Avatar billede klavil Seniormester
22. september 2019 - 02:05 Der er 3 kommentarer

Router til Accespoint men hvad vil være bedst?

Jeg har pt Eniig Router og har netværkskabel til 1 sal samt til min kælder.
Jeg har sat 1 router op på hver etage som accespoint af typen TP-Link AC1350.
Hver især har de sit eget trådløse netværk, det ene 1 sal og det andet kælder.
Valgte det da jeg var lidt skeptisk ved at bare bruge det som extender for det nuværende netværk, for havde læst at især telefoner og ipads kunne have svært ved at finde det der var bedst så signalet måske ikke blev så godt.
Derfor kobler vi manuelt på hvis den dog ikke selv hopper på automatisk.
Vi har betondæk i huset som er 210 kvm i 3 plan.
Det jeg syntes er problemet, er at tit har jeg svært ved at koble mig på med telefon, hvor jeg så må slukke for wifi på telefonen og prøve igen.
Rækkevidden på wifi er som sådan ok, men syntes det med at komme på kan være et problem engang imellem.
Jeg tænker om jeg måske har købt for billigt eller for dårligt et valg mht accespoints?
Syntes det er svært med alle de tests på routere da det tit og ofte er foregået i en lejlighed eller et plans hus.
Er der noget jeg kan forbedre eller gøre anderledes?
Eniig har fået en ny router med eksterne antenner som jeg godt kunne bytte mig til, dog er der kun en port bagi der kan bruges til LAN?
Avatar billede puren Ekspert
22. september 2019 - 12:26 #1
af personlig erfaring giver det dårlig karma af at blande forskællige mærker sammen så er du glad for TP-link så hold dig til TP-link.

wifi er jo tovejs samtale så et skrue en kæmpe antende på en router hjælper godt med at sende signalet ud men den anden ende skal jo også sende tilbage igen

personligt at jeg stor fan af mikrotik og deres hap ac2 har alt man kunne ønske https://www.proshop.dk/Router-firewall/MikroTik-hAP-ac-Traadloes-router-AC-Standard-80211ac/2743919
Avatar billede puren Ekspert
22. september 2019 - 12:37 #2
glemte lige også at skrive at mikrotik også understøtter CAPsMAN som søger at lave et handoff af enheder så selv om man skifter AP undervejs så taber man aldrig forbindelsen
Avatar billede klavil Seniormester
22. september 2019 - 15:31 #3
så du mener at det er fint nok som jeg har det?