhånden spiselig).
Hvis du føler den er langsom, kunne du overveje en ren ny installation af Windows 10, som jeg formoder du kører med? Er det en gammel Windows 7, der er opgraderet ad flere omgange, så kan der være slæbt en del gammel skidt med.
Almindelig oprydning og rensning med eksempelvis Ccleaner kan måske være nok.
Avatar billede thg Novice
29. september 2019 - 09:58 #2
Den har Windows 10 og jeg startede faktisk med at køre en komplet nulstilling hvor jeg svarede ja til at slette alle filer, så den er helt i topform på det punkt :)

Dvs. 16 GB RAM fremfor 8 GB RAM vil ikke give hurtigere opstart af pc, hurtigere åbning af programmer, hurtigere åbning af billeder/videoer, hurtigere installation af store Windows opdateringer (dem hvor PC'en genstarter flere gange) mv.?

Det er umiddelbart ikke muligt at tilslutte flere harddiske i den. Der er 2 SATA stik på bundkortet og nuværende harddisk sidder til den ene og DVD drevet til den anden.

Hvordan mht. holdbarhed/stabilitet på sådan en SSD disk, må det forventes at være i rigtig, rigtig mange år?

Vil en PC på en SSD disk køre langsommere, jo mere fyldt harddisken er, eller er det kun gamle harddiske der lider under dette?
Avatar billede claes57 Ekspert
29. september 2019 - 10:55 #3
jeg fandt en ssd-holder til isætning i stedet for dvd-drev (som jeg ikke har brug for) - det kom en 500gb ssd på. Har rettet windows, så 'Billeder' ligger der sammen med et image af den første ssd.
Skift af dvd til ssd var 1 skrue (+ montering af ssd i holder) og tog få minutter. Windows kørte uden problemer videre - nu med 2 diske.
Hastighed ændres primært med ny pc - du vil få mest ved at gå til en i5 8.gen (eller nyere) https://en.wikichip.org/wiki/intel/core_i5
SSD'er bygges i lag - op til 3 er ok mht hastighed. Ved 4 lag vil store skriv af data (fx kopiering af mapper) kunne få den til at gå næsten i stå. Så søg på 3 layers ssd.
https://www.youtube.com/watch?v=WACyyFF_ci0
Avatar billede Poko1 Ekspert
29. september 2019 - 11:11 #4
Hvilken Lenovo model.? Det lyder til at være en ret skrabet model så om du kan udvide Ram ??? og kun 2 X SATA ! Lyder ikke som mange muligheder.
Hvis du har brug for DVD er der måske mulighed for en anden type DVD hvis der findes andre porte på Bundkortet.
Avatar billede thg Novice
29. september 2019 - 11:14 #5
Den hedder Lenovo S550 og der er plads til 2 RAM moduler og max. 16 GB RAM og der sidder så en 8 GB i det ene modul.

Det er en pc der har været anvendt som kursus pc ganske få gange på et år, så derfor har der ikke været de store krav til den!

Nogen som kan svare på:

Dvs. 16 GB RAM fremfor 8 GB RAM vil ikke give hurtigere opstart af pc, hurtigere åbning af programmer, hurtigere åbning af billeder/videoer, hurtigere installation af store Windows opdateringer (dem hvor PC'en genstarter flere gange) mv.?

Hvordan mht. holdbarhed/stabilitet på sådan en SSD disk, må det forventes at være i rigtig, rigtig mange år?

Vil en PC på en SSD disk køre langsommere, jo mere fyldt harddisken er, eller er det kun gamle harddiske der lider under dette?
Avatar billede claes57 Ekspert
29. september 2019 - 11:26 #6
med 16GB kan du lege med at flytte temporære filer til ram - så er der også ryddet op ved genstart. https://www.softperfect.com/articles/how-to-boost-computer-performance-with-ramdisk/ Det vil spare meget skriv på ssd, som derfor har mere tid til det, den skal lave.
SSD holder ikke evigt, igen, 4 lags ssd er ikke ønsket. Husk backup til ekstern drev - det er ikke nok at tro på pc's egne diske.
SSD har samme læse-hastighed fra start til slut, der er ingen bevægelige dele, og den er ligeglad mht filer, der ligger fragmenteret.
Avatar billede INK Ekspert
29. september 2019 - 11:40 #7
Når du installerer en ny SSD disk vil eksempelvis Samsung Magician programmet reservere 10% (Over-provisionering). Derved bliver den effektive kapacitet tilsvarende mindre.
Det er aldrig godt at fylde en disk helt op, heller ikke SSD. Max 70-80 % inden ydelsen reduceres.
Levetiden er næppe et problem i gennemsnit. Har en 1TB EVO 850, der nu har kørt i knap 4 år. Sundhedstilstanden er 99-100%. Der er skrevet 49 TB LBA's.
Men enig i #6, alt kan bryde ned, så husk sikkerhedskopi af data du ikke vil miste.
Avatar billede thg Novice
29. september 2019 - 13:06 #8
4 lags SSD, hvad er det?

Jeg tager backup på ekstern harddisk og Dropbox, så det har jeg ikke brug for at have inde i pc'en.
Avatar billede claes57 Ekspert
29. september 2019 - 13:25 #9
Hos Samsung er det QVO mens tre-lags er EVO
andre kan bruge QLC og TLC (igen, det er Q for quatro, der ikke er godt - men billigere at lave)
Nørd-forklaring i videoen i svar #3
Avatar billede thg Novice
29. september 2019 - 13:37 #10
Så en Samsung Evo 860 er tre lags og den er fin nok?
Avatar billede claes57 Ekspert
29. september 2019 - 14:07 #11
det er nok det optimale jf de tests, jeg har set. Men tjek lige, om den indbyggede ssd er M2-design eller en standard kasse.
Avatar billede thg Novice
29. september 2019 - 15:07 #12
Hvad vil det sige og hvordan tjekker jeg det?
Avatar billede Poko1 Ekspert
29. september 2019 - 15:43 #13
Avatar billede claes57 Ekspert
29. september 2019 - 15:43 #14
Jeg bruger Speccy (gratis) https://www.ccleaner.com/speccy
I summary er storage, og min primære disk er
238GB Micron MTFDDAK256TBN (SATA (SSD))
google på "Micron MTFDDAK256TBN" og den viser den alm sorte kasse - en M2 ville se ud som https://www.komplett.dk/category/16075/hardware/lagring/harddisk/ssd/ssd-m2
Hos mig kan der derfor skiftes til en standard-kasse ssd.
Avatar billede claes57 Ekspert
29. september 2019 - 15:46 #15
ups - specifikt på nummer på min ssd, så kom dette billede
https://www.exxactcorp.com/Micron-MTFDDAK256TBN-1AR12A-E781611
og det er så en M2, jeg har.
Så det er vigtigt, at type-nummer står vist direkte til billedet !
Avatar billede thg Novice
29. september 2019 - 15:57 #16
Min SSD er sådan en "alm. kasse" ?
Avatar billede claes57 Ekspert
29. september 2019 - 16:16 #17
#16 så er samsung evo helt ok. Det sikreste er at åbne dyret og se efter.
Avatar billede Poko1 Ekspert
29. september 2019 - 16:37 #18
Jeg har en CT250BX100SSD1 + en 2TB i min Laptop
Den har nu kørt i over 5år starter op på 30 sec.
Private mapper som Dokumenter Billeder Musik og Video gemmes direkte på D: Drev.
https://ibb.co/x7YbMBS
I enhedshåndteringen kan du altid se mærket på dine Diske
https://ibb.co/S6LG7GZ
Avatar billede thg Novice
29. september 2019 - 17:00 #19
Kan man ikke uploade et billede her?
Avatar billede thg Novice
29. september 2019 - 17:09 #20
Fik uploadet billederne her:
https://ibb.co/tz8G9Ty
https://ibb.co/5BthsVH

Det ene af harddisken, vil min gamle Samsung Evo 840 256 GB SSD være bedre end denne?

Det andet billede har jeg markeret 3 ting, hvad kan helt præcist tilsluttes der? Jeg kunne god tænke mig nogle flere USB stik på den, er det noget der på nogen måde kan tilsluttes via nogle af disse markeringer, eller skal jeg bare købe en simpel USB hub og tilslutte en af de USB stik bagpå maskinen?
Avatar billede claes57 Ekspert
29. september 2019 - 17:11 #21
du kan lægge det i dropbox, onedrive, googledrev osv, og vælge deling og sende linket herind. Når spg er besvaret så kan du slette din deling og billedet selv hos dig.
Avatar billede thg Novice
29. september 2019 - 17:24 #22
Har allerede fundet et sted at uploade det og der er links+spørgsmål i #20
Avatar billede Poko1 Ekspert
29. september 2019 - 18:54 #23
Kontroller at der måske er 3 SATA Stik
https://ibb.co/RzVZFcc
Avatar billede thg Novice
29. september 2019 - 19:10 #24
Den du skriver USB 1+2 hedder USB 2 (USB 1 sidder lige ved siden af og der går et kabel til de 2 USB stik i fronten af PC'en).

Kan man købe en "USB udvidelse" og sætte til det USB 2 og montere til højre for der hvor du skriver SATA 3?

SATA 3 er det dig ikke, der står Audio ud for det og det går til høretlf/microfon stik på fronten.
Avatar billede Poko1 Ekspert
29. september 2019 - 19:24 #25
Ok det er fordi der er til 2 Porte på hver stik.
https://ibb.co/Zc7py0G
Avatar billede Poko1 Ekspert
29. september 2019 - 19:32 #26
Sådan ser en DVD Harddisk Adapter ud
Avatar billede Poko1 Ekspert
29. september 2019 - 19:33 #27
Avatar billede thg Novice
29. september 2019 - 19:36 #28
Ville man kunne tilslutte USB 3.0 til sådan en intern tilslutning?

Findes der en der passer i en af de 2 slots som ses på billedet som kun er ca. 7 cm. høj, der hvor du foreslår SATA 3?
Avatar billede Poko1 Ekspert
29. september 2019 - 19:47 #29
Det gør der sikkert Prøv AV Kabler.
P.S. Du ville også aflaste dine RAM hvis du investerede i et Grafikkort.
Avatar billede thg Novice
29. september 2019 - 19:49 #30
Er det sådan et her?: https://www.batteribyen.dk/slot-plate-usb-3-0-0-6m?gclid=Cj0KCQjwrMHsBRCIARIsAFgSeI2AtR2WWZGCCvyFguZ4HtLjffPEw999LxhUsas2fYMZ3jDuC-Hk-bcaAieAEALw_wcB

Stikket på mit bundkort er der bare kun 9 pinde på, der syntes jeg der er dobbeltstik på denne?
Avatar billede Poko1 Ekspert
29. september 2019 - 19:53 #31
Nej det stik passer ikke på dit bundkort
Avatar billede thg Novice
29. september 2019 - 20:03 #32
Så må det være sådan et her, men hvordan ved jeg så om længden er korrekt?:

https://www.wattoo.dk/delock-intern-kabel-til-usb-2-0-pci-daekplade-lavprofil-1xidc10-han-4043619831197
Avatar billede Poko1 Ekspert
29. september 2019 - 20:05 #33
Det er jo netop en Lavprofil
Avatar billede thg Novice
29. september 2019 - 20:19 #34
Godt, så køber jeg det, det virker også som det rigtige stik.

Hvad med de RAM. De nuværende er DDR3L RAM, hvis jeg vil købe ekstra, skal det så også være DDR3L eller kan alm. DDR3 RAM bruges?
Avatar billede Poko1 Ekspert
29. september 2019 - 20:27 #35
RAM Skal være samme type.
Avatar billede thg Novice
29. september 2019 - 20:56 #36
Hvad var konklusionen på min nuværende harddisk?: https://ibb.co/tz8G9Ty

Er den bedre end min gamle Samsung Evo 840 256 GB SSD og vil jeg vinde noget som helst hastighed ved en ny Samsung Evo 860 512 GB SSD?

Min gamle Samsung Evo 840 256 GB SSD kan jeg med Samsung Magician software aktivere "rapidmode" - prøvede at installere Samsung Magician software på min nye pc, da den harddisk jo også er en Samsung, men den var slet ikke understøttet i Samsung Magician, så den kører vel ikke "rapidmode" og det vil en ny Samsung Evo 860 512 GB SSD jo gøre, så er der ikke noget at hente?
Avatar billede Poko1 Ekspert
29. september 2019 - 21:29 #37
Sidste gang jeg brugte Magican  bad den om at blive opdateret.
og  med hensyn til SSD Disk størrelse så ryder den selv op hver uge fra System Lager.
https://ibb.co/72J3NSG