Avatar billede kurtba Ekspert
25. maj 2019 - 18:24 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Mister internet efter 30-60 sekunder

Jeg har en usb wifi adapter, Alfa Network AWUS036NHR v2.
Den skulle jeg bruge, når vi er på farten med campingvognen, idet der ofte er dårlige wifi netværk på campingpladser.
Så skulle jeg sætte den til min bærbare pc (som har indbygget wifi), idet jeg har monteret en stor antenne på Alfa adapteren, således at den nemmere kan trække signalet ind.
Det virker for så vidt også fint, jeg kan se og komme på netværket med Alfa adapteren, selv om signalet er så dårligt, at jeg ikke kan se det med det indbyggede wifi kort.
MEN - når jeg er kommet på, går der fra 30-60 sekunder, så har jeg ikke længere internet forbindelse, men jeg kan se, at jeg stadig har forbindelse til routeren.
Nu har jeg så prøvet den hjemme på min stationære, som kun har kablet netværk. Der sker det samme. Jeg kommer på netværket og har internet i 30-60 sekunder, så ryger jeg af men har stadig forbindelse til routeren.
Har forsøgt om windows (10) indbyggede fejlfunktion kunne gøre noget, men negativt. Enkelte gange hopper den kortvarigt på internettet igen idet fejlsøgningen slutter med at genstarte netkortet - andre gange sker der ikke noget. En enkelt gang har jeg set den skrive, at "standardgateway er ikke tilgængelig".
Når jeg ser på netkortet i en kommandoprompt via ipconfig /all, ses der at have alle de ipadresser som den skal.
Det samme sker, hvis jeg opretter et mobilt hotspot på min telefon. På i kort tid og falder så af internettet.
Jeg har prøvet at udskifte den medfølgende driver med den nyeste fra Alfa Network, uden at det har ændret noget.
Hvis jeg afbryder forbindelse ved at hive usb stikket ud og så sætte det i igen, får den igen kortvarig forbindelse for derefter at falde af igen.
Er den bare defekt eller?
Avatar billede kurtba Ekspert
25. maj 2019 - 18:51 #1
Nåh, så fandt jeg åbenbart løsningen lige efter at jeg havde postet spørgsmålet.
Jeg havde bemærket, at netkortet også forsvandt i enhedshåndtering, så der var jeg lige inde og kigge på det og bemærkede, at under strømstyring stod der, at windows måtte slukke for kortet for at spare strøm. Denne funktion deaktiverede jeg, og så har jeg været på nettet via kortet lige siden.
Mærkeligt at den default er sat til det ved installering.
Nu skal jeg selvfølgelig og lige have afprøvet det på den bærbare også, men mon ikke det er samme problem der.
Det mest mærkelige er - synes jeg - at strømstyring slukker for kortet, selv om der er aktivitet. Jeg kunne delvis forstå det, hvis den konstaterede, at kortet ikke havde været i brug i længere tid, men jeg brugte det meget aktivt hele tiden, for at se hvornår det gik ned.
Avatar billede kurtba Ekspert
25. maj 2019 - 20:19 #2
Tilbage til start. På den bærbare virker det ikke. Der deaktiverede jeg også, at den må slukke for enheden, men den kører stadig kun 30-60 sekunder, så hopper den af.
Så hvis nogen har ideer, så er jeg modtagelig for forslag.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. maj 2019 - 22:38 #3
Tjek her strømstyring på usb portene i ebhedshåndteringen. Her kan man også vælge at den skal lukke ned.
I Bios kan der også være strømstyring på usb porte. Det kan hedde "Legasy usb support" som skal være aktivt i bios
Avatar billede kurtba Ekspert
26. maj 2019 - 00:44 #4
Har nu ændret strømstyring på portene. Det ændrede ikke noget. Det eneste jeg kan ændre på usb i bios er om der er ladning (charge) på portene eller ej. Det hjalp heller ikke at ændre der. Så strømstyring kan åbenbart ikke ændres via bios.
Avatar billede KHN Guru
26. maj 2019 - 02:32 #5
Har du prøvet at nulstille netværk?
https://www.youtube.com/watch?v=AO7lrWsshs0
Avatar billede claes57 Ekspert
26. maj 2019 - 11:36 #6
der er ofte to ting i strømstyring - ved drift tilsluttet strømkilde, og ved batteri. Sæt begge til maksimum og uden strømbesparelser. De ca 10 timers drift ved batteri gå så nok ned til det halve, men til gengæld vil alt virke.
Avatar billede kurtba Ekspert
26. maj 2019 - 13:17 #7
#5 Det ser ud til, at det var løsningen. Jeg syntes ellers at jeg havde nulstillet alt på alle mulige måder, men lige på den måde havde jeg ikke.
Da jeg gjorde det, var det eksterne netkort i øvrigt ikke tilsluttet, så det må være noget internt i pc.en som drillede. Men efter at have udført denne nulstilling, har jeg nu været på nettet med den bærbare i over 1 time, så mon ikke det holder.
#6 Jeg har i forvejen generelt slået alt strømstyring og strømbesparelse fra, da jeg syntes at det gav flere ulemper end goder, samtidig med at jeg generelt altid har strømforsyning tilsluttet. Tømmer kun batteriet en gang i mellem bare for at få det motioneret lidt.
Tak for de forskellige forslag.