Avatar billede duppe Nybegynder
27. august 2001 - 16:29 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Dv redigering

Hej, jeg har et lille problem (eller også er jeg total fatsvag), jeg ahr en sony pc4 dv video, jeg vil gerne til at redigere via pcéren, her kommer så de kloge spørgsmål.
1) er min computer stor nok? - (p3-450mhz/256mbram/40gb harddisk ata100-7400rpm)
2) på videoen er der kun dv out, men jeg vil gerne have det optaget på et alm. vhs videobånd, skal jeg så have et specielt DV-kort?
2a)På mit grafikkort (msi geforce mx200) er der svhs udgang til 800x600 er det nok?
2b) Er der nogle der kan anbefale et godt dv-sæt.
Avatar billede duppe Nybegynder
27. august 2001 - 16:31 #1
hov, jeg er godt klar over at jeg skal ud at købe f.eks Studio Dv eller lign. for at få firewire porten ind. Men er der også nødvendigt at det samme kort har ex. s-vhs stik ud. eller kan det køre via grafikkortet.
Undskyld det står godtnok lidt rodet - det burde sgu da give jer nogle flere points :-)
Avatar billede keysersoze Guru
27. august 2001 - 16:37 #2
hvis du skal ud i den store redigering og ikke bare en enkelt gang imellem vil jeg helt klart anbefale at du anskaffer dig en MAC sammen med programmet \"Final Cut Pro\". Sådanne ting er hurtigere og bedre på en MAC...

hvis dette er udelukket så bare glem jeg har været her :o)
Avatar billede kimschmidt Nybegynder
27. august 2001 - 22:57 #3
Hos www.smartdv.co.uk kan du købe en programstump: \"SonyDVin\", der kan enable DV-IN på sony-kameraer. Pc4e er nævnt som et kamera, der uden forbehold kan enables DV-IN på.

Dermed kan du optage den, den redigerede film tilbage til kameraet, og derfra videre til alm. Videooptager.

Jeg købte selv programmet sidste år, som en sampak med studio-DV. Varene blev købt med kredit-kort, og kom på under 5 dage.

Jeg syntes dog at kommunikationen med kameraet kørte meget langsomt under opdateringen, af softwaren i kameraet, men der var jo kun et at gøre - Vente ....

Og det gik godt :-)

Studio-DV er et program, jeg er blevet meget glad for, og har netop købt en opdatering til seneste version (7 vistnok). Denne har jeg dog ikke prøvet endnu.
Avatar billede kimschmidt Nybegynder
27. august 2001 - 23:11 #4
PS - umiddelbart er din maskine stor nok. Jeg har kørt på en P3-600Mhz/128/20Gb HDD/ATA66. Jeg havde ca 15 Gb ledigt, og var istand til at danne en samlet film på ca. 45 minutter.

Det var nok lidt underkanten med rammene, men det kørte absolut ok.

Minimum hardware krav til Studio DV: 233Mhz/64 Mb Ram + plus 30 Mb HDD til installation, samt 2,2 Gb HDD til Sampling i fuld kavalitet.

Studio DV - kan sample i lav kvalitet til brug for redigering (25 Mb/10 min). Derefter finder den selv de rigtige steder på båndene, og sampler dermed kun det nødvendige i fuld kvalitet.
Avatar billede duppe Nybegynder
28. august 2001 - 18:53 #5
tak kimschmidt, jeg været inde og kigge på dit link, har bare lige et hurtigt spgsmål, hvordan virker dv-in til kameraet?
Avatar billede kimschmidt Nybegynder
28. august 2001 - 19:50 #6
Selv tak duppe.

Det betyder kort sagt, at du kan føre filmklip eller redigerede film tilbage ovcer til et bånd i kameraet - i digital form. Endelig vil du også kunne optage fra en alm. videobåndoptager via Video-stikket.

Altså bruger du blot kameraet som videobåndoptager - men nu har du filmen på et lille bånd, istedet for din Harddisk. De kan trods alt rumme en del mere :-)

Mit problem var, at jeg kun havde S-VHS/Video udgang fra DVD-dekoderen i PC\'en, derfor kunne jeg ikke  få de redigerede film, over på Video-båndoptageren. Alternativet var køb af et dyrt Videokort.

Men som jeg læser det, skal du også have redigeringssoftware - dermed bliver det ikke så dyr en løsning.

Da jeg købte, var det billigere at købe både Studio-DV og SonyDVin sammen i England, end det var at købe Studio-DV alene i Danmark.

Når det er muligt skyldes det at kameraerne er bygget til både DV-Out og DV-In, men at dette er disablet i kameraets software pga. toldens størrelse.
Avatar billede bmads Nybegynder
14. september 2001 - 10:15 #7
Den lille programstump til DV-IN kan du også købes hos Merlin. De har \'stumpen\' til flere forskellige fabrikater af DV\'er. Jeg ved ikke, om der er stor forskel på priserne i DK og UK, men vær opmærksom på, din garanti på kameraet nok forsvinder under alle omstændigheder, når du bruger \'stumpen\'.

Om din HD er stor nok afhænger af, hvor meget video, du vil redigere, men ukomprimeret DV fylder 225Mb pr. minut, så 1 time til 15Gb er ikke meget, hvis dú, som os andre, kommer hjem fra ferien med 5 timeres video.

Hvis du IKKE vil køre ukomprimeret DV til din HD, kan du evt. komprimere i forholdet 1:3 ellet max. 1:7 og så kan du lige så godt overføre fra videoen til HD i S-VHS kvalitet (uden om din FireWire).
Og i øvrigt - rigtig go\' fornøjelse.
Avatar billede kimschmidt Nybegynder
27. september 2001 - 10:28 #8
Jeg takker for point\'ne og håber at du får megen fornøjelse med det - jeg synes selv at det er sjovt at lege med