Avatar billede __Allan__ Seniormester
12. marts 2019 - 10:24 Der er 2 løsninger

Kan Excel tolke 25- som negativt tal (minus 25) ?

Hvis jeg copy/paster en kolonne med positive og negative tal over i Excel, og tallene bliver indsat som følger:

10-
6-
3-

Hvordan får jeg Excel til at tolke de 3 negative værdier (10, 6 og 3) ?
Som standard tolker Excel tallet i række 4 som +10 (positiv værdi)

Jeg kan selvfølgelig lave et opslag og se om det sidste tegn i cellen er en streg:
=HVIS(HØJRE(A1;1)="-";"Negativ";"Positiv")

Men det virker for mig lidt som en kluntet måde at validere på.
Eller er det bare mig ?

Andre der har erfaring med dette problem ?
Avatar billede sdh Mester
12. marts 2019 - 10:49 #1
Marker kolonnen med tal. Vælg menu Data - Tekst til kolonner - Tryk på udfør.
Avatar billede perhol Seniormester
12. marts 2019 - 10:51 #2
Excel tolker tal med minus efter som begyndelsen på en beregning hvor der skal følge mere efter (f.eks. 10-$B$3).
Negative tal skal skrives med minus før tallet. Så hvis din data-kilde ikke kan notere negative tal med minus foran, så kan dit opslag være løsningen.