30. marts 2019 - 10:41 Der er 15 kommentarer

BIOS opdatering - hjælp

Jeg har et ASUS PRIME B360M-C bundkort hvorpå der sidder en Samsung 970 EVO NVMe M.2 SSD. OS er Windows 10 Pro 64-bit version 1803.
Alting har kørt perfekt, men så var jeg så dum at opgradere BIOS fra version 1404 til 2012. Selve opgraderingen gik fint, men nu har jeg fået problemer med at starte Windows 10. Har prøvet at installere BIOS version 1404, men det kan jeg ikke.
Når PC tændes starter den op i BIOS, trykker jeg F10 for at gemme/afslutte, genstarter PC og starter nu Windows op som den skal.
Har taget batteri ud af bundkort og nulstillet CMOS, uden det har hjulpet.
ASUS support er total ubrugelig, de har aldrig hørt om dette før...
Min forhandler siger, at jeg nok skal installere Windows igen, men er der ikke en anden mulighed?
Hvad kan være gået galt?
Avatar billede Poko1 Ekspert
30. marts 2019 - 10:53 #1
Hvis du kommer i BIOS så prøv at gå til fanen save & Exit vælg at sætte bios til Default tryk på F10 og yes derpå F10 Save se omder startes op normalt.
30. marts 2019 - 11:12 #2
Har prøvet at sætte BIOS til optimized.
Kan ikke finde en default, regner med det er det samme, men desværre uden det har hjulpet.
Avatar billede Poko1 Ekspert
30. marts 2019 - 11:17 #3
I en nyere ASUS BIOS Ser det sådan ud.
Denne kører med UEFI I BIOS.
https://ibb.co/0nvXsct
Avatar billede hjolsen Ekspert
30. marts 2019 - 14:36 #4
Hvis du kigger i din bios eventlog kan du så se en ændring der ved hver start ( i BIOS  - under tools) ?
Har du prøvet at skifte batteriet ?
30. marts 2019 - 14:53 #5
poko1:
Har fundet default opsætning.
Har desværre ikke hjulpet.

hjolsen:
Under eventlog står der bare at BIOS er blevet opdateret.
Batteri/bundkort er helt nyt.
Tror ikke det er batteriet, der er ikke problemer med at huske opsætning/ændringer.
Avatar billede Poko1 Ekspert
30. marts 2019 - 15:01 #6
Når du trykker på esc hvad ser du så?
Hvis den kører UEFI/EFI bør BIOS Setup se sådan ud.
https://ibb.co/g4p1cbc
30. marts 2019 - 15:21 #7
Hvor/hvornår skal jeg trykke på esc?
Avatar billede Poko1 Ekspert
30. marts 2019 - 15:27 #8
Tryk på Startknappen og tip esc til startselector ses herfra kan du også med piletasterne gå til BIOS.
30. marts 2019 - 16:49 #9
Hvis jeg trykker F8 (boot menu) kan jeg vælge mellem Windows Boot Manager Samsung 970 SSD eller Enter Setup.
Esc tast virker ikke under opstart.

Men, nu har jeg så prøvet at installere Windows på en SSD jeg ikke brugte, og her starter Windows hver gang. Ligesom før jeg opdaterede min BIOS.
Tror ASUS har lavet noget om på hvordan BIOS læser på SSD i version 2012.

Jeg har nok ikke andet valg end at installere Windows med det hele igen. ØV.
Avatar billede Poko1 Ekspert
30. marts 2019 - 17:03 #10
Jeg forstod det var et nyere ASUS Bundkort Så ok Den kører så MBR Format !
Jeg ville nu prøve at Opgradere fra Windows Update Hvor Du ska vælge at beholde dine filer og programmer
https://ibb.co/T4rMcpr
https://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=691209
Avatar billede hjolsen Ekspert
30. marts 2019 - 17:14 #11
#9 Den nye SSD var det også en M.2 Disk  ?

Har du prøvet at slå hurtig start fra  i win 10 ?
30. marts 2019 - 17:50 #12
poko1: Begge diske er GUID (GPT) format.
Den nye installation er på en Samsung 830 og ikke en M.2 disk.
Inden jeg lavede en ny installation som test på Samsung 830, klonede jeg min M.2 disk med Samsung Migration Tool til min Samsung 830 SSD uden det hjalp.
Vil prøve at at opgradere fra Windows Update Tool på min M.2 disk og se om det hjælper. Kommer med en opdatering når det er prøvet :-)
31. marts 2019 - 17:19 #13
poko1: Har prøvet at opgradere fra Windows Update som du beskrev. Desværre har det ikke hjulpet.
Min nye installation af Windows frøs pludselig og er nu i samme situation med PC ikke altid vil starte i Windows, men starter i BIOS.
Irriterende jeg ikke kan nedgradere BIOS...
Må nok se mig om efter et andet bundkort, da det her er for ustabilt.
Avatar billede hjolsen Ekspert
31. marts 2019 - 17:34 #14
Har du prøvet at deaktivere hurtig start ? - det lyder stadig som den mest sandsynlige årsag !
01. april 2019 - 09:02 #15
Har prøvet at aktivere og deaktivere hurtig start flere gange.
Desværre har det ikke hjulpet.