Avatar billede 1Dorte Guru
27. september 2019 - 12:35 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Ændring i video-formater - avi - mov - mp4

Hej
Jeg er ved at rydde op i familiens små hjemmevideoer. Videoerne er fra 2004-2019. De ældste er i et formatet avi og de nyere i formatet mov. Hvis jeg ændrer dem til mp4 (selvfølgelig tager jeg en kopi først), kan jeg forsat afspille dem på min pc (windows 10).
Nogle af Mov-filmen har også en tilhørende thm-fil. Hvad er en thm-fil? Kan jeg bare slette den?
Jeg har også nogle mts-filer (fra 2014), som jeg ikke umiddelbart kan afspille. Hver mts-fil har en tilhørnde cpi-fil. Jeg har sandsynligvis ikke selv optaget videoerne i mts-format. Jeg har forsøgt og omdøbt dem til mp4, og så kan jeg fint se dem. Hvad er en mts-fil, og mister jeg noget ved at lave det om til mp4?
Jeg vil gerne kunne tilslutte en ekstern harddisk til mit tv, og her afspille videoerne. Her kan jeg godt afspille avi-filerne, men ikke mov-filerne.
Mvh. Dorte
Avatar billede kurt54 Ekspert
27. september 2019 - 13:05 #1
Normalt er det en dårlig ide at ændre filtyperne ved omdøbning - bør ske ved konvertering.

VLC afspilleren vil kunne afspille langt de fleste videoformater.

https://www.videolan.org/vlc/download-windows.da.html

Det er en god ide at gemme orginalerne - en konverteting kan være kvaliteteforringende.
Avatar billede kurtba Ekspert
27. september 2019 - 22:12 #2
Mts filer er såkaldte AVCHD filer. De bruges bl.a. til at gemme high definition film på bluray diske.
Panasonic HD camcordere optager i dette format (mts) og der er mig bekendt også en del Sony kameraer, som gør det.
Jeg har selv et Panasonic kamera og prøvede lige at omdøbe en mts fil til mp4. Umiddelbart kan jeg ikke se nogen kvalitetsforskel.
Generelt er mts filer dog kendt for at fylde meget, så hvis man vil ende op med at have mp4 filer, skulle det kunne betale sig at konvertere dem.
Det undrer mig, at du ikke kan afspille dem umiddelbart på din pc, da mts understøttes af mange afspillere. Bl.a. windows mediaplayer.
Men i øvrigt vil jeg anbefale, at du installerer VLC, som er gratis. Den kan stort set afspille alt, bl.a. alle de formater, som du har nævnt. Derudover kan den bruges til at konvertere filerne, som Kurt54 også har henvist til.
En meget nem måde at konvertere på er at hente Freemake video converter, som er gratis. https://www.freemake.com/
Den er virkelig god og hurtig.
Avatar billede eurositi Ekspert
28. september 2019 - 00:35 #3
Angående de mærkelige ekstra-filer:
THM-filer er nogle specielle preview-filer (som alternativ til at åbne de store MOV-filer). Desuden indeholder de nogle ekstra metadata om optagelsen. De kommer sandsynligvis fra et Canon-videokamera. THM-filerne kan dog kun læses af professionelle videoredigeringsprogrammer som Final Cut, Premiere m.fl.. Men hvis ikke du har adgang til disse programmer, har du ingen glæde af THM-filerne.

CPI-filerne spiller den samme rolle ift. MTS-filerne, som sandsynligvis er optaget med et Sony eller Panasonic videokamera. Igen kan de kun læses af professionelle videoredigeringsprogrammer.

Både CPI og THM er således fabrikant-specifikke formater. Mit gæt er, at de stammer fra en tid, hvor hjemmecomputere ikke var kraftige nok til at redigere den fulde video (altså MOV eller MTS-filerne) direkte. Derfor indlæste man kun disse preview-formater, mens man redigerede videoen. Og først derefter (når man var færdig med at redigere) blev ændringerne lavet på den fulde video.

Så du kan godt gemme dem, men de er ikke vigtige for at kunne afspille MOV og MTS-filerne. Du har kun glæde af dem, hvis du vil redigere dem med bestemte programmer.

Mere generelt:
Så længe vi kun taler afspilning på en PC, er der ikke nogen umiddelbar grund til at ændre på noget. MTS, AVI og MOV er på ingen måde i fare for at uddø, selv om de ikke er helt så velkendte som MP4 og MKV.

Når vi taler om video, skal man betragte filformatet som en container. Containerens opgave er egentlig bare at holde lydspor og videospor sammen. Men mange containere kan indeholde mange forskellige typer af video og forskellige typer af lyd (ofte benævnt codecs). Så typen af video og lyd indeni er derfor vigtig at kende, hvis man vil være sikker på, om et bestemt program eller et apparat kan læse den.

En AVI-fil kan f.eks. både indeholde næsten ukomprimeret video fra et gammelt videokamera, men den kan også indeholde video i stærkt komprimerede formater f.eks. XviD, som var populært til fildeling af video for 15 år siden. I det første tilfælde vil filen selvfølgelig være kæmpestor, mens den vil være ret lille i sidste tilfælde.

Især filformaterne MKV, MP4, MOV og AVI kan indeholde lidt af hvert. Derfor vil man ofte opleve, at nogle MP4-filer kan læses, mens andre ikke kan.
I VLC kan man trykke Ctrl+J for at se hvilket video- og lyd-codec, der ligger inde i filen. Typisk er videoen H.264 (AVC) og lyden er AAC (mp4a) eller AC3.
Avatar billede 1Dorte Guru
30. september 2019 - 13:02 #4
Tak for jeres svar. Beklager, at jeg først nu får reageret på dem.
I har ret, jeg kan godt se alle fil-formater på min pc – og jeg havde endda VLC installeret. Men når jeg kobler en ekstern harddisk med filerne til mit fjernsyn, kan jeg kun se avi-filerne. Og da jeg oftest gerne vil se dem på mit eller andres fjernsyn, er det smartest, at de er mp4-filer.
Eurosti - du har fuldstændig ret mht. thm-filerne. De er taget med mit canon spejlreflekskamera. Jeg får ikke brug for at redigere i min videoer. Men der er enkelte videoer, hvor jeg ikke ved, hvilken dag, de er optaget. Kan jeg finde den oplysning i thm-filerne? Hvis ja, gemmer jeg thm-filerne lidt endnu. Hvis nej, sletter jeg thm-filerne.
Eurosti, du har med meget stor sandsynligvis også ret mht. avi-filerne, der alle stammer fra den samme fest, hvor en ven optog talerne/underholdningen. Her sletter jeg blot cpi-filerne, da jeg aldrig nogensinde skal redigere i filmene eller søge oplysninger. De fylder alt i alt 2,5 GB, så det er ingen problem.
Freemake Video Converter sættes der et mærke på + reklame i start og slut af video – medmindre jeg vælger at betale for programmet. Det må jeg jo så undersøge, om der andre muligheder. Jeg kan ikke se, hvordan VLC kan konvertere til mp4.
Har jeg forstået det rigtigt, Kurtba, at ved blot at omdøbe filerne (fra fx .mov til .mp4) risikerer jeg, at lyd og billede ikke følges ad? Umiddelbart sker det ikke.

Hvis det er relevant - Jeg kan ikke få Ctrl + J til at virke i VLC. Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede eurositi Ekspert
30. september 2019 - 17:26 #5
Jeg kender godt Freemake, som er herligt nemt at gå til. Men installationsfilen til Freemake har i hvert fald tidligere været berygtet for at indeholde uønskede programmer. Så hvis du er interesseret i et sikkert, velafprøvet gratis program, vil jeg foreslå følgende:

- Download Handbrake: https://handbrake.fr/downloads.php
- Start programmet. Indlæs den første fil, som skal omkodes til et moderne videoformat og udfyld to skærme som vist her: https://imgur.com/a/1QIouRo
- Klik til sidst på Start Encode, hvorefter videoen oprettes på den valgte placering.

Hvis du har brug for at sætte flere videoer sammen til én, er MKVtoolnix et godt værktøj. Du kan hente det herfra: https://www.fosshub.com/MKVToolNix.html

Du bruger MKVtoolnix således:
1) Indlæs den første del af videoen (Add source files)
2) Højreklik på det netop indlæste klip og vælg "Append"
3) I vinduet vælger du de resterende dele af videoen
4) Sørg for, at de ligger i den rigtige rækkefølge.
5) Klik på "Start Multiplexing"
... 10-20 sekunder senere har du din samlede video (som MKV-fil).

Matroska-filen har samme kvalitet som originalen (fordi de enkelte videoer er bare blevet kopieret sammen uden omkodning af indholdet).
Hvis videotypen er et ældre format, kan du eventuelt omkode den i Handbrake som beskrevet ovenfor. MKV-filer kan afspilles på de fleste TV-apparater, hvis video codec'et indeni er H.264. Du kan se codec'ets navn i MKVtoolnix.

Vær lige obs på, at du kan streame en hvilken som helst videofil uanset format til et TV, hvis det har en Chromecast. Det gøres med den gratis app Videostream for Chromecast: https://getvideostream.com/download/#

Handbrake har nogle rigtig fine presets, som sikrer en optimal billedkvalitet ift. filstørrelsen. Men husk alligevel på, at omkodning altid medfører et lille kvalitetstab. Man bør overveje at gemme originalerne, medmindre de er i et helt håbløst format, som dårligt kan afspilles selv på en computer.
Avatar billede 1Dorte Guru
30. september 2019 - 19:59 #6
Tak for den lange og fine beskrivelse.
Jeg har ikke lige chromecast – vi har i mange år haft en ledning, hvor vi kan slutte pc’eren til :-)

Min fil var en 1980 x 1080, 25 FPS – så jeg valgte HQ 1080p30 Surround
Ved ”Constant Quality” var programmets forslag ”20 RF” – og det er vel så det mest optimale? Jeg har ikke brug for mindre filstørrelser.
Det ser umiddelbart rigtigt fint ud. ”Datahastigheden i filen, som er omkodet i Handbrake, er dog faldet fra 44.160 kbps til 4.871 kbps. Og ”Samlet bithastighed” er fraldet fra 45.693 kbps til 5.670 kbps.

Og så ikke mindst – jeg hører, at jeg skal gemme mine originale – så det gør jeg.

Mvh
Avatar billede eurositi Ekspert
30. september 2019 - 20:45 #7
#6
Det lyder, som om du har ganske godt styr på det allerede :)
Standard RF-indstillingen er som regel det sikre valg, og RF 20 til en 1080p video lyder ganske fint.

Hvis du vil være meget grundig, kan du afspille langsomt hen over steder i videoen med f.eks. meget panorering og sammenligne med originalen. Hvis det ser pixeleret ud, kan man sænke RF yderligere. Men "Constant quality"-indstillingen giver (som navnet siger) den bedste sikkerhed for, at der så at sige bruges de bytes, der skal til at holde kvaliteten konstant, uanset hvor meget aktivitet der er i billedet.

Handbrake er virkelig en klassiker ift. konvertering af video. Programmet er foreløbig blevet udviklet og vedligeholdt gratis i over ti år.
Avatar billede kurtba Ekspert
30. september 2019 - 23:30 #8
Jeg har intet skrevet om mov filer og manglende synkronisering af lyd og billede. Jeg skrev kun at omdøbning af mts filer umiddelbart ikke giver nogen forringelse.
Beklager med freemake. Jeg har brugt den så længe, så jeg har en version, som ikke sætter reklamer ind.
Men der er også andre muligheder udover dem, som andre har nævnt:
https://www.techradar.com/best/free-video-converter
Avatar billede 1Dorte Guru
01. oktober 2019 - 08:16 #9
#8 tak for rosen. Rosen bør nu gives direkte tilbage til dig og andre, som er flittige til at svare her på siden. Meget af min edb-tekniske viden har jeg igennem jer.

Jeg har i flere år brugt Handbrake, særligt hvis børnene har fået en dvd, som de gerne vil have til at ligge på telefonen. Men her er jeg ikke gået så meget op i kvaliteten, og jeg har kun fulgt standardindstillinger (dog valgt sprog og undertekster). Derfor "vinder" dette program.
Avatar billede 1Dorte Guru
01. oktober 2019 - 08:17 #10
#9.
Beklager, at jeg gjorde dig uret mht. mov-filer.
Det er da helt forståeligt med free-maker. Ingen sure miner herfra.

Mvh. Dorte