Avatar billede shoo Nybegynder
27. august 2001 - 20:03 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

grafik til tryk

Når jeg klargør mine filer til et trykkeri,jeg bruger indesign(skal lave en reklame brochure), hvilken resolution er nødvendig til billederne?
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
27. august 2001 - 20:05 #1
Det kommer an på hvad det skal trykkes på af papir - finhed af raster.
Normalt vil 300 dpi være OK.
Avatar billede scandinav Nybegynder
27. august 2001 - 20:22 #2
som fotograf sier... kommer an på papir... og hvilken type av trykk det er...

Mitt bud er att du ringer trykkeriet og spör.... (husk dessuten att dine bilder skal väre i CMYK ;)

Lykke til,)
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. august 2001 - 21:11 #3
Jeg foretrækker at sende mine filer til trykkeren på en CD, så kan han selv bestemme hvordan materialet skal behandles.
Jeg scanner dog alle mine billeder selv og indsætter i bladet, undtagen forsidebilledet, det gør trykkeren.
Billederne scanner jeg med 300 DPI.
Jeg bruger Indesign, Photoshop, Acrobat og Illustrator.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
27. august 2001 - 23:08 #4
200-300dpi (200= alm. papir)(300= Glossy-art-papir).
Hæv evt den originale størrelse emnet med 10-20%.
CMYK alle billeder samt grafikfiler.
Gem som .EPS.

Placer billeder samt grafik i InDesign.
Gem dokument.
Brænd CD.
Send til trykkeri.

Når trykkeren laver filmen indstiller han selv rasterfinheden.
-hvis du altså beder ham om det.

Bestil en Chromalin eller et digitalt prøvetryk inden du får ordren sat igang.

Her kan du jo så rette eventuelle fejl og mangler ud fra denne.

hilsen: http://www.aeble.net
Avatar billede shoo Nybegynder
28. august 2001 - 12:23 #5
jeg troede det ville være bedst at gemme i tiff
Avatar billede aeblenet Nybegynder
28. august 2001 - 14:11 #6
tiff er OK, men skal helst være lidt højere i opløsning.

30-40% for at kvaliteten bliver den samme.

TIFF er et højtopløs-billede.

EPS er et højopløs-billede i PostScript format
-samme format som trykkerens fotosætter skal lave filmene fra.

Desuden fylder en EPS mindre på din samlede \"score\"
Avatar billede aeblenet Nybegynder
28. august 2001 - 19:40 #7
shoo>

Hvorfor har du afvist mit svar uden at kommentere.

Var det ikke det svar du havde forventet ?
Avatar billede shoo Nybegynder
29. august 2001 - 09:01 #8
sorry, jeg har vist kludret idet, det var jo et brugbart svar, kan man gi point til endnu en.. eller er det forsent nu?
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. august 2001 - 11:00 #9
Opret et nyt spm. rettet mod den/dem du vil give point til og referer til dette spm.
Avatar billede arnoform Nybegynder
18. september 2001 - 09:17 #10
Det er sq ikke trykkeren der sætter dine billeder ind, med mindre det er en digital trykmaskine