Avatar billede ErikHg Ekspert
31. august 2019 - 21:15 Der er 6 kommentarer

Igen en fup mail - denne gang fra "ELGIGANTEN"

Jeg modtog i dag en mail fra "ELGIGANTEN" eller rettere Plat & Svindel A/S for mail-adressen virker meget mistænkelig.

https://ibb.co/pZkNgcR

Bemærk at der i emnefeltet står "belonninger" i stedet for "belønninger".

Linket der optræder i mailen skal jeg i hvert fald ikke aktivere. For øvrigt er mailen for længst slettet.
Avatar billede posten Ekspert
31. august 2019 - 21:47 #1
bare det der står.com i mail er advarsel nok
Avatar billede claes57 Ekspert
01. september 2019 - 09:03 #2
den fik jeg også - bare slettet pga adresse i afsender og link til klik og afmeld (kører musen over, og thunderbird viser linket).
01. september 2019 - 09:16 #3
Plat & Svindel A/S  ?!?! Hey... jeg har sgu ikke sendt noget ud!!!

Jeg synes selv det var sjovt. Ish...

Som altid når det kommer til mails; brug sund fornuft, det virker lang vej. Brug lidt tid på at opsætte et par enkle, effektive regler i dit spamfilter. Sat ordentligt op, sparer det dig for 80% af spammails. Fokuser på header tagging and analysing, da næsten al spam kan frasorteres allerede og benyt en bloker automatisk funktion.

3 simpleråd:

    -Vælg STÆRKE, UNIKKE passwords! Tag IKKE let på det.
    -Benyt two-factor authentication (2FA).
    -Vælg en mail udbyder der er sikkerhedsbevidst og som ikke
    tilbyder password reset via mail!
Avatar billede claes57 Ekspert
01. september 2019 - 09:28 #4
ved password - microsoft har kigget på det, og adgangskoder er lidt spild af tid hvis man ikke har andet som sikkerhed, inkl omtanke og mistro.
https://techcommunity.microsoft.com/t5/Azure-Active-Directory-Identity/Your-Pa-word-doesn-t-matter/ba-p/731984
01. september 2019 - 09:32 #5
det er noget forbandet, lodret sludder! Passwords er ALDRIG irrelevante!

Jeg vil også meget gerne tage diskussionen om hvorfor :) men det står jeg i hvert fald stejlt og stædigt på !
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. september 2019 - 11:07 #6
#1 - Det var netop det at der stod ".com", der vakte min mistanke, samt den generelt  temmelig specielle mail-adresse. Jeg har købt varer hos Elgiganten, tidligere og har også modtaget nogle mail der fra, men mails fra denne adresse er markeret som uønskede i spamfiltret, og popper normalt aldrig op.