Avatar billede maryann Nybegynder
27. august 2001 - 21:45 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

CPU/Bundkortproblemer

Jeg har købt nyt bundkort (Soltek SL 75 KAV) og ny CPU (Athlon 1,2 GHz), men jeg kan ikke få det til at køre.

Efter at have startet computeren op ved default settings kørte CPU´en 900 MHz. En ven som jeg havde på besøg mente at det måske kunne hjælpe at overclocke via Red Storm. Resultat 990 MHz. Han lukkede så PC´en ned og jumpede bundkortet til en 1,2 GHz CPU uden først at stoppe overclocking. Resultat 1287 MHz. Han ville så fjerne overclocking og valgte derfor \"nej\" til overclocking i Red Storm, hvorefter computeren straks genstartede dog uden at kunne starte op. Når man tænder kommer der 1 langt og 2 korte bip, hvilket ifølge www.hi-tech.net indikerer \"video error\" for en Award Bios. Jeg har derefter prøvet at sætte grafikkortet (Matrox G400 Dual Head 32 MB) over på mit gamle AOpen AX59 Pro bundkort, hvorpå det kører uden problemer. Alt andet udstyr kører også fint på det gamle bundkort. Så det må derfor være et problem med enten CPU eller bundkort. Men hvilket problem??????
Avatar billede djeclemen Nybegynder
27. august 2001 - 21:47 #1
du kan have brændt din agp port af, prøv med et pci grafikkort.

Jeg syntes også du skal prøve og nulstille din bios (med jumper eller med batteriet)
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. august 2001 - 21:50 #2
Prøv at resætte din bios på bundkortet med en jumper der sidder ved siden af et lille rundt batteri!
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. august 2001 - 21:51 #3
Eller også kan du sætte bios til Default værdier med F6 eller F7.
Avatar billede maryann Nybegynder
27. august 2001 - 21:55 #4
Jeg har prøvet at resætte bios både med Clear CMOS og udtagning af batteri. Endvidere har jeg prøvet at sætte jumpers tilbage til default settings med samme resultat (1 langt, 2 korte bip). Jeg har også tænkt på at det kan være noget med AGP. Jeg har dog ikke lige mulighed for at skaffe et PCI grafikkort.
Avatar billede maryann Nybegynder
27. august 2001 - 21:58 #5
Kan processoren være brændt af ved overclockingen? Det er noget af det jeg er bange for. Umiddelbart tror jeg det ikke det selv når der kommer fejlbip.
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. august 2001 - 22:00 #6
Har du sørget for at rammen sidder rigtigt nede i soklerne, de kan også give fejl.
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. august 2001 - 22:02 #7
Iflg. denne liste er det noget med dit grafikkort:

http://www.pchell.com/hardware/beepcodes.shtml
Avatar billede djeclemen Nybegynder
27. august 2001 - 22:05 #8
Jeg tror du skal prøve og få fat i et pci grafikkort
da jeg tror det er din agp port der er brændtsammen når du siger at dit grafikkort godt virkede i en anden maskine
Avatar billede maryann Nybegynder
27. august 2001 - 22:08 #9
Nogen idé om hvordan det kan være sket?
Avatar billede djeclemen Nybegynder
27. august 2001 - 22:10 #10
bundkortet har nok ikke kunne klare det
Avatar billede maryann Nybegynder
27. august 2001 - 22:16 #11
Så må det vel have haft en defekt fra starten af? Grafikkortet har jo nærmest ikke arbejdet når det eneste der er gjort er at installere Windows.
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. august 2001 - 22:33 #12
AGP kort kan sommetider drille, den skal ikke liste sig meget op af soklen før den svigter.
Du kan bedst sikre dig ved at se om den sidder helt i bund, de små guldkontakter skal lige kunne ses eller være væk!
Avatar billede halifax Nybegynder
27. august 2001 - 22:39 #13
Den smule overclocking, der er foretaget, burde ikke kunne skade APG. Enig i, at det kunne tyde på en fejl fra starten.
Er APG settings i Bios sat rigtigt? Det er det vel efter en reset, eller hvad?
Har du mulighed for at prøve med et andet grafikkort, for at overbevise bundkortsælger, når du reklamerer?
Avatar billede p_b Nybegynder
28. august 2001 - 16:22 #14
Jeg vil gerne lige vide om det er et agp Pro kort eller et alm. agp kort . .
Hvis det ikke er et agp pro. kort må du ikke fjerne det lille stykke tape der sidder over den sidste 20-pins bay ( på agp.porten)
Derudover ...
har du husket at installere vias 4 in 1 der følger med til bundkortet ?
det er der nemmerlig mange der glemmer :-)
Avatar billede maryann Nybegynder
28. august 2001 - 17:09 #15
Tapen er ikke fjernet! Og . . . Det er lidt svært at installere noget, når jeg ikke kan komme ind i Bios opsætning.
Avatar billede maryann Nybegynder
02. september 2001 - 12:08 #16
Bundkortet er sendt ind til forhandleren og jeg har modtaget en mail om at det er blevet sendt til leverandøren til ombytning. Så nu mangler jeg bare en ventetid på 2-3 uger og en genindstallering af hardware og Windows 2000 så kører jeg forhåbentlig!!?